تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا نام امام هشتم «رضا» است؟

حجت الاسلام سیدجلال موسویان در گفتگو با خبرنگار  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص نام امام رضا (ع) گفت: مسئله شهرت نام امام رضا (ع) که چرا به ایشان امام «رضا» گفته می‌شود، یکی ازنکاتی است که در سیره حضرت امام رضا (ع) وجود دارد. مامون از نام «رضا» سواستفاده کرد. زمانی که حضرت به امامت رسیدند شرایط بسیار بدی بود. ایشان برادری به نام ابراهیم داشتند که شهادت دروغ داد که پدرم غیبت کرده و زنده است و همین موجب غربت امام رضا شد. چون خواص و کسانی که یار امام کاظم (ع) بودند شهادت دروغ دادند که امام موسی بن جعفر (ع) در غیبت است و شهید نشدند؛ لذا بسیاری از بزرگان در وجود حضرت کاظم (ع) توقف کردند که به این‌ها واقفی‌ها گفته می‌شود. مامون امام رضا (ع) را به طوس دعوت کرد و ولایتعهدی را به ایشان تحمیل کرد. حضرت فرمود: من ولایتعهدی را قبول می‌کنم، اما نه امر می‌کنم و نه نهی می‌کنم. اما مامون تصمیم داشت به مردم بقبولاند که امام رضا (ع) نیز به ولایتعهدی راضی است. به همین خاطر سوال‌های زیادی پیش آمد که چرا ایشان ولایتعهدی را قبول کرده است. از این رو به خدمت امام رضا (ع) می‌آمدند و جسارت می‌کردند که چقدر پول گرفته اید؟ شما که از اول مخالف طاغوت و حکومت بنی العباس و بنی امیه بودید و شبهه پیش می‌آمد.
این کارشناس مذهبی افزود: از احمدبن محمدبن ابی نصر بزنطی که یار حضرت رضا (ع) است روایتی داریم که گفته است: «به امام جواد (ع) عرض کردم عده‌ای از مخالفان شما گمان می‌کنند مامون پدرتان را به این خاطر که برای ولایتعهدی خود پسندیده رضا نامیده است. امام جواد (ع) فرمودند: به خدا قسم دروغ گفته اند و گناه عظیمی مرتکب شده اند در حالی که خداوند تبارک و تعالی ایشان را رضا نامیده است چراکه او در آسمان مورد رضایت و پسند خداوند بوده و در زمین نیز مورد رضایت و پسند رسول خدا و امامان بعد از ایشان بودند.
 پرسیدم مگر امامان دیگر مورد پسند خداوند و رسول نبوده اند. امام پاسخ دادند: بله چنین بودند. اما او همان گونه که مورد پسند موافقان و دوستانش بود مورد پسند مخالفان و دشمنانش نیز بود.»
اکنون نیز اگر دقت کنیم می‌بینیم اهل سنت نیز به امام رضا (ع) ارادت دارند. به این علت که تنها از ذریه‌های پیغمبر وجود حضرت رضا (ع) است که در بین مردم آمدند و نامشان انتشار پیدا کرد.
وی ادامه داد: دلیل دیگری که امام رضا(ع) این نام را دارند و در روایات آمده این است که امام کاظم پدر بزرگوار امام رضا (ع) همواره ایشان را رضا صدا می‌کردند و می‌گفتند: «فرزندم رضا را به سوی من بخوانید، و به فرزندم رضا چنین گفتم، و فرزندم رضا چنین گفت.»
 در روایتی از پیغمبر داریم که می‌فرماید: «ستدفن بضعة منی بخراسان ما زار‌ها مکروب الا نفس الله کربته ولا مذنب الا غفرالله ذنوبه»؛ پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنه‏کاری او را زیارت نکند جز این که خداوند گرفتاری او را برطرف سازد و گناهانش را ببخشاید.
حجت الاسلام موسویان در پایان حدیثی را حسن ختام سخنان خود قرار داد و بیان کرد: امام رضا (ع) می‌فرماید: «برای مومن سه خصلت است: یکی از خدا یکی از پیغمبر خدا و یکی از امام معصوم. آن خصلت که باید از خدا یاد بگیریم کتمان سر است. خصلتی که باید از پیغمبر یاد بگیریم مدارای با مردم است و خصلتی که باید از امام معصوم یاد بگیریم صبر در برابر مشکلات است.»


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا نام امام هشتم «رضا» است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..