تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صفحه نمایش آیفون 10 کوچک‌تر از آيفون 8 پلاس است

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما نمایشگر ۵.۸ اینچی آیفون ۱۰ (iPhone X) کوچک‌تر از صفحه نمایش ۵.۵ اینچی آيفون ۸ پلاس است.

همان‌طور که اطلاع دارید، گوشی هوشمند آیفون ۱۰ (iPhone X) دارای صفحه نمایش ۵.۸۵ اینچی است و گوشی آیفون ۸ پلاس از صفحه نمایش ۵.۵ اینچی بهره می‌برد. با این حال اگر تصور می‌کنید که نمایشگر آیفون ۱۰ بزرگ‌تر از نمایشگر آیفون ۸ پلاس اپل است، سخت در اشتباه هستید.

مقاله مرتبط:

آنچه در اندازه‌گیری صفحه نمایش به آن توجه نشده، نسبت تصویر نمایشگر است. آیفون ۱۰ با نسبت تصویر ۲.۱۷:۱، صفحه نمایش بلندتر و باریک‌تری دارد و بخش نسبتا بزرگی از لبه‌ی بالایی آن برش‌ خورده است. درحالی‌که گوشی هوشمند آیفون ۸ پلاس دارای صفحه نمایشی با نسبت تصویر ۱۶:۹ و برش‌نخورده است. همین تمایز به ظاهر ساده، زمانی که اقدام به محاسبه‌ی سطح صفحه نمایش دو گوشی یادشده بکنید، باعث به دست آمدن اعداد تعجب‌برانگیزی خواهد شد. زومیت را همراهی کنید.

چگونه ممکن است یک نمایشگر ۵.۸ اینچی کوچک‌تر از نمایشگر ۵.۵ اینچی باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ادامه‌ی مقاله همراه باشید و در صورت تمایل، محاسبات انجام‌شده را تکرار کنید. در ادامه می‌توانید تفاوت رزولوشن صفحه‌نمایش‌های گوشی هوشمند آیفون ۱۰ و آیفون ۸ پلاس را از لحاظ عددی مشاهده کنید.

رزولوشن آیفون ۱۰: ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل = ۳۷۵ در ۸۱۲ نقطه (ضرب در ۳) رزولوشن آیفون ۸ پلاس: ۱۲۴۲ در ۳۳۰۸ پیکسل = ۴۱۴ در ۷۳۶ نقطه (ضرب در ۳)

تفاوت نمایشگر آیفون ۱۰ و ۸ پلاس

صفحه نمایش آیفون ۱۰ که روی صفحه نمایش آیفون ۸ پلاس قرار گرفته است

شرکت اپل از نقاط به‌عنوان واحد شمارش مرجع مطلق استفاده می‌کند؛ بنابراین به دلیل این‌که تفاوت در رزولوشن موضوع بحث دیگری است، ما هم از شمارش نقاط به‌عنوان واحد مرجع استفاده می‌کنیم. در این مقاله صرفا بر اندازه‌ی خالص صفحه نمایش تمرکز خواهیم کرد.

تفاوت حیرت‌آور نمایشگر آیفون ۱۰ و آیفون ۸ پلاس، صرفا مربوط به نسبت تصویر است

ابتدا به‌منظور ساده‌تر کردن و درک بهتر موضوع، بدون در نظر گرفتن برش بزرگ موجود در لبه‌ی بالایی و لبه‌های خمیده‌ی آیفون ۱۰ و با استفاده از تعداد نقاط نمایشگر، مساحت سطح هر یک از صفحات نمایش محاسبه شده است. به علاوه برای مقایسه‌ی بهتر، مساحت سطح آیفون ۸ هم در کنار دو گوشی دیگر اضافه شده است.

مساحت سطح تقریبی نمایشگر آیفون ۱۰: ۳۷۵ ضربدر ۸۱۲ برابر با ۳۰۴,۵۰۰ نقطه مساحت سطح حقیقی آیفون ۸ پلاس: ۴۱۴ ضربدر ۷۳۶ برابر با ۳۰۴,۷۰۴ نقطه مساحت سطح حقیقی آیفون ۸: ۳۷۵ ضربدر ۶۶۷ برابر با ۲۵۰,۱۲۵ نقطه

 حتی بدون محاسبه‌ی دقیق مساحت سطح آیفون ۱۰ هم می‌توان به بزرگی صفحه نمایش آیفون X پی برد. اما این تفاوت اندازه دقیقا چقدر است؟ برای دستیابی به پاسخ این سؤال، نیاز به محاسبات ریاضی بیشتری است. اکنون اندازه‌ی دقیق برش‌خوردگی آیفون ۱۰ در مقیاس نقطه (pt) و شعاع خمیدگی‌ها دقیقا مشخص است. در ادامه می‌خواهیم چند محاسبه‌ی ساده‌ی ریاضی انجام دهیم.

محاسبات ریاضی و هندسی

در صورتی که علاقه‌ای به انجام محاسبات ریاضی ندارید، می‌توانید از مطالعه‌ی این بخش مقاله صرف نظر کنید.

