تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پاسخ مقام معظم رهبری درباره فروش فیش های حج

پاسخ مقام معظم رهبری درباره فروش فیش های حجبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مقام معظم رهبری در پاسخ به جدیدترین استفتائات مربوط به امنیت حج، خرید فیش آزاد، حج با مال قرضی، امتحانات دانشگاه در زمان حج و ... نظرشان را اعلام کردند.

در فاصله کمتر از یک هفته تا آغاز مناسک حج، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائات انجام شده، به تشریح مسائل مختلف مربوط به حج پرداختند که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری به شرح ذیل آن را منتشر کرده است.

خمس ودیعه حج

مبلغی که ودیعه‌گذارِ حج چند سال قبل گذاشته، خمس دارد؟

اصل سپرده اگر از درآمد کسب بوده و خمس آن داده نشده، خمس دارد؛ اما سود حاصله اگر پیش از سال عزیمت به سفر حج قابل وصول نبوده، جزو درآمد سال وصول محسوب می‌شود که اگر در همان سال هزینه سفر حج شود، خمس ندارد.

استطاعت حج در سال‌های گذشته

فردی در سال‌های گذشته مستطیع بوده و ثبت‌نام کرده، ولی امسال که امکان سفر حج برای او فراهم شده، امکان مالی لازم را برای تامین تتمه مخارج سفر ندارد؛ تکلیف حج او چیست؟

در فرض مرقوم تا زمانی که شرایط استطاعت فراهم نشود مستطیع نیستید و حج مستقر نمی‌شود مگر اینکه در سال‌های‌ گذشته حج بر او مستقر شده باشد (یعنی علاوه بر استطاعت مالی امکان تشرف هم برای او فراهم بوده باشد و خود او در رفتن مسامحه کرده باشد) که باید به هر نحو در اولین زمان ممکن برای حج اقدام کنید.

استطاعت حج و مخارج فرزندان

کسی که حدود ۱۰ سال پیش برای حج ثبت‌نام کرده و امسال نوبت او فرا رسیده، لکن برای خرید جهیزیه دخترش نیازمند آن مبلغ هست و امرش دائر بین یکی از این دو خرج است (برای هرکدام خرج کند، دیگری را نمی تواند تأمین کند) وظیفه‌اش چیست؟ می‌تواند جهیزیه دخترش را تأمین کند و حج را به سال‌های آتی در صورت استطاعت موکول کند؟

اگر مخارج ازدواج فرزندتان جزء مخارج عرفی فعلی شما باشد و پول یاد شده برای انجام حج و ازدواج کفایت نکند، و قبلاً حج بر شما مستقر نشده باشد، حج واجب نیست.

استطاعت حج با خرید فیش آزاد

به واسطه گرفتن ارث مستطیع شده‌ام، در شرایط فعلی واجب است که ثبت نام دولتی انجام دهم یا فیش آزاد برای رفتن به حج خریداری کنم؟

در صورتی که منع قانونی نداشته باشد و توانایی داشته باشید، باید فیش آزاد تهیه کنید.

حج با مال قرضی

آیا کسی می‌تواند جهت رفتن به حج قرض بگیرد و در صورت انجام فریضه حج با پول قرضی، آیا در زمان استطاعت تکلیف به قوت خود باقی است یا اینکه همین حج کفایت میکند؟

اگر قبلاَ حج بر مکلف واجب نشده است، و الان هزینه رفتن به حج را در اختیار ندارد، اما می تواند قرض بگیرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نیست که خود را با قرض گرفتن مستطیع کند، اما اگر بگیرد، حج بر او واجب می شود و حجة الاسلام محسوب میشود.

استطاعت حج و امنیت

آیا در وضع کنونی با توجه به تصور عدم امنیت در سفر حج، آیا کسی مستطیع میشود یا نه؟

مجرد آنچه ذکر شده مانع از تحقق استطاعت نیست.

استطاعت حج و امتحانات دانشگاه

اگر دانشجویی در موسم حج، امتحان دانشگاهی دارد، آیا می تواند حج واجب را به سال آینده موکول کند، خصوصاً اگر امتحان درسی برای او جنبه حیاتی داشته باشد و بسیار مهم است؟

در صورتی که مستطیع شده باشد باید حج را بجا آورد و مجرد آنچه ذکر شده مانع از تحقق استطاعت نیست.

سعی در طبقه دوم صفا و مروه

چون طبقه اول سعی صفا و مروه را به خاطر ازدحام بسته بودند، بنده قهرا مجبور شدم در طبقه دوم سعی کنم، آن موقع کسی نبود که مرا رهنمایی کند لذا اعمال حج را ادامه دادم، از احرام خارج شده و به ایران برگشتم، آیا سعی من صحیح بوده است؟ در صورت صحیح نبودن سعی، وظیفه من چیست؟

سعی در مسیری که بالاتر از صفا و مروه است مجزی نیست، وظیفه عاجز از سعی ولو با وسیله ای از قبیل چرخ دستی، آن است که نایب بگیرد. و اگر برای شما بازگشت به مکه و انجام سعی عسر و حرج دارد نائب بگیرید تا سعی شما را انجام دهد.

عمره مفرده قبل از عمره تمتع

در ماه ذی‌القعده وارد مکه می شویم، آیا هنگام ورود باید نیت عمره مفرده داشته باشیم یا عمره تمتع؟ و با توجه به باطل بودن هر حجی بین عمره تمتع و حجة الاسلام می توان عمره مفرده را قبل عمره تمتع انجام داد؟

مانعی ندارد که اول عمره مفرده انجام دهد و عمره تمتّع را به تأخیر بیندازد تا زمانی که بتواند در آن وقت عمره تمتّع را قبل از اعمال حج به‌جا آورد، در این صورت باید از یکی از میقات های پنجگانه برای عمره تمتّع محرم شود و هنگامی که از عمره تمتّع فارغ شد از مکّه برای حج تمتع محرم شود.

انتهای پیام/

فروش فیش حج چه حکمی دارد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پاسخ مقام معظم رهبری درباره فروش فیش های حج»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..