تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تفسیر آیات 118 تا 119سوره بقره

پنجشنبه////تفسیر آیات 118 تا 119سوره بقرهبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرآن سر تا سر اعجاز در زندگی مادی و معنوی است. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. برای آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجره الهی را برای شما آماده می‌كنيم. در این گزارش تفسیر آیات 118تا119سوره بقره را می‌خوانید:

وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ
افراد نادان گفتند چرا خدا با ما سخن نمى‏ گويد يا براى ما معجزه ‏اى نمى ‏آيد كسانى كه پيش از اينان بودند [نيز] مثل همين گفته ايشان را مى گفتند دلها [و افكار]شان به هم مى‏ ماند ما نشانه‏ ها[ى خود] را براى گروهى كه يقين دارند نيك روشن گردانيده‏ ايم (۱۱۸)

إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ
ما تو را بحق فرستاديم تا بشارتگر و بيم‏ دهنده باشى و [لى] درباره دوزخيان از تو پرسشى نخواهد شد (۱۱۹)

ممالثت اهل كتاب و كفار در طرز فكر و عقاید
(و قال الذین لا یعلمون ) منظور از (الذین لا یعلمون ) كفار مشرك و غیر اهل كتاب است ، بدلیل اینكه همین عنوان را در آیه : (و قالت الیهود لیست النصارى على شى ء، و قالت النصارى لیست الیهود على شى ء، و هم یتلون الكتاب ، كذلك قال الذین لایعلمون مثل قولهم ) ، به مشركین غیر یهود و نصارى داد و آنان را طائفه سومى از كفار معرفى كرد.


پس در آیه 113 كه گذشت اهل كتاب را در این گفتار ملحق به مشركان و كفار عرب كرد، و در آیه مورد بحث مشركان و كفار را ملحق به اهل كتاب مى كند و مى فرماید: (آنها كه نمى دانند گفتند: چرا خدا با خود ما سخن نمى گوید؟ و یا معجزه اى بخود ما نمیدهد؟ آنها هم كه قبل از ایشان بودند، همین حرف را زدند - یعنى یهود و نصارى - چون در میانه اهل كتاب یهودیان همین حرف را به پیغمبر خدا موسى (علیه السلام ) زدند، پس اهل كتاب و كفار در طرز فكر و در عقائدشان مثل هم هستند، آنچه آنها مى گویند، اینها هم میگویند، و آنچه اینها میگویند آنها نیز مى گویند،(تشابهت قلوبهم ) طرز فكرهاشان یك جور است .


(قد بینا الایات لقوم یوقنون )  ، این جمله جواب از گفتار كفار است و مراد این است كه آن آیاتى كه مطالبه مى كنند، برایشان فرستادیم ، و خیلى هم آیاتى روشن است ، اما از آنها بهره نمى گیرند، مگر مردمى كه به ایات خدا یقین و ایمان داشته باشند و اما این ها كه (لا یعلمون ، علمى ندارند)، دلهایشان در پس پرده جهل قرار دارد و به آفت عصبیت و عناد مبتلا شده و آیات به حال مردمى كه نمى دانند سودى ندارد.


از همین جا روشن مى شود، كه چرا كفار را به وصف بى علمى توصیف كرد و در تایید آن ، روى سخن از آنان بگردانیده ، خطاب را متوجه رسول خداصلى الله علیه و آله و سلم نمود و اشاره كرد به اینكه او فرستاده اى از ناحیه خدا است ، و به حق و به منظور بشارت و انذار فرستاده شده تا آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند این كفار اصحاب دوزخند و این سرنوشت برایشان نوشته شده و دیگر امیدى بهدایت یافتن و نجاتشان نیست .
(و لا تسئل عن اصحاب الجحیم )، این جمله همان معنائى را میرساند، كه در اول سوره آیه : (ان الذین كفروا سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤ منون ) در صدد بیان آن بود.

 انتهای پیام/

تفسیر المیزان سوره بقره آیه118تا119



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تفسیر آیات 118 تا 119سوره بقره»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..