تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره احکام ماه گرفتگی، اینجا بخوانید

پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره احکام ماه گرفتگی، اینجا بخوانید//مصاحبه نداردبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛بخش های مهمی  از سوال های شما کاربران باشگاه خبرنگاران جوان، با کارشناسان دینی و مذهبی مطرح شده و شما می توانید پاسخ های خود را پیرامون ماه گرفتگی، احکام شرعی نماز آیات و ... در اینجا دریافت کنید. 

اما پاسخ سوال های شرعی برخي از کاربران در خصوص ماه گرفتگی كه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری سخنران و کارشناس امور دینی و مذهبی، داده شده، به شرح زیر است:

*آیا با ماه گرفتگی نماز آیات بر همه واجب می شود؟

مسلمانان چند نماز واجب دارند؛نماز یومیه نماز میت،نماز آیات،نماز نذر و قسم،نماز پدر که بر پسر بزرگ واجب است،نماز طواف،نماز استیجاری از نماز ها ی واجب هستند .

نماز آیات که یکی از نمازهای واجب است که در زلزله، سیل شدید، رعدوبرق، باد شدید، ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی بر همه مردم واجب می‌شود.

در برخی از مواردی که ذکر شده است، قضا دارد و در برخی از موارد قضا ندارد و هر زمانی که خوانده شود، ادا است.

*آیا نماز آیات را باید همزمان باگرفتگی ماه به جا آورد یا بعدازماه گرفتگی نیز میتوانیم انجام داد؟

از زمان شروع ماه‌گرفتگی و خورشید‌گرفتگی تا انتهای خورشید گرفتگی و ماه‌گرفتگی وقت نماز آیات است، فرقی نمی‌کند در محدوده شهر، منطقه، کشوری که ماه و خورشید گرفته شود بلکه برای کسانی که ماه گرفتگی را دیده‌اند یا ندیده‌اند خواندن نماز آیات واجب می‌شود و کسانی که در آن موعد نخواند‌ه‌اند، باید قضای آن را به جای آورند.

*امروزه دقیقا میدونیم ماه و خورشید کی و کجا و چه میزان گرفتگی پیدا می کنند و تا سالهای بعد هم میدانیم. آیا نماز واجب است؟

بله نماز آیات واجب است.

*اگه جواب سئوال بالا مثبت است و حکم خدا غیر قابل تغییر چرا وقتی خداوند به صراحت گفته دادن پول و گرفتن سود نزول است حال به هر روشی و چون نیت از اول مشخص است چرا بانکها سود می دهند و سود پول می گیرند؟


عقدی که بانک با افراد امضا می‌کند بر اساس عقود شرعی است ما حدود 50 عقد شرعی داریم که دو عقد ما عقد ازدواج و طلاق است و مابقی عقود اقتصادی است.
بانک هم در این قالب با افراد عقد می‌بندد و وامی را در اختیار آنها قرار می‌دهد سودی که به آن وام تعلق می‌گیرد در قالب آن عقود است و گرفتار ربا نمی‌شود؛ بلکه آن چیزی که افراد با آن گرفتار می‌شود این است که وام جعاله می‌گیردو غیر از آن موضوع وام استفاده می‌کنند که این وام ربا می‌شود باید به این موضوع توجه شود که وام گرفته شده فقط در زمینه خودش استفاده شود وگرنه ربا می‌شود.

البته دیر کردی که بانک‌ها می‌گیرند ربا حساب می‌شود از طرفی مراجع تقلید همه مسائل را بیان کرده‌اند و ممکن است برخی از بانک‌ها خطایی کنند و معنای این خطا این نیست که شرعی عمل کرده است بلکه بانک بر خلاف شرع قانونی کار کرده است.
حضرت امام علی(ع) فرمودند :ربا در اقتصاد مانند مورچه سیاه بر روی سنگ سیاه در دل شب است.

*آیا اگر ماه گرفتگی را مشاهده نکنیم فقط بشنویم از دیگران، نماز آیات بر ما واجب است؟

نماز آیات برهمه مردم در هر زمانی واجب است.

*اگر کسی به هر دلیلی نتواند نماز آیات را بخواند حکمش چه می باشد؟

باید قضا نمازآیات خوانده شود.

*کیفیت نماز آیات چگونه است؟ آیا مثل نماز صبح خوانده می شود؟مانند نماز صبح نیست تفاوت هایی دارد.

اول؛ نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. دستور آن این است که نمازگزار بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد. دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه. بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.


دوم؛ در نماز آیات نمازگزار می‌تواند، بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. مثلا به قصد سوره «قل هو الله احد» بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قل هو الله احد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «الله الصمد» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لم یلد و لم یولد» و برود به رکوع، باز هم سر بردارد و بگوید: «و لم یکن له کفواً احد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد. بعد از سجده دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.


سوم؛ اگر هم نمازگزار، در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.

*ارتباط ماه گرفتگی با مسائل شرعی چیست؟ این پدیده بیشتر یک پدیده علمی است چرا می گویید احکام شرعی؟

مسئله عظمت پرودگار عالم است و سر سجده قرار دادن بر آستان پروردگار عالم بر اتفاق این حادثه عظیم است، چرا که نماز آیات، نماز نشانه‌ها، قدرت‌ها است.
آیات به معنی نشانه‌ها است این نشانه‌های پروردگار است و خواندن نماز آیات برای ترس نیست، بلکه عظمت پروردگار است.

*نماز آیات بر چه کسانی واجب است؟ حتی ما که در شهر خود نمی توانیم ببینیم هم باید نماز آیات بخوانیم؟

نماز آیات برهمه افراد واجب است

*اگر میت نماز آیات بقضایی داشته باشد آیا باید آن را برایش انجام داد ؟

بله باید نماز قضا آیات میت خوانده شود.

*آیا درصورت عدم ترس از ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی بازهم نماز آیات واجب است؟

بله نماز آیات واجب است .

*آیا خسوف و کسوف جزئی نماز آیات دارند؟

برای خسوف و کسوف جزئی هم نمازآیات واجب است.

انتهای پیام /




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره احکام ماه گرفتگی، اینجا بخوانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..