تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مالیات بر سود سپرده شدنی است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، سیدبهاءالدین حسینی هاشمی تحلیلگر بانکی در یادداشت خود نوشت:

از ابتدای تأسیس بانک در ایران سود سپرده‌های بانکی از مالیات معاف اعلام شد. طی این سال‌ها فرض بر پرداخت مالیات پول سپرده‌ها پیش از سپرده‌گذاری بوده به این معنا که مردم درآمدی را که پیشتر مالیات آن را پرداخت کردند در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند پس سود این سپرده‌ها از مالیات معاف است.

با توجه به فرهنگ مردم کشور ما و باور عمومی بیشتر دست‌اندرکاران اقتصادی کشور از عدم وضع مالیات بر سود سپرده‌های بانکی دفاع کردند اگر مالیات بر سود سپرده دوباره مطرح شود، ممکن است به اختلال در بازار پولی کشور و نگرانی در سپرده‌گذاران بینجامد. در این شرایط سپرده‌گذاران از سود سپرده‌ها صرفه نظر می‌کنند  و تلاش می‌کنند خودشان در کسب‌وکار پولشان را به خدمت بگیرند. از سوی دیگر اجرای این طرح فضا را برای فعالیت بیشتر دلالان و واسطه گران فراهم می‌کند یا اینکه بعضی بانک‌ها برای جذب سپرده‌های مردم به روش‌های مختلفی روی بیاورند یا پرداخت مالیات سود سپرده را خودشان تقبل کنند. به نظر من درهرصورت اجرای این طرح در فضای فعلی کشور به اختلال در بازار پولی می‌انجامد.

در ماه‌های گذشته طرح دریافت مالیات از سود سپرده‌ها با جدیت مطرح نشده است. از سوی دیگر اجرای چنین طرح‌هایی نیاز به طرح و تصویب در مجلس و تائید شورای نگهبان دارد. دریافت مالیات از سود سپرده‌ها باید قانون شود و پیش از آن وزارت اقتصاد دارایی لایحه را تهیه‌کرده و پس از بررسی‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و پس‌ازآن ابلاغ شود. درواقع اجرای این طرح به طی یک فرایند پیچیده و طولانی نیاز دارد و البته مدافعان زیادی هم بین نمایندگان مجلس، بانک‌ها و دست‌اندرکاران اقتصادی ندارد.

در بعضی کشورهای توسعه‌یافته به‌ویژه در اروپا مالیات بر سود سپرده‌های بانکی برقرار است اما در آن کشورها چند دلیل باعث عدم اعتراض مردم شده است. اول اینکه درصد مالیات در این کشورها بسیار پایین است و دوم، مردم نتیجه پرداخت مالیات را از طریق دریافت خدمات ملموس می‌بینند بنابراین اعتراضی به دریافت مالیات از سود سپرده‌ها ندارند. ما پیش از برقراری هر نوع مالیات جدید بر سپرده‌های بانکی باید فرهنگ‌سازی کنیم. مردم ایران باید با عواید حاصل از پرداخت مالیات آشنا شوند. مالیات بر سود سپرده در شهرهای کوچک و بزرگ نباید یکسان باشد. ازنظر منطقی و اصول کشورداری سود سپرده‌های بانکی یک درآمد است و هر درآمدی مشمول مالیات است. این حرف که باید از سود سپرده‌ها در ایران هم مالیات گرفت، منطقی است اما سال‌های سال است که چنین مالیاتی از مردم دریافت نشده و وضع یک‌باره و بدون زمینه‌سازی آن اختلال ایجاد می‌کند.

 

39224




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مالیات بر سود سپرده شدنی است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..