اندازه نمایشگر آیفون ۱۰

مناطق برش‌خورده و منحنی شکلِ، صفحه نمایش آیفون ۱۰ اپل

۱- محاسبه‌ی مساحت سطح بخش برش‌خورده‌ی صفحه نمایش

در صورتی که محل برش‌خورده از نمایشگر به شکل مستطیل باشد، مساحت سطح آن با ضرب کردن عدد ۲۰۹ در ۳۰ نقطه برابر با ۶۲۷۰ نقطه خواهد بود. اما همان‌طور که قابل مشاهده است، محل برش‌خورده به شکل مستطیلی است که دو گوشه‌ی پایینی آن گرد شده است. به همین منظور باید مساحت دقیق آن را با صرف نظر کردن از بخش‌های گر شده به دست آورد.

ابتدا باید اقدام به محاسبه‌ی مساحت سطح مربع ۴۰ در ۴۰ کرد و سپس مساحت دایره‌ای به شعاع ۲۰ نقطه را که درون این مربع قرار دارد، از آن کم کرد. در این صورت چهار گوشه از مربع باقی خواهد ماند که مساحت دو عدد از آن‌ها لازم است. در ادامه می‌توانید محاسبات انجام‌شده را مطالعه کنید.

مساحت سطح مربع: ۴۰ ضربدر ۴۰ برابر با ۱۶۰۰ نقطه مساحت سطح دایره: عدد π ضربدر ۲۰ به توان ۲ برابر با ۱۲۵۶.۶ نقطه (معادل تقریبی ۱۲۵۷ نقطه) مساحت سطح چهارگوشه‌ی باقی‌مانده از مربع: مساحت مربع منهای مساحت دایره یا ۱۶۰۰ منهای ۱۲۵۷ برابر با ۳۴۳ نقطه مقاله مرتبط:

یک‌چهارم مساحت سطح بخش‌های باقی‌مانده برابر ۸۵.۷۵ (معادل تقریبی ۸۶) نقطه است که در این‌جا فقط مساحت دو بخش لازم است. بنابراین با دو برابر کردن عدد یادشده، می‌توان به مساحت دو گوشه‌ی باقی‌مانده که برابر با ۱۷۲ نقطه می‌شود، دست یافت. در این مرحله به‌منظور دقیق‌تر شدن مقدار مساحت سطح بخش برش‌خورده‌ی نمایشگر آیفون ایکس، مجبور به محاسبه‌ی گوشه‌ی بسیار کوچک واقع در بخش بالایی منطقه‌ی برش‌خورده خواهید بود.

دوباره در این مرحله از کار، با در نظر گرفتن دو مربع به اضلاع ۱۲ نقطه اقدام به محاسبه‌ی مساحت سطح آن‌ها می‌کنیم. برای این منظور باید دو عدد ۱۲ را در هم ضرب و نتیجه را در ۲ ضرب کنیم. اما برای ساده‌تر شدن محاسبات می‌توان فقط یکی از مربع‌ها را در نظر گرفت و نتیجه‌ی نهایی را در عدد ۲ ضرب کرد.

مساحت سطح یک مربع با ضلع ۱۲ نقطه: ۱۲ ضربدر ۱۲ برابر با ۱۴۴ نقطه مساحت سطح دایره با شعاع ۶ نقطه: عدد π ضربدر ۶ به توان ۲ برابر با ۱۱۳ نقطه

به دلیل این‌که فقط به یک‌چهارم از گوشه‌های باقی‌مانده از مربع نیاز است، باید پس از کم کردن مساحت دایره از مربع، نتیجه را در عدد ۴ تقسیم و نتیجه‌ی نهایی را در عدد ۲ ضرب کرد.

مساحت یک گوشه‌ی باقی‌مانده از مربع: ۱۴۴ منهای ۱۱۳ تقسیم بر ۴ برابر با ۷.۷۵ (معادل تقریبی ۸) نقطه مساحت دو گوشه‌ی باقی‌مانده از مربع: ۲ ضربدر ۸ برابر با ۱۶ نقطه

بنابراین مساحت کل بخش برش‌خورده‌ی صفحه نمایش آیفون X به این صورت خواهد بود؛ مساحت مستطیل کامل (۶۲۷۰) منهای مساحت دو گوشه‌ی پایینی (۱۷۲) به علاوه‌ی مساحت دو گوشه‌ی بالایی کوچک (۱۶) برابر با ۶۱۱۴

اندازه نمایشگر آیفون ۱۰

۲- محاسبه‌ی مساحت چهار گوشه‌ی گردشده‌ی صفحه نمایش

در این مرحله از محاسبات از همان ترفند قبلی برای محاسبه‌ی گوشه‌های گرد استفاده شده است. به‌طوری که باید مساحت سطح یک دایره با شعاع ۴۴ نقطه را از مساحت یک مربع به اضلاع ۸۸ نقطه کم کرد تا چهار گوشه از مربع باقی بماند.

