میکروب‌های فضایی زمین را تهدید می‌کنند/طرح ناسا برای مقابله با خطرات فضایی

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس،بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده از سوی سازمان فضائی ناسا، این سازمان در نظر دارد کارشناسانی را برای محافظت زمین از خطرات فضائی استخدام کند. البته این فرصت شغلی مانند فیلم مردان سیاهپوش، فانتزی نبوده و شامل خطرات میکروبی می شود.در حقیقت کارشناسان ناسا در این پروژه قصد دارند از آلودگی احتمالی فضانوردان، تجهیزات فضائی و کاوشگرانی که جهت ماموریت به سیاران مختلف منظومه شمسی فرستاده شده و سپس به زمین باز می گردند، پیشگیری کرده و از ورود این عوامل بیماری زا به کره زمین جلوگیری کنند. به اعتقاد کارشناسان با انجام هر ماموریت فضائی، احتمال آلودگی میکروبی و ورود آن به کره زمین وجود داشته و علاوه بر مساله فوق، این موضوع نیز قابل توجه است که پژوهشگران همواره در جستجوی حیات در خارج از جو زمین بوده و به همین دلیل دانشمندان همواره کاوشگران فضائی را که از ماموریت به زمین بازمی گردند با هدف یافتن نمونه های زنده میکروسکوپی مورد بررسی قرار می دهند.

در این بررسی های علمی همواره این تردید وجود دارد که در صورت کشف یک میکروب در بدنه فضاپیما یا تجهیزات جانبی آن، آیا این موجودات زنده میکروسکوپی از فضا وارد زمین شده اند یا بومی زمین بوده و در حین ماموریت به فضاپیما وارد شده اند؟

از سوی دیگر این امکان نیز وجود دارد که میکروب های احتمالی وارد شده از فضا به کره زمین در مواجهه با میکروب ها و میکروارگان های زمینی نابود شده و به این ترتیب احتمال کشف یکی از بزرگترین کشف های جهان از بین برود.

به اعتقاد دانشمندان، برخی مناطق در سطح مریخ یا سایر سیارات که احتمال وجود آب در آن وجود دارد به طور بالقوه ای می توانند میکرو ارگان ها را در خود پرورش داده و به این ترتیب جز مناطق پر خطر از نظر سرایت آلودگی های میکروبی محسوب می شوند. در این میان یکی از موضوعات مهم مطرح شده در تحقیقات فضائی این است که دانشمندان در هنگام اعزام کاوشگر یا فضاپیمائی به ماموریت باید نسبت به شناسائی احتمال وجود حیات در مقصد اطمینان حاصل کرده و خود را برای تبعات احتمالی آن آماده کرده و بدانند آیا خطر سرایت آلودگی میکروبی در این ماموریت وجود دارد یا نه؟

در حال حاضر ناسا در حال اجرا یا تدارک دیدن مقدمات ماموریت های متعددی بوده و ماموریت های مریخ، مطالعه قمر یخزده مشتری یعنی اروپا و برنامه های وسیع اعزام فضانوردان به ماموریت های فضائی همگی مستلزم بررسی و مطالعه احتمالات مربوط به وجود میکروارگان های خطرناکی است که می توانند در این مناطق وجود داشته باشند.

۵۴۵۴

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «میکروب‌های فضایی زمین را تهدید می‌کنند/طرح ناسا برای مقابله با خطرات فضایی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.