تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲۵ مرداد: سالگرد درگذشت جان پمبرتون، خالق کوکاکولا

۱۲۹ سال پیش در چنین روزی، جان پمبرتون، شیمیدان و مخترع آمریکایی چشم از جهان فروبست. شاید این نام چندان آشنا نباشد؛ ولی وی با اختراع کوکاکولا دنیایی را به تسخیر خود درآورده است.

۱۲۹ سال پیش در چنین روزی، جان استیث پمبرتون، شیمیدان و مخترع برجسته آمریکایی در شهر آتلانتای ایالت جورجیای آمریکا فوت کرد. شاید نام او در ذهن‌ها آشنا نباشد؛ ولی آنچه وی از خود بجای گذاشت، امروزه تبدیل به یک امپراتوری عظیم شده است. این شیمیدان برجسته خالق امپراتوری کوکاکولا است که امروزه در هرجایی می‌توان محصولات و آثار آن را مشاهده کرد.

جان پمبرتون در ۸ جولای ۱۸۳۱ در ناکسویل جورجیا متولد شد. وی توانست در سال ۱۸۵۹ به‌عنوان داروساز تجربی از کالج ماکون در جورجیا فارغ‌التحصیل شود. در آوریل سال ۱۸۶۵ و زمانی که جان پمبرتون در ارتش خدمت می‌کرد، در خلال جنگ کلمبوس مجروح شد. او در دوران درمان برای از بین بردن درد مجبور به استفاده از داروی مورفین شد که به دلیل استفاده زیاد از آن، تقریبا به مورفین معتاد شده بود. با توجه به این موضوع که جان پمبرتون خود داروساز بود، به فکر ساخت دارویی افتاد تا بتواند اعتیاد خود به مورفین را درمان کند. او در ابتدا شروع به کار روی داروهای ضد درد کرد و سپس به سراغ ساخت نوشیدنی‌های خاص رفت. اولین نوشیدنی که به نام خود ثبت کرد تحت عنوان «نوشیدنی کوکای فرانسوی پمبرتون» عرضه شد. در سال ۱۸۸۶ با توجه به وضع قوانین جدید در خصوص مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مصرف مواد مخدر، جان پمبرتون شروع به تحقیق به‌صورت سعی و خطا برای ساخت یک نوشیدنی غیر الکلی کرد تا بتواند آن را جایگزین نوشیدنی قبلی خود کند و سرانجام موفق به تولید فرمول نوشیدنی معروف کوکاکولا شد.

جان پمبرتون در همان ابتدای راه برای گسترش کسب و کار نوشیدنی غیر الکلی تحت عنوان کوکاکولا، دچار بیماری شد و تصمیم گرفت حق مالکیت فرمول کوکاکولا و سهم خود از این کسب و کار را بفروشد؛ البته مخارج بالای اعتیاد وی نیز در این تصمیم بی‌تأثیر نبود. با این وجود جان پمبرتون اعتقاد داشت که کوکاکولا روزی تبدیل به نوشیدنی ملی در کشور آمریکا خواهد شد.

تفکر جان اشتباه و به‌دوراز واقعیت نبود. به همین منظور او تصمیم گرفت بخشی از سهم خود را به نام پسرش کند ولی پسرش ترجیح داد پول نقد در اختیار داشته باشد و به همین دلیل در همان سال‌های ابتدایی، کل سهم جان پمبرتون توسط «آیا کندلر» خریداری شد.

جان پمبرتون در ۱۶ اگوست سال ۱۸۸۸ در ۵۷ سالگی، درحالی‌که به دلیل بیماری سرطان شکم و اعتیاد مورفین به‌شدت ضعیف شده بود چشم از جهان فروبست؛ ولی اختراع وی یعنی کوکاکولا دنیا را به تسخیر خود درآورده است.

دیگر رویدادهای مهم ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست)

۱۸۵۸ - برقراری تماس تلگراف تاریخی بین ملکه‌ی انگلستان و رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

۱۸۹۸ - ثبت پتنت ماشین بازی ترن هوایی یا Roller Coaster

۱۹۸۸ - ارائه‌ی اولین نرم‌افزار هوش مصنوعی توسط شرکت IBM

۲۰۰۳ - ثبت رسمی عنصر ۱۱۰ جدول مندلیف به نام دارمستادیوم

این مطلب در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲۵ مرداد: سالگرد درگذشت جان پمبرتون، خالق کوکاکولا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..