تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رازهای افزایش طول عمر

سلامت نیوز: بعضی از آدم‌ها مثل درختان تنومندی هستند که سال‌های سال در سلامتی و شادابی عمر می‌کنند و برخی دیگر مثل گل‌هایی نحیف و ناتوان هستند که زود پیر و پژمرده می‌شوند و عمرشان به پایان می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، درست است كه عمر دست خداست اما اين شما هستيد كه با سبك زندگي و شيوه خورد و خوراك و خواب و بيداري‌تان مشخص مي‌كنيد كه يك درخت تنومند و پير باشيد يا يك شاخه گل ضعيف و رو به نابودي. اگر مي‌خواهيد بدانيد چه چيزهايي به طولاني‌تر شدن عمر شما و سلامتي بيشترتان كمك مي‌كند، اين راهنما را بخوانيد و در زندگي‌تان پياده كنيد.

تغذيه سالم

تغذيه يكي از اصلي‌‌ترين كليدهاي طول عمر است. شما با تغذيه بد ممكن است دستي‌دستي خودتان را به ورطه نابودي بكشانيد و با تغذيه خوب، از بروز بيماري‌هاي مختلف پيشگيري كنيد. چه بخوريد تا سالم‌تر باشيد؟ نخستين و كليدي‌ترين شرط تغذيه سالم استفاده زياد از آنتي‌اكسيدان‌هاست. آنتي‌اكسيدان‌ها از سرطان جلوگيري مي‌كنند و باعث كاهش فشارخون و سلامت قلب مي‌شوند. آنتي‌اكسيدان‌ها را بايد در زردچوبه، جوانه كلم، بروكلي، آووكادو، هويج، سيب زميني و مارچوبه پيدا كنيد. دومين رمز سلامتي و طول عمر بيشتر، مصرف سبزيجات و ميوه‌هاست. نيمي از بشقاب غذاي شما بايد سبزيجات باشد، يك‌چهارم آن پروتئين‌ها و لبنيات و يك چهارم ديگر نان و كربوهيدرات‌ها. بهترين منابع پروتئين، گوشت قرمز، مرغ، غذاهاي دريايي و تخم‌مرغ و لبنيات هستند. اگر مي‌خواهيد سالم بمانيد و به‌دليل چاقي يا تغذيه بد دچار ديابت، كلسترول و بيماري‌هاي قلبي- عروقي نشويد تا مي‌توانيد مصرف چربي را كم كرده و فقط روغن‌هاي مفيد مثل زيتون و كنجد استفاده كنيد. در واقع اگر از متخصصان تغذيه بپرسيد، مي‌گويند بهترين رژيم غذايي براي افزايش سلامتي و طول عمر، رژيم مديترانه‌اي است. اين رژيم داراي ميوه، سبزيجات، نان‌ها و ديگر مواد تهيه شده از غلات، سيب‌زميني، حبوبات و ديگر دانه‌هاست.

خواب خوب

همه ما تقريبا يك سوم از عمرمان را در خوابيم؛ خوابي كه فقط انرژي‌مان را تأمين نمي‌كند بلكه كاركردهاي اعضاي حياتي بدنمان را نظم داده و باعث سلامتي بيشترمان مي‌شود. خواب كمتر از 5ساعت در شب شما را در معرض خطر افزايش فشار خون، سكته مغزي و حملات قلبي قرار مي‌دهد. 7 الي 8ساعت خواب مناسب شبانه قلبتان را دربرابر تمام بيماري‌ها محافظت مي‌كند. بهبود سلامت جسماني، كاهش درد، كاهش افسردگي و اضطراب، وزن متناسب و حافظه قوي‌تر از ديگر فوايد خواب كافي و بموقع است. همچنين برخي تحقيقات نشان داده كه خواب بيش از 9ساعت در شب، خطر مرگ را تا 30درصد بالا مي‌برد. علاوه بر مدت زمان خواب، كيفيت خواب هم بر سلامت جسمي و طول عمر شما مؤثر است. خواب خوب، خوابي است كه عميق باشد، براي به خواب رفتن بيش از 15دقيقه زمان نگذاريد و صبح‌ها پرانرژي و بدون احساس خستگي برخيزيد.

