تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دخمه‌های سنگی «کافرکِلی» در جاده هراز را بشناسید

ساعت: 12:13 منتشر شده در مورخ: 1396/06/26 شناسه خبر: 1194517

دخمه‌های سنگی «کافرکِلی» که با فضای معماری دست‌کندی در مسیر جاده هراز از پلور به سمت آمل و به سمت شهر رینه دیده می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، دخمه‌های سنگی کافرکلی‌ها فضای معماری دست‌کندی است که در مسیر جاده هراز از پلور به سمت آمل شاهد مجموعه سوراخ‌هایی در دل کوه هستیم که اکثرا با نگاهی ساده از آن می‌گذرند.


آنچه را که ابن اسفندیار کاتب در کتاب طبرستان، رویة ۵۷، از جایگاهی به نام وَرْ (وَرِکوه) که به معنی پناهگاه و غار در کوهستان، یاد کرده، همان است که نمونه‌هایی از «وَرْها» در چند جایگاه از آبادی‌های کوهستان لاریجان و رویان در نزد عامه به نام «کافر کلی» نامیده می‌شوند.

هنوز نمونه‌های زیادی از «وَرْها» در کوهستان پنجاب، نمارستاق (نیمه رُستاک)، اسک، نیاک، ایرا (و در جایگاهی به نام ایرج وَرْ) دیده می‌شود.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000313/n00313336-t.jpg
دسترسی به جایگاه پاره‌ای از «وَرْها» بستی سخت و صعب‌العبور است و با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی و بقایای سفال‌هایی که در این خانه‌ها پیدا شده، می‌توان قدمت آنها را به اوایل دوران اسلامی یعنی حدود هزار سال پیش نسبت داد یعنی دورانی که ایران مورد هجوم اعراب قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد این خانه‌ها در دل کوه با امکان زندگی در بلندمدت، همراه با محل‌هایی برای نگهبانی به‌خاطر عدم پذیرش کیش و آیین جدید و یا به‌خاطر ترس از هجوم اعراب بنا شده‌ و به همین دلیل نام این غارها کافرکلی یعنی محل زندگی غیرمسلمانان است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دخمه‌های سنگی «کافرکِلی» در جاده هراز را بشناسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..