تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مدیریت حافظه‌ی رم در اندروید؛ آیا پاکسازی حافظه ضروری است؟

مدیریت حافظه‌ی رم در اندروید چیست؟ چطور می‌توان حافظه‌ی رم گوشی اندروید را بهینه‌سازی کرد؟

دریافت پیغام کمبود حافظه رم در موبایل یکی از آزاردهنده‌ترین هشدارها است. بعضی از کاربران گوشی‌­های هوشمند از اپلیکیشین‌های شخص ثالث مدیریت حافظه استفاده می­‌کنند­؛ اما سؤال اینجا است که آیا پاک‌سازی حافظه در اندروید به‌صورت دستی، ضروری است یا نه؟

 حافظه‌ی رم  چیست؟

در یک گوشی هوشمند همانند هر کامپیوتری، انواع مختلفی از حافظه‌ وجود دارند که دارای سرعت و قیمت­‌های مختلف هستند؛ ولی عملکرد متفاوتی با کامپیوتر‌های ویندوزی دارند. برای مثال، حافظه‌ی داخلی گوشی شما کند و البته ارزان است و اطلاعات به‌طور دائمی در آن ذخیره می‌‌شود. این نوع حافظه، مکانی برای ذخیره‌سازی اپلیکیشن‌ها و همچنین عکس‌ها و ویدیوهای کاربران است.

RAM (حافظه دسترسی تصادفی) قیمت بالاتری دارد و بسیار سریع‌تر از حافظه‌ها­‌ی ذخیره‌سازی است. با این حال در صورت قطع منبع توان، همه چیز را فراموش خواهد ­کرد. این حافظه به‌عنوان نوعی لایه برای اپلیکیشن­‌ها به‌منظور ذخیره‌ی داده­‌های موقت مورد نیاز گوشی فعالیت می‌کند.

گوشی هوشمند

آیا پیغام کمبود حافظه دلیلی برای نگرانی است؟

بعد از مدتی، حافظه­‌ی رم گوشی با اپلیکیشن­‌هایی که بیشترین کاربرد را دارند، پر می­‌شود. برای اینکه بتوانید اپلیکیشن‌های جدید را راه‌­اندازی کنید، باید تا حدی حافظه­‌ی دستگاه پاک شود. سیستم عامل اندروید این امر را به‌صورت خودکار انجام می­‌دهد؛ پس نیازی به فعالیت‌ اضافه کاربر نیست.

ایده‌ی پاک کردن دستی فضای حافظه‌ی رم در گوشی‌های اندروید، تصوری اشتباه است؛ زیرا رم آزاد‌شده به معنای راه‌اندازی مجدد و مداوم اپلیکیشن­‌های اصلی و پرکاربرد است که منجر به اتلاف وقت و انرژی زیادی می­‌شود و ‌عمر باتری را کاهش می‌دهد.

داشتن رم پر اصلا بد نیست و حتی مطلوب است؛ ولی با توجه به اینکه اندروید ریشه در لینوکس و یونیکس دارد، هسته­‌ی سیستم عامل لینوکس قوانین مربوط به مدیریت حافظه را تعیین کرده است و این قوانین، فلسفه‌ی خاصی را دنبال می‌کنند؛ حافظه‌ی رم آزاد به معنای هدر دادن حافظه است.

آزاد کردن حافظه، هدر دادن حافظه است

مقاله‌ی مرتبط:

اگر گوشی خود را روشن کنید و چند اپلیکیشن را بارگذاری کنید، تمام این اپلیکیشن‌­ها در حافظه‌ی رم باقی خواهند ماند. اگر در حین استفاده از یک اپلیکیشن به صفحه‌­ی اصلی بروید و سپس به اپلیکیشن بازگردید، تقریبا بلافاصله بارگیری می­‌شود. این موضوع به دلیل باقی‌ ماندن اپلیکیشن در حافظه­‌ی رم است و بدین ترتیب گوشی می­‌تواند در سریع‌ترین زمان اپلیکیشن را اجرا کند.

اما اگر یک اپلیکیشن Task Killer یا Ram Optimizer داشته باشید که دائما فرآیند­ها را در پس‌زمینه ببندد، شما باید زمان بیشتری برای باز شدن اپلیکیشن‌های پرکاربرد خود‌ صبر کنید. این نحوه مدیریت رم حتی می‌تواند منجر به کند شدن پرچم‌داران نیز شود.

در اندروید چه زمانی باید رم را پاک‌سازی کرد؟

با توجه به اینکه تعداد زیادی از تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند، عملکرد «پاک‌سازی» دستی را در محصولات‌ خود تعبیه کرده‌‌اند، ممکن است شبهه‌ی ضروری بودن آن وجود داشته باشد. اما در واقعیت، بستن اپلیکیشن­‌ها برای صرفه­‌جویی در حافظه‌ی رم، تنها در چند مورد محدود ارزشمند خواهد بود.

