تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاهش سود بانکی، آری یا نه؟

یکی از سیاست‌هایی که برای برون‌رفت از شرایط رکودی اقتصاد کشور و ساماندهی در حوزه بازار پول و سرمایه لازم است، کاهش نرخ سود بانکی است.

به گزارش شمانیوز: یکی از سیاست‌هایی که برای برون‌رفت از شرایط رکودی اقتصاد کشور و ساماندهی در حوزه بازار پول و سرمایه لازم است، کاهش نرخ سود بانکی است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این موضوع چند گام و اقدام مهم را انجام داد. یکی از این موارد، پایین آوردن نرخ سود در شبکه بین بانکی بود که بانک مرکزی در این مساله به صورت مستقیم ورود کرد.

حتی برای تحقق این هدف، به بانک‌ها خطوط اعتباری با نرخ‌های پایین اختصاص داد و توانست سود 28 درصدی را در طول مدت کوتاهی به زیر 20 درصد برساند اما به‌دلیل این‌که بین این سیاست بانک مرکزی و سیاست فروش اوراق مشارکت یا اوراق خزانه دولت هماهنگی وجود نداشت، نرخ سود بانکی دوباره بالا رفت.


این روند، بانک مرکزی را مجبور کرد تصمیم بگیرد نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات را نیز کاهش دهد. این مساله سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و در شورای پول و اعتبار تصویب شد که نرخ سود تسهیلات به حداکثر 18 درصد و نرخ سود سپرده‌ها به 15 درصد برسد اما اجرای این مصوبه، کج دار و مریز بود.

اخیرا بانک مرکزی دوباره تاکید کرده که بانک‌ها باید نرخ‌های مصوب سود سپرده‌ها را از 11 شهریور سال جاری اجرایی کنند. البته نباید فراموش کرد که مهلت چندروزه بانک مرکزی به معنای چراغ سبز به بانک‌ها برای جذب سپرده با سودهای بیشتر است.

اکنون اغلب کارشناسان معتقدند اجرای نرخ‌های جدید، می‌تواند به فعال شدن بازار دارایی‌ها، مسکن و همچنین بخش تولید و بازار کالا و خدمات برای برون‌رفت از شرایط رکودی کمک کند. این موضوع برای افزایش رشد اقتصادی نیز مؤثر است. کاهش نرخ سود، به جان گرفتن شبکه بانکی و خروج از بحرانی که بانک‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نیز کمک می‌کند.





پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاهش سود بانکی، آری یا نه؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..