تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




داروهایی که باعث خشکی چشم‌ها می‌شوند

۵۹۷۷۹۹

۱۰۰  بازدید

اغلب مردم از داروهای بی‌نسخه و بدون دستور پزشک استفاده می‌کنند، قرص‌های رایج، انواع اسپری‌ها، قطره‌ها و سایر محلول ها از جمله داروهایی هستند که مصرف نادرستشان ‌می‌تواند منجر به بی‌آبی چشم‌ها شود.

وب سایت سلامتیسم: اغلب مردم از داروهای بی‌نسخه و بدون دستور پزشک استفاده می‌کنند، قرص‌های رایج، انواع اسپری‌ها، قطره‌ها و سایر محلول ها از جمله داروهایی هستند که مصرف نادرستشان ‌می‌تواند منجر به بی‌آبی چشم‌ها شود.داروهایی که باعث خشکی چشم‌ها می‌شوند

خشکی چشم حالتی است، که در آن چشم به دلیل میزان ناکافی تولید اشک چشم دچار سوزش و احساس سخت و زبر شدن و دیگر علائم می‌شود. در کنار سایر عوامل، داروها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. مصرف بسیاری از داروها و استفاده بسیاری از نسخه‌ها می‌تواند منجر به خشکی چشم شود.
چرا چشم‌هایمان خشک است؟

اگر شما هم در چشمانتان احساس خشکی و سوزش می‌کنید از خود بپرسید: آیا قرص کوچکی که روزانه مصرف می‌کنید عامل اصلی این خشکی است؟ اغلب مردم از داروهای بی‌نسخه و بدون دستور پزشک استفاده می‌کنند، قرص‌های رایج، انواع اسپری‌ها، قطره‌ها و سایر محلول ها از جمله داروهایی هستند که مصرف نادرستشان ‌می‌تواند منجر به بی‌آبی چشم‌ها شود.

خشکی چشم، یک عارضه مزمن بسیار جدی است که به طور قطع درمانش نمی‌تواند مصرف یکباره یک قطره‌ چشمی و یا اشک مصنوعی باشد. مصرف هر گونه دارویی اعم از سرماخوردگی ساده تا داروهای قلبی می‌تواند باعث ایجاد خشکی در چشم‌ها شود. نکته دیگر آنکه شانس ابتلا به این عارضه در افرادی که بطور هم زمان از چند دارو استفاده می‌کنند بیشتر است.


در ادامه با گروهی از این قبیل داروها آشنا می‌شویم:


آنتی‌هیستامین‌ها

آنتی‌هیستامین‌هایی مثل: آلگرا (فکسوفنادین)، کلاریتین (لوراتادین)، زیرتک (ستیریزین) و بنادریل (دیفن هیدرامین) باعث جلوگیری از عوارض هیستامین‌های شیمیایی می‌شوند که بدن هنگام مقابله با عوامل آلرژی زا تولید می‌کند. در مواجه با این آنتی‌هیستامین‌ها علائمی مثل عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی تشدید می‌شود. متاسفانه، این داروها تاثیرات منفی به‌سزایی را بر روی چشم‌ها خواهند داشت، به طور مثال کاهش میزان آب در لایه خارجی چشم که باعث حفظ رطوبت در چشم‌ها می‌شود. نکته مهم اینکه، علائم خشکی چشم‌ها می‌تواند با آلرژی اشتباه گرفته شود.


داروهای ضدگرفتگی بینی و سینه

لزوما استفاده از یک داروی تسکین دهنده برای بینی‌ای گرفته و یا سینوس‌ها نمی‌تواند هم زمان برای چشم‌ها هم آرامش‌بخش باشد. مکانیزم داروهای بدون نسخه، برای درمان سرما‌خوردگی، انواع آنفولانزا، سینوس‌ها و تب اغلب بدین شکل است که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی در غشاء بینی می‌شود. خون جاری در بافت‌های متورم بینی کاهش پیدا می‌کند و باعث تنفس راحت‌تر ما می‌شود. داروهای مخصوص بینی و سینوس‌ها به شکل انواع قرص‌ها، محلول‌ها و یا اسپری در بازار عرضه می‌شوند. بیشتر این داروها حاوی فنیل‌افرین، سودوافدرین و اکسی متازولین هستند. اما همانند آنتی‌هیستامین‌ها تمامی این داروها باعث کاهش میزان تولید اشک در چشم‌ها می‌شود.


داروهای کاهش فشار خون

خشکی چشم در افرادی که داروهای فشار خون و قلبی مصرف می‌کنند رایج‌تر است. بطور مثال: عملکرد بتا بلوکر‌ها، باعث کاهش میزان ضربان قلب، کاهش انقباض عضلانی قلب و عروق می‌شود و هم زمان باعث کاهش میزان حساسیت قرنیه چشم و تحریک غده اشکی و در نتیجه منجر به آبریزش چشم‌ها می‌شود.


قطره‌های چشمی


ممکن است عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از قطره‌های چشمی باعث تشدید خشکی در چشم‌ها می‌شوند. برای مثال: تتراهیدروزولین قطره‌ای چشمی برای برطرف کردن قرمزی چشم‌ها است، این قطره با تنگ کردن رگ‌های خونی چشم باعث کاهش میزان قرمزی چشم می‌شود اما زمانی که اثر قطره از بین برود مجددا رگ‌ها منبسط و متورم می‌شوند و خشکی چشم‌ها را به دنبال می‌آورند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «داروهایی که باعث خشکی چشم‌ها می‌شوند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..