بچه‌دار شدن

فكر مي‌كنيد بچه‌ها خسته و پيرتان مي‌كنند؟ شب‌بيداري‌هاي بچه‌دارها را مي‌بينيد و مي‌ترسيد كه با بچه‌دارشدن از سال‌هاي عمرتان كم شود؟! بايد بگوييم كه سخت در اشتباهيد چون مطالعات جديد نشان مي‌دهند داشتن فرزند به افزايش طول عمر كمك مي‌كند. همين چند وقت پيش بود كه محققان سوئدي اعلام كردند داشتن نقش والدي، باعث به تأخير افتادن مرگ ناشي از افزايش سن مي‌شود و افرادي كه پدر و مادر هستند بيش از افراد بدون فرزند عمر مي‌كنند. محققان مي‌گويند خطر مرگ، صرف‌نظر از داشتن يا نداشتن فرزند، با افزايش سن بيشتر مي‌شود، اما اميد به زندگي بين افراد صاحب فرزند بيشتر از افراد بدون فرزند است. افرادي كه داراي پيوندهاي خانوادگي محكم‌تري هستند، كمتر به پزشك مراجعه مي‌‌كنند، فعال‌تر بوده و از سوي اعضاي خانواده خود مورد مراقبت و توجه قرار مي‌گيرند.

استرس كم

اضطراب خيلي بيشتر از آنچه فكرش را بكنيد روي سلامتي شما اثر مي‌گذارد. استرس باعث ترشح هورمون كورتيزول در بدن شده و اين هورمون اندام‌هاي بدن را در حالت آماده باش قرار مي‌دهد همچنين روي عملكرد مغز، قلب، سيستم ايمني بدن و حتي متابوليسم تأثير مي‌گذارد و در يك كلام، بدن شما را رفته‌رفته تحليل مي‌برد و مستعد بيماري‌هاي مختلف مي‌كند. استرس باعث تغيير در كروموزم‌هاي شما هم مي‌شود. محققان دريافته‌اند كه در افراد مبتلا به اضطراب طول تلومرهاي كروموزوم‌ها كوتاه‌تر از ديگر افراد است و اين حدود 5-3 سال از عمر آنها را كم مي‌كند. محققان دانشگاه كاليفرنيا هم مي‌گويند استرس مداوم باعث كاهش سطح هورمون كلوزو مي‌شود؛ هورموني كه تنظيم‌كننده فرايند پيري است و وظيفه تقويت شريان‌هاي اصلي بدن، تراكم استخواني، يادگيري و درك و حافظه را دارد. كاهش اين هورمون در بدن به معني پيري زودرس است.

ورزش مستمر

تحرك يكي از مهم‌ترين شروط سلامتي و طول عمر است. ورزشكاران عمر طولاني‌تري دارند و در سنين ميانسالي و پيري به وضوح بدني مقاوم‌‌تر و سالم‌تر از كساني دارند كه ورزش نمي‌كنند. كم‌تحركي، پشت‌ميزنشيني و تنبلي بدني باعث مي‌شود احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت نوع 2در شما افزايش يابد و بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها از قبيل سرطان مغز استخوان، سرطان سينه، سرطان‌هاي گوارشي و سرطان پروستات قرار بگيريد. اگر فكر مي‌كنيد كه وقت كافي براي ورزش نداريد كافي است هر روز نيم ساعت پياده‌روي كنيد يا يك روز در ميان به باشگاه برويد و يك ساعت تمرين كنيد. پياده روي، دويدن، تمرينات كششي و تمرينات هوازي، بهترين، در دسترس‌ترين و ارزان‌ترين شيوه‌هاي تحرك هستند كه سلامتي شما را تضمين مي‌كنند.

تفكر مثبت

شايد تصورش راحت نباشد اما خوش‌بيني واقعا مي‌تواند عمر شما را زياد كند. حتي روانشناسان مي‌گويند بيماراني كه خوش‌بين هستند تمايل بيشتري به پيگيري مراحل درمان خود دارند و به همين دليل شانس بهبود يا زنده ماندن بيشتري دارند. خوش‌بيني يعني نيمه پر ليوان را ببينيد و به بهبود شرايط در هر وضع و موقعيتي اميدوار باشيد. براي اينكه فرد خوش‌بيني باشيد نياز نيست مشكلات و كمبودها را انكار كنيد فقط بايد بدانيد كه هر مشكلي حل‌شدني است و اميدتان را به بهبود اوضاع از دست ندهيد. براي خوش‌بين بودن نقاط مثبت شخصيت ديگران را ببينيد و سعي كنيد در همه حال، ديگران را درك كنيد و خودتان را جاي آنها بگذاريد تا دليل رفتارهايشان را بفهميد. يك ويژگي ديگر افراد خوش‌بين اين است كه منتظر نمي‌مانند تا اتفاقي خوشايندي برايشان رخ دهد بلكه براي شادشدن تلاش مي‌كنند و براي معنادادن به زندگي‌شان يا خاطره ساختن و خوشحال‌شدن خود و ديگران قدم برمي‌دارند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رازهای افزایش طول عمر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..