به‌طور‌کلی توصیه نمی‌­شود که فعالیت یک اپلیکیشن را خاتمه دهید یا کل حافظه‌ی رم را پاک کنید. با این حال، وضعیتی هست که نیاز به اقدام مستقیم دارد تا اپلیکیشن‌ها را ببندید. به‌عنوان مثال، مرورگری که بسیار کند اجرا می‌شود یا به‌خوبی قبل عمل نمی‌کند، منطقی است که فعالیت آن را خاتمه دهید. گاهی اوقات، کافی است اپلیکیشن را در نمای مولتی‌تسکینگ ببندید؛ اما در این صورت صرفا اپلیکیشن از نمای مولتی‌تسکینگ حذف می‌شود و در واقع فعالیت آن خاتمه نمی‌‌یابد.

مولتی تسکینگ اندروید

بستن اپلیکیشن‌ها در مولتی‌تسکینگ مثل دارونما عمل می‌کند

چگونه میزان استفاده از حافظه‌ی رم را ببینیم و برنامه‌ها را ببندیم؟

اگر بستن اپلیکیشن در مولتی‌تسکینگ کمک نکند، ممکن است لازم باشد راهکاری سخت­‌تر پیش بگیرید و اپلیکیشن را به‌طور دستی ببندید. برای این مورد باید به بخش تنظیمت گوشی خود مراجعه کنید. در بخش تنظیمات همچنین می‌توانید ببینید که کدام اپلیکیشن­‌ها بیش‌ازحد از حافظه استفاده می­‌کنند.

برای نمایش مقدار حافظه‌ی رم مورد استفاده، باید به بخش تنظیمات گوشی خود بروید. به دنبال لیست اپلیکیشن‌ها و به تب «برنامه­‌های در حال اجرا» بروید. در اندروید مارشملو، این گزینه دارای ورودی خاص خود در تنظیمات به نام «حافظه» است. بسته به نوع گوشی، نمای کامل‌تر ممکن است در پس منویی دیگر پنهان باشد.

مدیریت برنامه ها در اندروید

مدیریت برنامه‌ها در اندروید

برای بستن یک اپلیکیشن، باید به اطلاعات اپلیکیشن‌ها در تنظیمات وارد شوید. در این بخش گزینه­‌ای برای پایان دادن به اپلیکیشن پیدا خواهید‌ کرد؛ البته گاهی اوقات پس از این کار، اپلیکیشن بلافاصله مجددا راه­‌اندازی می­‌شود. اگر هنوز مشکل عملکرد کند گوشی باقی‌ مانده‌ ­بود، راه­‌اندازی مجدد آن می‌­تواند کمک کند.

نمایش میزان مصرف حافظه رم

نمایش میزان استفاده اپلیکیشن‌ها از حافظه‌ی رم

چگونه اپلیکیشن‌های دارای مصرف بالای حافظه را پاک کنیم؟

  در صورت نیاز، شما می‌توانید اپلیکیشن­‌هایی را که در مدت‌زمان طولانی استفاده نکرده‌­اید یا مشکوک به نظر می‌­رسند، حذف کنید.  

مقاله‌های مرتبط:

برای این کار، در بخش تنظیمات به قسمت اپلیکیشن­‌ها یا مدیریت برنامه‌­ها وارد شوید و اپلیکیشن مورد نظر را پیدا و به‌راحتی آن را حذف کنید. اگر این کار با موفقیت انجام نشد، باید «Advanced rights» اپلیکیشن را حذف کنید. معمولا در طول نصب اپلیکیشن این دسترسی را به آن می‌دهید.

برای این کار به مسیر تنظیمات --> امنیت --> مدیریت دستگاه بروید و تیک کنار اپلیکیشن را بردارید.اکنون می‌توانید اپلیکیشن مورد نظر را حذف کنید.

تنظیمات امنیتی اندروید                                 

نتیجه‌گیری

آیا لازم است حافظه‌ی­ رم خود را پاک کنید؟ نه!

اگر گوشی هوشمند شما به میزان قابل ملاحظه‌­ای کند شده، نیاز است که به‌صورت دستی اقدام کنید. اما به‌طور کلی، دستگاه‌های اندروید طوری طراحی شده‌اند که خود به‌طور مطلوب حافظه‌ی رم را مدیریت کنند. بستن اپلیکیشن‌ها در مولتی‌تسکینگ ممکن است عملکرد کلی دستگاه را بهبود بخش؛، اما این کار با افزایش بهره‌­وری در حافظه‌ی رم ارتباطی ندارد.

ویژگی فوق­‌العاده‌ی اندروید این است که سیستم مدیریت حافظه‌ی خودکار آن سریع‌ترین و کارآمدترین سیستمی است که می‌­توانید داشته باشید. بنابراین مدیریت حافظه را به اندروید بسپارید؛ زیرا سیستم عامل به بهترین شکل این کار انجام می‌دهد و شما را درگیر پاک‌سازی و بهبود حافظه نخواهد کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مدیریت حافظه‌ی رم در اندروید؛ آیا پاکسازی حافظه ضروری است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..