تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خطوط اعتباری اروپا در مسیر ایران

پس از ثبت رکورد 8میلیارد یورویی فاینانس اگزیم بانک کره جنوبی برای پروژه‌های ایرانی، حالا راه پول‌های اروپایی به ایران بازشده است. 30 شهریور ماه جاری نخستین قرارداد یک بانک اروپایی برای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های ایرانی میان اوبر بانک اتریش و بانک مرکزی ایران به امضا می‌رسد.

به گزارش شمانیوز: پس از ثبت رکورد 8میلیارد یورویی فاینانس اگزیم بانک کره جنوبی برای پروژه‌های ایرانی، حالا راه پول‌های اروپایی به ایران بازشده است. 30 شهریور ماه جاری نخستین قرارداد یک بانک اروپایی برای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های ایرانی میان اوبر بانک اتریش و بانک مرکزی ایران به امضا می‌رسد.

پیش از این ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران از امضا و سپس ورود خط اعتباری 22 میلیارد دلاری سه کشور اروپایی شامل اتریش، دانمارک و ایتالیا خبر داده بود که بزودی انجام خواهد شد. حال با اخباری که از سوی یکی از مقامات ارشد این بانک اتریشی اعلام شده است، نخستین قرارداد سه گانه با اروپایی‌ها نهایی خواهد شد تا با پیوستن دو کشور دیگر و تأمین کامل 22 میلیارد دلار خط اعتباری درمجموع و طی ماه‌های اخیر 30 میلیارد دلار خط اعتباری برای پروژه‌های مختلف ایران اختصاص یابد.

«اوبربانک» اتریش در ۳۰ شهریور ماه جاری قراردادی با ایران برای ایجاد یک همکاری مشترک جدید مالی امضا خواهد کرد که نخستین بانک اروپایی خواهد بود که پس از برداشته شدن تحریم‌ها به همکاری با ایران پرداخته است.

«اوبربانک» هفتمین بانک بزرگ اتریش با ترازنامه حدود 20 میلیارد یورویی (24 میلیارد دلار) است. دراین باره فرانز گاسلبرگر، مدیر ارشد اجرایی «اوبربانک» اتریش به رویترز گفت: قرار است این بانک در 21 سپتامبر در شهر لینز مقر اصلی آن، میزبان نماینده بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ایران برای امضای این قرارداد باشد.

به گفته وی در مراسم امضای این توافق که «اوبربانک» را قادر می‌سازد تا اعتباری برای شرکت‌های اتریشی طرف قرارداد با ایران تأمین کند، نمایندگان 10 تا 12 بانک ایران حضور خواهند یافت. گاسلبرگر بر اساس اطلاعات مقامات ایرانی تصریح کرد: «فکر می‌کنم نخستین بانک اروپایی هستیم که به چنین توافقی دست یافتیم.» وی ادامه داد: «ظاهراً، برخی از آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها نیز در حال مذاکره با ایران هستند. یک بانک دانمارکی نیز در حال مذاکره است.» وی از نام بردن این شرکت خودداری کرد، اما گفت «دنسک بانک» دانمارک در ماه ژانویه با بانک مرکزی ایران مذاکره می‌کرد.

توافقنامه اوبربانک با ایران، پروژه‌های شرکت‌های اتریشی در ایران که بیش از دو سال زمان می‌برد و قبلاً تحت تحریم بودند، را پوشش می‌دهد. گاسلبرگر گفت این بانک هم اکنون صادرات به ایران در حوزه‌هایی نظیر مواد غذایی را تأمین مالی می‌کند. وی توضیح داد: «ما پروژه‌های بسیار مهمی در زمینه زیرساخت، راه‌آهن، سلامت، ساخت بیمارستان، ساخت کارخانه، فتو ولتائیک و نیروگاه‌های برقابی داریم.»

ضمانت‌های اعتبار صادراتی 99 درصد حجم پروژه‌ها توسط بانک «اُستریچیسچه کنترل بنک»، بزرگ‌ترین بانک اتریش که این ضمانت را صادر می‌کند، تأمین خواهد شد. به اعتقاد گاسلبرگر «مرحله دشوار دریافت یک ضمانت اضافی از جهموری اسلامی ایران است.ما با مقامات بانک مرکزی ایران مذاکره کردیم اما ظاهراً این ضمانت باید از سوی وزارت اقتصاد ایران صادر شود.»

 

بازشدن مسیر دوم خطوط   اعتباری برای ایران

براساس آنچه در قالب برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده است رشد اقتصادی کشور باید به 8 درصد برسد که دستیابی به این نرخ رشد نیازمند حدود 180 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه است که باید حدود 50 میلیارد دلار آن از طریق جذب سرمایه‌های خارجی تأمین شود. برهمین اساس وپس از لغو تحریم‌ها و امضای نهایی سند برجام، هدایت سرمایه‌های خارجی به کشور در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و همچنین خطوط اعتباری و فاینانس در دستور کار قرار گرفته است.

دراین میان رتبه اعتباری ایران یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای تصمیم‌گیری و همچنین تعیین میزان سرمایه‌گذاری بانک‌ها و شرکت‌های خارجی در پروژه‌های ایرانی است. تحولات مثبتی که در دو سال اخیر و همچنین قبل‌تر از آن یعنی آغاز به کار دولت یازدهم رخ داده باعث شده است تا رتبه اعتباری ایران که سال‌ها روی عدد 7 باقی مانده بود با یک رتبه ارتقا به 6 بهبود یابد.

رتبه‌ای که دستیابی به عدد 5 آن هم اکنون در دستور کار مسئولان ایرانی قرارگرفته است. بهبود چهره ایران درعرصه بین‌المللی و سیاست تنش زدایی در کنار مشاهده توانمندی‌های اقتصادی ایران در مدتی کوتاه بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را به این نتیجه رسانده است که سرمایه‌گذاری در ایران ریسک بسیار کمتری نسبت به گذشته دارد.

از سال 1392 تاکنون با وجود بحرانی بودن شرایط اقتصادی و قرارگرفتن شاخص‌های کلیدی مانند رشد اقتصادی و تورم در قعر جدول گام‌های بلندی برای بهبود برداشته شد به طوری که درپایان سال گذشته رشد خیره کننده و دو رقمی 12 درصدی به ثبت رسید درحالی که نرخ تورم نیز در محدوده 10 درصد مهار شده است.

برهمین اساس در هفته‌های اخیر بزرگترین قرارداد وام خارجی میان ایران و اگزیم بانک کره جنوبی به میزان 8 میلیارد یورو(10 میلیارد دلار) به امضا رسید و نهایی شد. پس از بازشدن درهای آسیایی ورود پول خارجی به ایران درمرحله بعد نوبت به پول‌های اروپایی رسیده است که اتریش به عنوان نخستین کشور بازکننده این مسیر شناخته می‌شود.





پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خطوط اعتباری اروپا در مسیر ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..