تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگهداری ارزشمندترین آثار قرانی در گنیجینه آستان قدس رضوی

نگهداری ارزشمندترین آثار قرانی در گنیجینه آستان قدس رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  سید محمد رضا فاضل هاشمی کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوی گفت::در سه ماهۀ اول سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۰ نسخه قران خطی نفیس به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است که بیشتر این قرآن‌ها قدمت بالا و ویژگی‌های هنری ارزشمندی دارد و توسط خوشنویسان و هنرمندان مشهور کتابت و تذهیب شده است.


وی اظهار داشت: این جزوه دارای منتخبی از سوره‌های قرآن، از آیۀ ۵۶ سورۀ یوسف تا آیۀ ۳۹ سورۀ فتح بوده و به خط نسخ ۸ سطری و ۹ سطری بر کاغذ نخودی، در ۲۴ برگ ۱۰ در ۵/۱۶ سانتی‌متری کتابت شده است.


وی خاطر نشان کرد: اسامی سوره‌ها، به سرخی وجدول کشی صفحات و فواصل آیات به شنگرف و جلد آن تیماج مشکی است.


کارشناس نسخ قرآنی آستان قدس رضوی اضافه کرد: «قرآن دیگری به کتابت قرن یازدهم توسط دکتر آمال صراف در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ اهدا شده است.


فاضل هاشمی به قرآن نفیسی به قدمت قرن سیزدهم اشاره کرد و گفت: «این نسخه که اهدایی آقای «رحیم‌خان مقصودلو» است، یک قرآن کامل مترجَم است که در شعبان ۱۲۰۰ هجری قمری کتابت شده و دو صفحۀ اول آن مذهّب منقّش است.


وی ادامه داد: در این نسخۀ قرآنی، خط خود متنِ قرآن نسخ بوده، اسامی سوره‌ها به خط ثلث و به شنگرف، و خط ترجمۀ آن، نستعلیق است.


فاضل هاشمی اضافه کرد: یک نسخه قران نفیس که کتابت آن به خط نسخ ۱۲ سطری بر کاغذ نخودی آهارمهره، به قلم «محمدامین بن الله‌وردی طالقانی» است که در جمادی‌الثانی ۱۲۲۷ هجری قمری کتابت شده است، و دو صفحۀ اول دارای سرلوح با کتیبۀ صدر و ذیل، مذهّب و منقّش، با حاشیۀ گل و برگ الوان استاین قران توسط عبدالله غمایی به استان قدس رضوی اهدا شده است.


کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات ادامه داد: اسامی سوره‌های آن به خط ثلث و شنگرف بوده و فواصل آیات با گوی زرین مزین شده است. جدول‌کشی صفحات به تحریر مشکی و زر و شنگرف، صفحات آن کمندکشی و در پشت برگ اول، وقف‌نامۀ نسخه که در قرن سیزدهم وقف شده، ملاحظه می‌شود.


فاضل هاشمی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار جلد نسخۀ قرآن اعم از قرآن‌های نفیس خطی، جزوات قرآنی و قرآن‌های فاخرِ چاپ سنگی در گنجینۀ قرآن‌های خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از این میان، قرآن‌های منسوب به ائمۀ اطهار علیهم‌السلام که بر پوست آهو و به خط کوفی اولیه نگاشته شده‌اند، مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار قرآنی این مجموعۀ بی‌نظیر است.


انتهای پیام//ز.ج




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگهداری ارزشمندترین آثار قرانی در گنیجینه آستان قدس رضوی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..