تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اجبار جزء جدایی ناپذیر هدایت تحصیلی/ تنور داغ چالش ثبت نام برای دانش آموزان پایه نهم

به گزارش خبرنگارحوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مساله انتخاب رشته چالشی است که این روزها دانش آموزان پایه نهم به شدت با آن مواجه هستند و مساله انتخاب رشته ای صحیح از یک سو همچنین شرایط مدارس برای پذیرش از سوی مدارس مساله دیگری است که دانش آموزان خواهان تحصیل در مدارس دولتی بیشتر با آن مواجه هستند.

طرح هدایت تحصیلی نسبت به سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار است و فاکتور اجبار به اختیار تغییر یافته است اما باز هم در این میان مشکلاتی وجود دارد و گویا دانش آموزان باز هم در انتخاب رشته تحصیلی خود اختیار لازم را ندارند.

انتخاب در هدایت تحصیلی کمرنگ است

براساس اظهارات آموزش و پرورشی ها امسال هدایت تحصیلی شکل جدیدی پیدا کرده است و برگه هدایت تحصیلی بیشتر جنبه توصیه دارد و بر این اساس پس از وارد شدن نمرات تمامی دانش آموزان در سیستم دانا نمون برگ شماره شش و هفت صادر می‌شود و دانش آموزان برای دریافت این نمون برگ‌ها با توجه به زمان بندی مناطق آموزش و پرورش خود اقدام می‌کنند.

عظیم محبی مدیر کل آموزش متوسطه اول  با بیان اینکه نمون برگ شماره 6 دانش آموز را نسبت به شرایط خود ارزیابی کرده و نمونه برگ شماره 7 رتبه بندی دانش آموز نسبت به سایر دانش آموزان را نشان می‌دهد، گفت: بعد از طی این مرحله دانش آموزان در چهار گروه الف، ب، ج ،د تقسیم بندی شده تا برای انتخاب رشته اقدام کنند و هر کدام از گروه‌ها یک هفته برای این کار وقت دارند.

این برنامه ریزی و رویکردی که اتخاذ شده در ظاهر بدون مشکل است اما وقتی در ستادهای هدایت تحصیلی وارد می شویم شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده است و دانش آموزان با شرایط دشواری برای انتخاب رشته مواجه هستند.

اجبار جز جدایی ناپذیر هدایت تحصیلی/ تنور داغ چالش ثبت نام برای دانش آموزان پایه نهم

مبنای اولویت بندی در هدایت تحصیلی چیست؟


ورود به رشته های مختلف تحصیلی با توجه به نمرات دروس مختلف تعیین می شود که بر ای مبنا محبی گفت: برای رشته علوم تجربی و رشته ریاضی باید کف نمرات باید 14 باشدکه مبنای کف نمره مجموع نمرات سه سال هفتم، هشتم و نهم است البته نمره سال نهم ضریب 3 و نمره سال هفتم و هشتم ضریب یک دارد.

اجرای طرح هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان قرار بود با محور علاقه آنها پیش رود اما در یکی از ستادهای ثبت نام شهر تهران دانش آموزی با معدل70/19ونمره های ریاضی و علوم 25/19 و 18 در اولویت بندی های در نظر گرفته شده در رده "د" قرار گرفته و ناگزیر باید از خواسته خود یعنی تحصیل دررشته تجربی ریاضی را برای تحصیل انتخاب کند از طرفی دانش آموز دیگر با معدل 68/19 در اولویت اول خود رشته تجربی پذیرفته نشده است و اولویت اول برخلاف علاقه اش در رشته ریاضی رتبه آورده و حال با توجه به راهنمایی های ستاد هدایت تحصیلی برای ثبت نام باید تا 20 مردادماه منتظر بماند تا شاید بعداز تکمیل ظرفیت امکان ثبت نام در رشته مورد علاقه اش را داشته باشد.

اجبار جز جدایی ناپذیر هدایت تحصیلی/ تنور داغ چالش ثبت نام برای دانش آموزان پایه نهم

رقابت تنگاتنگ دانش آموزان با معدل های بالا

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش تهران در مورد اولویت بندی در هدایت تحصیلی اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح نمرات در دوره متوسطه اول بالا بوده موجب شد تا رقابت بسیاری بین دانش آموزان ایجاد شود و بر همین اساس دانش آموزان گاه براساس صدم معدل اولویت بندی شده اند.

مسعود شکوهی مدیر کل دفتر پرورشی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مورد تغییر رشته دانش آموزان در تابستان اظهار کرد: چنانچه دانش آموزی بعد از انتخاب رشته قصد تغییر آن را در تابستان داشته باشد می‌تواند شهریور ماه برای این امر اقدام کند، البته باید ظرفیت منطقه را نیز در نظر بگیرد هر چند برآوردها نشان می‌دهد به جز رشته تجربی در سایر رشته‌ها مشکلی از نظر ظرفیت نداشته باشیم.

هرچند امسال صحبت از اجباری بودن هدایت تحصیلی نیست اما در عمل این مساله برای دانش آموزان اجرا می شود چراکه در رشته های پرطرفدار مانند تجربی ظرفیت مدارس دولتی پاسخگوی نیازها نیست و علی رغم اظهارات آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن حداکثر ظرفیت اما این شرایط میسر نشده و ارجاع به مدارس غیردولتی راهکاری برای تحصیل در رشته مورد علاقه در صورت کافی نبودن ظرفیت رشته ها و مدارس است.

 انتهای پیام/

 چگونه بهترین انتخاب را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟ 



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اجبار جزء جدایی ناپذیر هدایت تحصیلی/ تنور داغ چالش ثبت نام برای دانش آموزان پایه نهم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..