تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزئیات کاهش مصرف نمک در کشور با کمک نان

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، زهرا عبداللهی با با بیان اینکه در حال حاضر بیماریهای غیر واگیر مهمترین عامل مرگ و میر کشور است، اظهار داشت: دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی و سرطانها، مهمترین عامل خطر آنها، الگوی غذایی مردم است.

وی افزود: در حال حاضر نمک، مواد قندی و شیرین، نوشابه ها و فست فودها، بی رویه مصرف می شوند و در مقابل مصرف سبزیها و میوه ها و تحرک مردم کاهش یافته است.

عبدالهی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد مردم کشور اضافه وزن و چاقی دارند، افزود: اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به دیابت، سرطانها و فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی را بیشتر می کند.

وی با بیان این مطلب که امروزه حتی شاهد روند افزایشی چاقی در کودکان زیر پنج سال و سنین مدرسه هستیم، گفت: دلیل اصلی آن، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و فست فودها و نوشابه های گازدار است که باید به عنوان یکی از اولویت های اصلی کشور در پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر قرار گیرد.

عبدالهی با اشاره به اینکه در ایران در زمینه سوء تغذیه کودکان، بهبود قابل توجهی در چند سال اخیر داشته ایم، عنوان کرد: بیش از 50درصد سوء تغذیه کودکان با اقداماتی که در حوزه وزارت بهداشت در حال اجراست کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کمبود ریزمغذی ها، روی و آهن بطور معناداری کاهش پیدا کرده است و در مقابل آن چاقی روند افزایشی دارد.

وی گفت: در کنار اقداماتی که در قالب طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست، مهمترین اقدامی که در زمینه تغذیه صورت گرفته است، بکارگیری کارشناسان تغذیه در اولین سطح ارائه خدمت به مردم، بخصوص در حاشیه شهرهاست و بطور کلی در مناطق شهری خدمات مشاوره تغدیه ای به مردم ارائه می شود.

عبدالهی به همکاری های وزارت بهداشت در راستای بهبود وضعیت تغذیه مردم با دیگر سازمانها اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت با صنایع غذایی همکاری بسیار خوبی دارد، بطوریکه با انعقاد تفاهم نامه با همکاری صنایع غذایی، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، استاندارد قند و نمک و چربی در صنابع غذایی روند کاهشی پیدا کرده و کنترل می شود.

وی افزود: در تعدادی از صنایع غذایی بازنگری و کاهش میزان قند و نمک در آنها اتفاق افتاده و در بسیاری از نوشیدنی ها ، نوشابه های گازدار، آبمیوه ها و مواد شیرین، میزان شکر کم شده است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مهمترین اقدامی که ظرف سه سال اخیر در کشور اتفاق افتاده است را کاهش میزان نمک در نان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مهمترین منبع دریافت نمک مردم نان است، استاندارد میزان نمک در نان بازنگری شده است و میزان آن از دو و سه دهم درصد نمک به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

عبداللهی عنوان کرد: تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و درمان و سازمان ملی استاندارد امضاء شد و اکنون بازرسین بهداشت محیط در بازرسی و نظارت بر نانوایی ها میزان نمک را کنترل می‌کنند.

وی گفت: بر اساس آخرین گزارشی که از بازرسین بهداشت محیط در بازرسی از نانوایی ها در دست داریم حدود74 درصد نانوایی ها استاندارد یک درصد و کمتر را رعایت می کنند و این اقدام بسیار مهمی است که اگربه صورت کامل در کشور اجرا شود به این معنی است که روزانه سه گرم از مصرف نمک مردم کم می شود و مردم در حال حاضر سه برابر میزان نمک مورد نیاز بدن خود را مصرف می نمایند که بخش عمده آن از نان است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: امیدواریم با این اقدام میزان بیماریهای فشار خون، قلبی و عروقی ، سکته های مغزی و سرطان ها را بتوانیم کنترل کنیم.

وی ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد که میزبان اولین سمپوزیوم بین المللی تغذیه و امنیت غذایی در کنار اولین کنگره بین المللی تغذیه بود، گفت: برنامه ریزی بسیار خوبی صورت گرفته و تلاش‌های بسیار خوبی صورت پذیرفته که امروز شاهد حضور تعداد زیاد کارشناسان و مسئولین تغذیه جهان در این سمپوزیوم و کنگره هستیم که این گردهمایی کار مهمی است.

دکتر عبداللهی گفت: مباحثی که در این سمپوزیوم مطرح می شود، اقدامات، مداخلات و برنامه های لازمی است که در خصوص رفع مشکلات تغذیه ای و بهبود وضعیت تغذیه برای کشور ایران و سایر کشورهای منطقه بحث و تبادل نظر می شود.

گفتنی است کنگره بین المللی تغذیه از مطالعات پایه تا مداخلات بالینی 15 الی 17 شهریور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزئیات کاهش مصرف نمک در کشور با کمک نان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..