تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«حسن یزدانی»؛ ستاره‌ای برای شکستن طلسم‌های کشتی ایران

۵۸۹۲۱۱

۸۳۵  بازدید

روزنامه شرق: حسن يزداني بار ديگر شبي رؤيايي و به‌يادماندني براي کشتي آزاد ايران رقم زد. شبي که خاطره خوش بازي‌هاي المپيک ٢٠١٦ ريودوژانيرو را زنده کرد. شبي که ميليون‌ها ايراني پاي تلويزيون نشسته بودند تا باز هم قهرماني اين فوق‌ستاره کشتي دنيا را ببينند. کشتي‌هاي زيبا و ديدني او حتي تماشاگران خارجي حاضر در سالن مسابقات پاريس را هم به وجد آورده بود؛ او که در کمترين زمان ممکن تمامي حريفانش را از نفس انداخت و تنها در مصاف با کشتي‌گير روس تا پايان شش دقيقه مبارزه کرد. از پنچ کشتي انجام‌داده چهار كشتي را با ضربه فني برد تا به فينال رسيد.


کشتي‌گير جويباري پس از استراحت در دور نخست، «عظمت دولت بيکوف» نايب‌قهرمان آسيا از قزاقستان  را در سه‌دقيقه‌و ۲۰ ثانيه با نتيجه ۱۲ بر ۲ شکست داد. در دور سوم نيز «پيتر يانولوف» را در سه‌دقيقه‌و ۱۲ ثانيه مقتدرانه و با حساب ۱۰ بر صفر شکست داد.

حسن يزداني، ستاره‌اي براي شکستن طلسم‌هاي کشتي ايران 


در سومين مبارزه به مصاف «الکساندر گوستيف» نايب‌قهرمان اروپا از آذربايجان رفت و طبق عادت هميشگي از همان ثانيه نخست حملات پياپي خود را آغاز کرد تا اينکه اين کشتي‌گير را نيز در مدت پنج دقيقه ۱۰ بر صفر شکست داد و راهي نيمه‌نهايي شد.

نابغه کشتي ايران در ديدار ماقبل فينال نيز به مصاف «ولاديسلاو واليف» قهرمان جوانان جهان از روسيه رفت و اين کشتي‌گير روس را نيز با نتيجه ۴ بر صفر از پيش‌رو برداشت. او در ديدار فينال وزن ۸۶ کيلوگرم به مصاف «بوريس ماکوئف» کشتي‌گير روسي‌الاصل اسلواکي رفت و موفق شد در دودقيقه‌و ۲۴ ثانيه با نتيجه ۱۰ بر صفر پيروز شود و مدال طلاي جهان را بر گردنش بياويزد. يزداني پس از کسب اولين طلاي جهاني‌اش گفت: «من براي کسب مدال طلا به اين مسابقات آمدم. براي اينکه هيچ حرف و حديثي باقي نگذارم، هيچ حريفي را دست‌کم نگرفتم. اگر دعاي مردم نبود، به طور قطع به مدال طلا نمي‌رسيدم. دو، سه روز قبل از مسابقات سرماخوردگي شديدي داشتم و بدنم خيلي ضعيف شده بود به همين دليل در کشتي اول و دوم نتوانستم آن‌طور که دوست داشتم، کشتي بگيرم اما در مراحل بعد بدنم راه افتاد».


پايان انتظار ٤ساله


يزداني ٢٢ساله به شکستن طلسم‌ها عادت دارد؛ قهرمان المپيک ريو با قهرماني‌اش در اين رقابت‌ها باز هم افتخار ديگري از خود به يادگار گذاشت. تيم ملي کشتي آزاد ايران آخرين بار توسط حسن رحيمي و رضا يزداني در جريان رقابت‌هاي جهاني ۲۰۱۳ بوداپست مجارستان به مدال طلا رسيده بود که يزداني موفق شد بعد از چهار سال دوباره به اين مهم دست پيدا کند. اتفاق مهم‌تر اينکه آخرين مدال طلاي کشتي آزاد ايران در وزن ۸۶ کيلوگرم به مسابقات جهاني ۱۹۹۸ تهران بازمي‌گردد که توسط عليرضا حيدري به دست آمده بود. طلاي يزداني چهل‌وششمين طلاي ايران در تاريخ مسابقات کشتي آزاد است.


حسن يزداني جمعه دومين حضورش در رقابت‌هاي قهرماني جهان را در حالي پشت سر گذاشت که در يک وزن بالاتر به ميدان رفت. او که متولد هفتم دي ١٣٧٣ است، بعد از کسب مدال طلاي وزن ٧٤ کيلوگرم المپيک ريو، تصميم گرفت در وزن ٨٦ کيلوگرم کشتي بگيرد. او با وجود اينکه کار سختي براي تثبيت‌شدنش در اين وزن داشت اما مقتدرانه توانست در کمتر از يک سال، صلابت خود را در وزن ٨٦ کيلوگرم هم حفظ کند. او در حالي چندي‌پيش در بازي‌هاي همبستگي کشورهاي اسلامي هم قهرمان شد که همان‌جا خودش را به عنوان يکي از مدعيان اصلي وزن ٨٦ کيلوگرم جهان مطرح کرد. او در اين ميدان هم سه نفر از حريفان خود را ضربه فني کرد.


ستاره‌شدن در عين جواني

 حسن يزداني، ستاره‌اي براي شکستن طلسم‌هاي کشتي ايران


حسن يزداني کشتي را از ١١سالگي شروع کرد. او در سال ۲۰۱۱ به عضويت تيم ملي نوجوانان ايران درآمد و در اولين قدم توانست مدال برنز مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا را در همين سال در وزن ۵۰ کيلوگرم به دست آورد. ١٩ روز بيشتر از افتخارآفريني‌اش در اين رقابت‌ها نگذاشته بود که اين بار در پيکارهاي  نوجوانان جهان روي تشک رفت و موفق به کسب عنوان نايب‌قهرماني دنيا شد.