مساحت سطح مربع: ۸۸ ضربدر ۸۸ برابر با ۷۷۴۴ نقطه مساحت سطح دایره: عدد π ضربدر ۴۴ به توان ۲ برابر با ۶۰۸۲ نقطه مساحت سطح بخش‌های باقی‌مانده از مربع: مساحت سطح مربع منهای مساحت سطح دایره یا ۷۷۴۴ منهای ۶۰۸۲ برابر با ۱۶۶۲ نقطه

به دلیل این‌که چهار گوشه‌ی گردشده با اندازه‌ی یکسان در کل صفحه نمایش آیفون ۱۰ وجود دارد، نیازی به محاسبات مضاعف نیست و عدد ۱۶۶۲، همان نتیجه‌ی نهایی محاسبه‌ی مساحت سطح چهار گوشه‌ی گردشده است.

۳- محاسبه‌ی مساحت سطح کل صفحه نمایش آیفون ۱۰ در واحد نقطه

ابتدا باید گوشه‌های گردشده را از مساحت کلی نمایشگر مستطیل شکل کم کرد؛ ۳۰۴,۵۰۰ نقطه منهای ۱۶۶۲ نقطه برابر با ۳۰۲,۸۳۸ نقطه

سپس لازم است مساحت بخش برش‌خورده‌ی بالایی صفحه نمایش را از عدد به‌دست آمده در مرحله‌ی قبل کم کرد؛ ۳۰۲,۸۳۸ نقطه منهای ۶۱۱۴ نقطه برابر با ۲۹۶,۷۲۴ نقطه

همان‌طور که از نتیجه‌ی محاسبات برمی‌آید، مساحت کل صفحه نمایش آیفون ۱۰ اپل دقیقا برابر ۲۹۶,۷۲۴ نقطه است.

نتیجه‌ی نهایی

در این بخش می‌توانید مساحت سطح دقیق سه گوشی هوشمند جدید اپل را مشاهده کنید و به تفاوت اندازه‌ی آن‌ها پی ببرید.

مساحت سطح حقیقی آیفون ۱۰: ۲۹۶,۷۲۴ نقطه مساحت سطح حقیقی آیفون ۸ پلاس: ۳۰۴,۷۰۴ نقطه مساحت سطح حقیقی آیفون ۸: ۲۵۰,۱۲۵ نقطه

نتایج به‌دست آمده نشان از این دارند که صفحه نمایش ۵.۸ اینچی آیفون ۱۰ اپل، ۹۷.۳۸ درصد از صفحه نمایش ۵.۵ اینچی آیفون ۸ پلاس را شامل می‌شود. به عبارت بهتر، نمایشگر آیفون ۱۰ به میزان ۲.۶ درصد از نمایشگر آیفون ۸ پلاس کوچک‌تر است. به علاوه زمانی که صفحه نمایش آیفون ۱۰ با نمایشگر ۴.۷ اینچی آیفون ۸ مقایسه می‌شود، می‌توان به بزرگی صفحه نمایش آن به میزان ۱۸.۶ درصد از نمایشگر آیفون ۸ پی برد. در تصویر پایین می‌توانید نمایشگر آیفون ۱۰ را با گوشی‌های آیفون نسل قبل اپل مقایسه کنید.

تفاوت نمایشگر آیفون اپل

صفحه نمایش آیفون ۱۰ به میزان ۲.۶ درصد از صفحه نمایش آیفون ۸ پلاس کوچک‌تر است

تمامی محاسبات و نتایج حاصل از آن‌ها، چگونگی کوچک‌تر بودن صفحه نمایش ۵.۸ اینچی آیفون ۱۰ از صفحه نمایش ۵.۵ اینچی آیفون ۸ پلاس را نشان می‌دهند و آن را به اثبات می‌رساند.

مشخصات دقیق صفحه نمایش گوشی هوشمند آیفون ۱۰، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس اپل اطلاعات صفحه نمایش آیفون ۱۰ آیفون ۸ آیفون ۸ پلاس نسبت تصویر ۲.۱۷ به ۱ ۱۶ به ۹ یا ۱.۷۸ به ۱ ۱۶ به ۹ یا ۱.۷۸ به ۱ اندازه‌ی صفحه نمایش ۵.۸۵ اینچ ۴.۷ اینچ ۵.۵ اینچ رزولوشن ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل مساحت نمایشگر با واحد نقطه ۲۹۶۷۲۴ نقطه ۲۵۰۱۲۵ نقطه ۳۰۴۷۰۴ نقطه نسبت اندازه نمایشگر به بدنه ۸۲ درصد ۶۵.۷ درصد ۶۸.۲ درصد چگالی پیکسل ۴۵۸ پیکسل بر اینچ ۳۲۶ پیکسل بر اینچ ۴۰۱ پیکسل بر اینچ مقیاس رندر نقاط به پیکسل ۳ برابر رتینا حقیقی ۲ برابر رتینا حقیقی ۳ برابر رتینا حقیقی

اندازه‌ی صفحه نمایش گوشی هوشمند آیفون ۱۰ و آیفون ۸ پلاس اپل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا با وجود اندازه‌ی کوچک‌تر نمایشگر آیفون ۱۰، باز هم حاضر به خرید آن هستید؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صفحه نمایش آیفون 10 کوچک‌تر از آيفون 8 پلاس است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..