تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تفسیر آیات47-48سوره بقره

تفسیر آیات47-48سوره بقرهبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛قرآن سرتاسر دارای اعجاز در زندگی مادی و معنوی است که اگر ما با معرفت تلاوت کنیم حتما اثرات آن را خواهیم دید. لذا در اثرات سوره‌های قرآن اثرات عجیبی ذکر شده که هر کدام یک معجزه‌ای می‌باشند. در این گزارش تفسیر آیات47-48سوره بقره را می خوانید:

یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ (47)

ای فرزندان یعقوب بیاد آورید نعمتی را که من بر شما انعام نموده ام و همانا من شما را بر جهانیان برتری داده ام .

وَاتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَلا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا هُمْ یُنصَرُونَ (48)

و بترسید از روزی که کسی بجای کس دیگر هیچ سزائی نمی بیند و نه از آنها سفارشی پذیرفته می شود و نه هم از آنها بدله ای گرفته خواهد شد و نه هم به آنها یاری رسانده می شود .


(بَنِی إِسْرَائِیلَ) یعنی فرزندان یعقوب و (إِسْرَائِیلَ) که به معنای عبد الله است لقب (یعقوب علیه السلام) بوده است.
این اصطلاح را قرآن برای یهود و نصاری یعنی پیروان موسی و عیسی علیهما السلام بکار می برد چون آنها در اصل از نسل یعقوب علیه السلام بودند الله متعال این اصطلاح را برای آنها بکار می برد .

(اذْکُرُوا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ) مراد از نعمت در این آیه تمام آن نعماتی است که الله متعال به بنی اسرائیل در گذشته داده است از قبیل نجات از فرعون، دادن من و سلوی، دادن دوازده چشمه آب درصحرا وووو.. دها نعمت دیگری که الله متعال برای آنها داده است .

(وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ) در این آیه الله متعال بیان نموده که (بَنِی إِسْرَائِیلَ) را بر جهانیان برتری داده است دو معنی دارد :

1 - مراد برتری (بَنِی إِسْرَائِیلَ) بر سایرجهانیان زمان خودشان است که نه بر تمام جهانیان زیرا امت اسلامی بهترین امت دنیا است زیرا خود الله متعال در باره امت اسلامی فرموده اند : کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ .....یعنی : شما بهترین امتی هستید که برای جهانیان بیرون آورده و آفریده شده اید . (110) (سوره آل عمران).

2- مراد برتری (بَنِی إِسْرَائِیلَ) بر تمام جهانیان است ولی از نظر نعمت های که به آنها داده شده و انبیاء زیادی که برای آنها فرستاده شده و حاکمیت و پادشاهی بر زمین که آنها داده شده است و در حالی که به سایر امت ها این نوع نعمتها به این فراوانی داده نشده است لذا از این جهت بر جهانیان برتری داده شده اند، چنانچه خود الله متعال می فرمایند:

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَعَلَ فِیکُمْ أَنْبِیَاءَ وَجَعَلَکُمْ مُلُوکًا وَآتَاکُمْ مَا لَمْ یُؤْتِ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِینَ (20) (سوره مائده).
ترجمه : و یاد بیاور زمانی را که موسی به قومش گفت : ای قوم من یاد بیاورید نعمت الله را بر خودتان زمانی که در میان شما پیامبران (زیادی) قرار داد و شما را پادشاهان (برزمین) قرار داد و به شما چیزهای داد که به یکی از جهانیان نداده است .

(وَاتَّقُوا یَوْماً) مراد از این روزی که در این آیه آمده ؛ روز قیامت است .
(لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً) در روز قیامت هرکس به سزای اعمالی که خودش مرتکب شده و یا سبب آن بوده است می رسد و هیچ کسی به جای کس دیگری سزا داده نخواهد شد .

(وَلا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ) در این آیه آمده که در قیامت شفاعت و سفارشی از افراد پذیرفته نمی شود ، این در باره کفاراست و اما در باره مسلمانان در قرآن و سنّت صحیح آمده است که با اجازه الله متعال در قیامت شفاعت و سفارش برای مسلمانان خواهد بود .

(وَلا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ) در قیامت هیچ پول و مال و فدیه ای از افراد در مقابل گناهانشان گرفته نخواهد شد چون در آن جا نه مالی هست و نه پولی در آنجا حقوق افراد از یکدیگر با دادن اجر و ثواب ها و یا بدوش کشیدن گناهان دیگران گرفته خواهد شد.

(وَلا هُمْ یُنصَرُونَ) در قیامت به کفار هیچ یاری رسانده نخواهد شد ولی با بخشش الله متعال و یا شفاعت شفاعتگران یاری خواهند شدند ، چنانچه این جریان در آیات قرآنی و احادیث صحیح نبوی ذکر و بیان شده است .

انتهای پیام/

تفسیر المیزان سوره بقره آیه47الی 48



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تفسیر آیات47-48سوره بقره»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..