سال ٢٠١٤ در تيم ملي جوانان در وزن ۶۶ کيلوگرم قهرمان آسيا شد. دو ماه بعد در پيکارهاي جهاني در  وزن ۶۶ کيلوگرم روي تشک رفت و صاحب مدال طلا شد. يزداني پس از اين قهرماني به رده سني بزرگسالان آمد. او در اولين تجربه حضور خود در اين تيم در مسابقات جايزه بزرگ پاريس در وزن ٧٠ کيلوگرم شرکت کرد و با وجود حضور کشتي‌گيران صاحب‌نامي مانند «طغرل عسگرف» از جمهوري آذربايجان به عنوان قهرماني رسيد. مسابقات تيمي جام جهاني ۲۰۱۵ لس‌آنجلس ميداني بود تا «يل جويبار» شايستگي خود را براي پوشيدن دوبنده تيم ملي بزرگسالان ثابت کند. او تمامي رقباي خود را در اين مسابقات شکست داد. ايران در اين سال قهرمان پيکارهاي جام جهاني شد.


يزداني در ارديبهشت ۱۳۹۴ در مسابقات انتخابي تيم ملي شرکت کرد و در فينال اول مقابل مهدي تقوي قهرمان سابق جهان با نتيجه ۶ بر ۴ پيروز شد. تقوي در فينال دوم برابر يزداني حاضر نشد تا اين نابغه جوان نخستين حضور خود را در مسابقات قهرماني جهان ۲۰۱۵ تجربه کند. کشتي‌گير مازني کشورمان در اين رويداد هم جانانه کشتي گرفت تا به فينال رسيد. او اما مقابل « گازيماگوميدوف» از روسيه موفق نبود و با نتيجه ۱۰ بر ۳ شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.


طلسم‌شکني در ريو


حسن يزداني در حالي بازي‌هاي المپيک ٢٠١٦ ريودوژانيرو را پيش‌رو داشت که بايد از وزن ٧٠ کيلوگرم (وزن غيرالمپيکي) به ٧٤ کيلوگرم مي‌آمد. بعد از خداحافظي اجباري صادق گودرزي از وزن ۷۴ کيلوگرم، همه نگران اين وزن بودند. اينکه چه کسي مي‌توانست جاي خالي اين وزن را در تيم ملي پر کند. وزني المپيکي که «جردن باروز» آمريکايي سال‌ها مدال طلاي جهاني و المپيک آن را در انحصار خود درآورده بود. يزداني اما به محض ورود به وزن ٧٤ کيلوگرم در مسابقات جايزه بزرگ ٢٠١٦ پاريس نايب‌قهرمان شد و نشان داد که دوبنده تيم ملي در اين وزن براي المپيک ريو هم متعلق به اوست.

ميداني که اين گوش‌شکسته جويباري اوج هنرنمايي‌اش را به نمايش گذاشت و کشتي آزاد ايران را بعد از گذشت سه دوره از اين بازي‌هاي بزرگ صاحب مدال طلا کرد. آخرين مدال طلاي کشتي آزاد در اين بازي‌ها به المپيک ٢٠٠٠ سيدني برمي‌گشت که عليرضا دبير در وزن ٥٨ کيلوگرم موفق به کسب آن شده بود. اتفاق درخورتوجه اين دوره از بازي‌هاي المپيک حذف ناباورانه جردن باروز از دور مسابقات بود که مانع از جدال ديدني او با يزداني شد. خودش مي‌گويد: «خيلي دوست داشتم با باروز روبه‌رو شوم تا به رکورد شکست‌ناپذيري‌اش مقابل ايراني‌ها پايان بدهم اما مقابل «گديوف» رقيب من در فينال شکست خورد».

حسن يزداني، ستاره‌اي براي شکستن طلسم‌هاي کشتي ايران 

يزداني تنها طلايي کشتي ايران در ريو بود و جوان‌ترين قهرمان ايراني المپيک لقب گرفت. او حالا با ٢٢ سال سن، سه مدال جهان و المپيک (يک طلاي المپيک، يک طلاي جهاني و يک نقره جهاني) در کارنامه‌اش دارد. اقتدار خيره‌کننده يزداني که تحسين ساير کشتي‌گيران دنيا را هم به همراه داشته باعث شده تمامي کارشناسان مدال‌هاي ديگري را در آينده براي او پيش‌بيني کنند. نابغه کشتي جهان ديروز در پيامي ضمن تشکر از مردم، رسول خادم و مربيانش وعده داد موفقيت‌هايش در سال‌هاي آينده نيز ادامه خواهد داشت.

کشتی آزاد؛ طلای یزدانی و دیگر هیچ


کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی پاریس با ناکامی به کار خود پایان داد. از جمع هشت‌نفره آزادکاران ایرانی، فقط حسن یزدانی انتظارات را برآورده کرد و سایر ملی‌پوشان حتی نتوانستند به جمع نفرات برتر راه پیدا کنند. این نتایج دور از انتظار، باعث شد ایران در رده‌بندی کلی در جایگاه پایینی قرار بگیرد و زنگ خطر برای این رشته مهم به صدا دربیاید. کشتی آزاد ایران در المپیک ریو، نتایج خوبی گرفته بود و نتایج پاریس یک افت فاحش محسوب می‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««حسن یزدانی»؛ ستاره‌ای برای شکستن طلسم‌های کشتی ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..