تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وزارت بهداشت: نان فاقد ارزش 

سلامت نیوز: درحالي كه بيشتر مواد‌غذايي و خوراكي آلوده به انواع سموم و افزودني‌هاي غير‌مجاز است، رئيس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت از كاهش ۱۸ تا ۲۱ درصدي سبوس در آردهاي نانوايي خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، درحالي كه بيشتر مواد‌غذايي و خوراكي آلوده به انواع سموم و افزودني‌هاي غير‌مجاز است، رئيس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت از كاهش ۱۸ تا ۲۱ درصدي سبوس در آردهاي نانوايي خبر داد و گفت: اين اقدام بر سلامت مردم تأثيرات منفي زيادي دارد؛ اين آرد فقط بايد مورد استفاده قنادي‌ها قرار بگيرد.

نان قوت بيشتر مردم كشور ما است، به‌گونه‌اي كه سرانه مصرف نان روزانه ۳۱۰ گرم در ايران اعلام شده است. نان ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژي و پروتئين مورد‌نياز روزانه و همچنين كلسيم، آهن، فسفر و ويتامين‌هاي‌گروه «ب» را تأمين مي‌كند و بر اين اساس فقر غذايي ساير مواد‌خوراكي بايد در قوت غالب غذايي غني شود. متأسفانه به دليل سياست‌هاي نادرست در توليد بسياري از موادغذايي و پروتئيني استفاده از هورمون‌هاي رشد، سموم و انواع آنتي‌بيوتيك‌ها سبب كاهش كيفيت مواد‌ خوراكي و غذايي شده است كه تبعات اين بي‌توجهي سبب افزايش انواع بيماري‌ها و حتي سرطان شده است.

در اين خصوص رئيس دفتر بهبود تغديه وزارت بهداشت، با اشاره به كاهش سبوس موجود در آردهاي مخصوص نانوايي گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه، چهار سال اخير مقدار بيشتري از آرد، سبوس مي‌گيرد؛ يعني آردها سفيدتر شده‌اند و مردم نان كاملاً سفيد مي‌خورند. اين اقدام مي‌تواند به مشكلاتي مانند اضافه وزن، ديابت و بيماري‌هاي قلبي دامن بزند. سبوس بايد طبق استاندارهاي مشخص شده در نان‌ها وجود داشته باشد.

دكتر زهرا عبداللهي افزود: تا چند سال گذشته ميزان سبوس موجود در آردها در حد استاندارد بود؛ يعني نان سنگك 7 درصد يا تافتون حداكثر ۱۵ درصد سبوس‌گيري مي‌شد، اما در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمام آردها ۱۸ تا ۲۱ درصد سبوس‌گيري مي‌كند؛ در نتيجه اين آرد فقط براي استفاده در قنادي‌ها مناسب است. كارخانه‌هاي آرد نيز آرد سفيد و تصفيه شده به نانوايي‌ها مي‌دهند و از طرف ديگر سبوس را به صورت فله‌اي و جداگانه به نانوايي‌ها مي‌فروشند. در حالي كه اين سبوس قابل مصرف نيست، اما نانوايي‌ها آن را با نان مخلوط مي‌كنند و گران‌تر مي‌فروشند. كارخانه‌هاي آرد مطرح مي‌كنند كه مردم نان سفيد مي‌پسندند و اگر تيره باشد آن را نمي‌خرند، اما مردم امروز متوجه شده‌اند كه نان سبوس‌دار مفيدتر است.

عبداللهي با اشاره به پيگيري اين موضوع از طريق كميته ‌فني بهبود كيفيت گندم، آرد و نان تأكيد كرد: بايد ميزان سبوس نان‌ها از مقدار فعلي بيشتر شود؛ چون سلامت مردم با مصرف نان سفيد و آرد تصفيه شده به خطر مي‌افتد. وي اضافه كرد: گاهي نانوايان مي‌گويند به دليل پايين بودن گلوتن گندم، مجبور مي‌شويم به آرد نمك اضافه كنيم، اما طبق گزارش‌هاي جهاد كشاورزي گلوتن موجود در گندم در حد متوسط رو به خوب است. همچنين طبق اطلاعات روز دنيا، حتي با وجود گلوتن ۱۲ درصد هم مي‌شود نان درست كرد؛ به شرط اينكه تخمير شود. مشكل ما در كشور اين است كه عمل تخمير براي نان‌ها انجام نمي‌شود و نانوايان به جاي خمير مايه از جوش شيرين استفاده مي‌كنند؛ در نتيجه نان سالمي به دست مردم نمي‌رسد.
عبداللهي تأكيد كرد: همه نانوايي‌ها بايد از خميرمايه استفاده كنند. دولت نيز بايد حمايت كند كه خميرمايه به قيمت مناسب در اختيار نانوايي‌ها قرار گيرد تا آنها سراغ جوش شيرين نروند. از طرفي هم اين نان ضايعات زيادي دارد و علاوه بر آن، كيفيت و ماندگاري خوبي ندارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وزارت بهداشت: نان فاقد ارزش »اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..