تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توضیحات فرشچیان درباره چگونگی تأمین هزینه ساخت ضریح حرم عبدالعظیم (ع)/ دوست دارم کنار مقبره صائب دفن شوم

توضیحات فرشچیان درباره چگونگی تامین هزینه ساخت ضریح حرم عبدالعظیم حسنی (ع)به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود فرشچیان نگارگر و نقاش کشورمان، در حاشیه بازدید از کارگاه ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در جمع خبرنگاران گفت: همیشه به اینجا فكر می‌‌كنم؛ اینكه كار ساخت چطور انجام می‌شود اما الحمدلله روند ساخت ضریح بسیار خوب پیش رفته است. باید گفت استادانی كه در اینجا فعالیت می‌كنند، بسیار خوب پیش رفتند و امیدواریم این ضریح یكی از آثار فاخر و بزرگ هنری، فرهنگی و اسلامی شود.

وی ادامه داد: یک نكته بسیار مهم است كه همیشه برای همه سوال بود. آن هم اینكه هزینه ساخت این ضریح‌ها از كجا تأمین می‌شود؟ در جواب باید بگویم هزینه‌ها از نذورات مردمی تأمین می‌شود اما از همه مهمتر ساخت این ضریح‌ها با نهایت مهارت‌ و زیبایی‌ آن است. زیبایی كه به بیننده از لحاظ روحی آرامش می‌دهد و او را به خدا متوسل می‌کند. چراكه زائران در زیارت این ضریح‌ها، فقط نام‌های خدا را می‌بینند.

فرشچیان تصریح كرد: هدف اصلی این است كه ببینده وقتی این ضریح را با نام‌ خدا می‌بیند، هرچه بیشتر به خدا نزدیک شود. اینها همه وسیله‌ای است كه زائران روی خالق هستی متمركز شوند. هر وقت به زیارت قبرستان بقیع در مدینه می رویم، غربتی به ما دست می‌دهد؛ اما وقتی چنین ضریح‌هایی باشد فضا برای زائر دلنشین و خاص می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر زمان اتمام ساخت ضریح اظهار داشت: این بستگی به استادکاران دارد. به هر حال کار هنری زمان بر است. اما تا نفس دارم، دوست دارم این كار را به پایان برسد.

فرشچیان درباره حس و حال كار روی ضریح‌های مختلف ائمه و امامزاده‌ها بیان كرد: كار كردن روی ضریح ائمه حال و هوای خاصی دارد. سعی داریم در همه آنها فرهنگ و هویت مذهبی و دینی خود را به نمایش بگذاریم. مثلاً درباره ضریح امام حسین (ع)، یک مسیحی از من پرسید عدد «سه» در كار چه معنایی می‌دهد و من به او گفتم امام حسین (ع) امام سوم ما شیعیان است. در ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هم فضای فرهنگ ایرانی - اسلامی كاملاً مشهود است.

هنرمندان اصالت هنر ایرانی را نشان نمی‌دهند

فرشچیان درباره لزوم حفظ اصالت هنر ایرانی همچون كشورهای آسیایی بیان كرد: ژاپن و چین، هم در آثارشان نوآوری دارند و هم هویت خودشان را حفظ كردند. وقتی آثارشان را می‌بینیم به سرعت متوجه می‌شویم كه اثر چینی یا ژاپنی است؛ اما این در آثار ایرانی مشهود نیست. هنرمندان اصالت هنر ایرانی را در كارها نشان نمی‌دهند و معلوم نیست اثر برای كجاست.

وی گفت: من آنقدر فكر و دستم تمرین كرده است كه اكنون بدون توجه به كار دیگری كار خود را انجام می‌دهم. البته هنوز هم مطالعه و طراحی زیاد انجام می‌دهم. من چهار سال بی‌وقفه با مداد طراحی كردم؛ جوانان هم اگر می‌خواهند در این عرصه فعالیت كنند، باید مطالعه و تمرین بسیار انجام دهند. هنرمندان ایرانی باید فعالیتشان را بیشتر كنند. در نمایشگاه‌های مختلف شركت كنند تا بیشتر به کار تشویق شوند.

اثر هنری كه با اخلاص خلق شود، تاثیرگذار است

این استاد نقاشی و نگارگری درباره اثرگذاری هنر تجسمی بر مخاطب تصریح کرد: من معتقدم كه اثر هنری باید مخاطب را جذب كند. استادم حاج میرزا امامی همیشه به من توصیه می‌كرد، وضو بگیرم و نماز بخوانم و بعد از آن، كار كنم. او همواره قلم را با «بسم الله الرحمن الرحیم» و اخلاص به دست من می‌داد. اثر هنری كه با اخلاص خلق شود، تاثیر هم می‌گذارد.

وی ادامه داد: به نظر من مذهب روح هنرمند را پالایش می‌کند و آن هنر نیز ماندگارتر است؛ زیرا همه انسان‌ها بدون استثنا در ارتباط قوی با خداوند هستند. زمانی كه هنرمند آن رابطه را با خدا داشته باشد و در كارش انعكاس دهد، به طور حتم مخاطب هم تأثیر می‌گیرد.

علاقه‌مندم ضریح حضرت زینب (س) را طراحی کنم

فرشچیان درباره علاقه خود برای طراحی ضریح حضرت زینب (س) گفت: هنوز به من درباره طراحی و ساخت ضریح حضرت زینب (س) پیشنهادی نشده است؛ اما اگر سعادت داشته باشم با كمال میل انجام خواهم داد.

وی در پایان، درباره علاقه‌مندی خود به تدفین در مکانی خاص گفت: همین الان در آمریکا، مشهد مقدس و اصفهان برای من آرامگاهی در نظر گرفتند؛ اما خودم بیش از همه دوست دارم، در كنار صائب تبریزی در اصفهان آرام بگیرم.

انتهای پیام/

ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با تأکید بر فرهنگ ایرانی - اسلامی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توضیحات فرشچیان درباره چگونگی تأمین هزینه ساخت ضریح حرم عبدالعظیم (ع)/ دوست دارم کنار مقبره صائب دفن شوم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..