تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دلالی در نمایشگاه ملی صنایع دستی!/ نمایشگاهی که به کام مسئولان تمام می‌شود

دلالی کارمندان سازمان میراث فرهنگی برای نمایشگاه ملی صنایع دستی!به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال‌های اخیر و به دنبال نشستن مسعود سلطانی‌فر بر کرسی ریاست سازمان میراث فرهنگی، مسئولان معاونت صنایع دستی این سازمان به بهانه تسهیل ورود شرکت‌های خصوصی به نمایشگاه ملی صنایع دستی، در ازای اختصاص غرفه‌های نمایشگاهی به هنرمندان اقدام به اخذ اجاره‌بها کردند. این در صورتی بود که پیش از این، اختصاص غرفه‌های نمایشگاهی به هنرمندان به مثابه حمایتی هر چند اندک از فعالان عرصه صنایع دستی و هنر‌های سنتی رایگان صورت می‌گرفت. پولی شدن نمایشگاه ملی صنایع دستی همچنان ادامه داشت تا اینکه زهرا احمدی‌پور به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب شد. در این زمان اگرچه تلاش‌های بی‌شماری برای حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان شد، اما اقدامی در جهت حذف اجاره‌بهای دریافتی در ازای اختصاص غرفه نمایشگاهی به هنرمندان صورت نگرفت و این امر موجب نارضایتی هرچه بیشتر هنرمندان از نحوه حمایت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از فعالان عرصه صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور شد.

در ابتدای سال 96، هنرمندان صنایع دستی کشورمان در تاریخ ۲۰ فروردین سال جاری در قالب نامه‌ای به مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از نامگذاری امسال به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، صنایع دستی را یکی از بستر‌های اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق اشتغال و بهبود معیشت قشر وسیعی از جامعه عنوان کردند و خواستار اهتمام ویژه برای تحقق این شعار شدند. البته اگرچه مقام معظم رهبری به دفعات به لزوم حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی تأکید کرده‌اند، به نظر می‌رسد معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی توجه چندانی بر این امر ندارد.

در همین رابطه، برخی از فعالان صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره میزان رضایت خود از حمایت سازمان میراث فرهنگی از هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور سخن گفتند.

نیما ذاکری نسب، فعال صنایع دستی در گفت‌وگو با ما از تحریم ۳ ساله نمایشگاه ملی صنایع دستی از سوی برخی هنرمندان پرده برداشت و اظهار داشت: از حدود سه سال قبل تا به امروز نمایشگاه ملی صنایع دستی را تحریم کردیم و به دفعات پای صحبت با نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشستیم؛ اما نتوانستیم با وی در خصوص حذف اجاره‌بهای دریافتی در ازای اختصاص غرفه‌های نمایشگاهی به هنرمندان به نتیجه برسیم.

وی افزود: امروز سرتیتر معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی و جهانی شهرها اختصاص پیدا کرده و این معاونت توجه کمتری به حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی نشان می‌دهد.

این فعال عرصه صنایع دستی گفت: بهمن نامور مطلق به عنوان معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث فرهنگی اقدامات مثبت و خوبی را در جهت بهبود وضعیت این عرصه انجام داده، اما به نظر می‌رسد که در بحث حمایتی در نقطه صفر قرار گرفته است.

ذاکری نسب در بخش دیگری از سخنانش به پولی شدن نمایشگاه ملی صنایع دستی و تأثیر منفی آن بر کار هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی پرداخت و اظهار داشت: در گذشته اختصاص رایگان غرفه‌های نمایشگاهی به هنرمندان صنایع دستی به مثابه حمایتی هر چند کوچک از این هنرمندان بود، اما در سال‌های اخیر معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از جنبه حمایتی خودش خارج شده و همه چیز را به اعطای یک وام ۴ درصدی محدود کرده است. البته با توجه به شرایطی که برای دریافت این وام تعریف شده کمتر هنرمندی می‌تواند آن را دریافت کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نزدیک به ۲ سال است که بیمه هنرمندان حذف شده؛ البته با تلاش مسئولان طرح استادکاران در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و به تصویب رسیده است، اما در این طرح نیز توجهی به پیشکسوتان نشده است.

این فعال عرصه صنایع دستی در پایان با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰۰ هزار نفر در سطح کشور موفق به اخذ پروانه تولید شده‌اند، تصریح کرد: با این وجود، معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی سازمان میراث فرهنگی در حوزه حمایتی بسیار ضعیف عمل کرده و به تازگی متوجه شده‌ایم که کارمندان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای نمایشگاه ملی صنایع دستی تبلیغ می‌کنند و این امر در نظر ما نوعی دلالی کردن است.

نبود بسته حمایتی مناسب؛ دلیل ناامیدی تولیدکنندگان کوچک

شاهرخ پوری طراح و تولیدکننده صنایع دستی، درباره میزان حمایت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از هنرمندان گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته عده‌ای از دوستان با معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری و به پولی شدن نمایشگاه ملی صنایع دستی کمک کردند. البته ما مخالف معاونت صنایع دستی نیستیم و در فضاهای مختلف با این معاونت همکاری کرده‌ایم، اما به نظر می‌رسد که در خصوص وضعیت فعلی برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی حق اعتراض داریم.

وی افزود: امروزه هنرمندانی که با زحمت ۷ تا ۸ میلیون از سرمایه خود را در نمایشگاه ملی صنایع دستی در معرض دید عموم قرار می‌دهند، به دلیل لزوم پرداخت نزدیک به ۲ میلیون تومان در ازای دریافت غرفه نمایشگاهی به سود چندان مناسبی دست پیدا نمی‌کنند.

این هنرمند هنر نمدمالی، برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی به شکل فعلی را به مثابه استثمار هنرمندان دانست و اظهار داشت: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از خود هنرمند حمایت نمی‌کند.

پوری ادامه داد: هویت فرهنگی ما به گونه‌ای نیست که بخش خصوصی بتواند از آن حمایت کند؛ زیرا عرصه صنایع دستی و هنر‌های سنتی صنعتی نبوده و هنرمندان آن در قالب هنر-صنعت فعالیت می‌کنند.

وی نبود بسته‌های حمایتی صحیح از هنرمندان صنایع دستی را دلیل نا امیدی تولیدکنندگان کوچک فعال در این عرصه دانست و خاطرنشان کرد: معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هنرمندان ضعیف حمایت نمی‌کند.

شایان ذکر است؛ بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از 1 تا 7 شهریور در سالن‌های 14، 15 و 25 نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود.

 

انتهای پیام/

 

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دلالی در نمایشگاه ملی صنایع دستی!/ نمایشگاهی که به کام مسئولان تمام می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..