تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کیفیت «شهرزاد» از برخی فیلم‌های سینمایی بالاتر است

کیفیت «شھرزاد» از برخی فیلم‌ھای سینمایی بالاتر استبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سریال شهرزاد؛ «مهدی سلطانی سروستانی» درباره حضورش در این نقش‌ها اظهار کرد: قطعا انتخاب نقش‌های مسن، تنها علاقه من نیست. البته بازیگری، یعنی ویژگی‌هایی از یک شخصیت را ارائه دهی که ممکن است با خودت تفاوت‌هایی داشته باشد و «سن» هم یکی از آن شاخصه‌هاست. اما اینکه یک بازیگر ممکن است بارها نقش مسن‌تر از خودش را بازی کند، ممکن است دلایل متعددی داشته باشد.

وی ادامه داد: اول اینکه پیشنهاد دهنده‌هایی که بازیگر را نمی‌شناسند ممکن است با دیدن نقشی از او با گریم مسن‌تر، او را مسن تصور کنند. دوم ممکن است بازیگری در یک نقش قابل قبول عمل کرده باشد و چون پیشنهاددهنده از طریق همان نقش با بازیگر آشنا شده است و از رزومه، سابقه و یا توانایی‌های دیگر او آگاهی ندارد، پیشنهاد همسان و مشابه می‌دهد. سوم ممکن است نقشی نیاز به توانایی‌های جسمانی داشته باشد که برای افراد مسن دشوار است. این مورد بیشتر در تئاتر ممکن است رخ دهد، زیرا تئاتر به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص، نیاز بیشتری به توانایی‌های جسمانی بازیگر دارد، برای همین شما در تئاتر بیشتر شاهد نقش‌های مسنی هستید که جوان‌ترها بازی می‌کنند.

بازیگر نقش «هاشم خان دماوندی» ادامه داد: مورد چهارم این است که برای مثال شاخصه‌های فیزیکی و رفتاری مثل طنین صدا و یا استیل، تمایل پیشنهاد دهنده‌ها به دعوت از یک بازیگر در یک نقش خاص را بیشتر کند. اما، دلیل انتخاب نقش توسط من، به طور قطع کیفیت آن به لحاظ شخصیت پردازی بوده است و من هیچکدام از آنها را از سر اجبار و نیاز انتخاب نکرده‌ام. البته نقش‌های همسن خودم هم پیشنهاد می‌شوند و گاهی با توجه به کیفیت نقش و سلیقه خودم آنها را پذیرفته‌ام، مانند سرگرد کامفر در سریال کیمیا، سرگرد امجد در فیلم سینمایی ملکه، محسن پدیده در سریال هفت سنگ، فیلم سینمایی سایه روشن در نقش دودکار و ...

سلطانی با اشاره به اینکه افرادی مثل هاشم خان در هر دوره‌ای وجود دارند، عنوان کرد: چنین افرادی در هر دوره‌ای وجود دارند، ممکن است سبک زندگی‌شان فرق کنند ولی وجود دارند. اما اینکه من از کسی که ما به ازای خارجی دارد تقلید کرده باشم خیر این گونه نیست. من اصولا برای ارائه نقش‌هایم از قوه تخیّلم استفاده می‌کنم. شرایط محیطیِ مفروضِ نقش، که توسط نویسنده و کارگردان پیشنهاد شده است را ارزیابی و سپس سعی می‌کنم دریافت‌های ذهنی‌ام را بازآفرینی و یا به عینیت تبدیل کنم، هاشم خان هم از این غائله مستثنی نیست.

این بازیگر با تاکید بر اینکه شخصیت هاشم در فصل دوم هیچ تغییری پیدا نمی‌کند، افزود: شخصیت هیچ کسی تغییر نمی‌کند فقط ممکن است به واسطه قرار گرفتن در موقعیت‌های متفاوت، بخش پنهان دیگری از شخصیتش آشکار شود. هاشم خان هم با قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید رفتارهای متناسب با شخصیتش را بروز می‌دهد، سورپرایزهایی هم ممکن است داشته باشد اما جدا از کاراکترش نیست.

سلطانی ادامه داد: ایجاد فاصله زمانی میان فصل اول و دوم ممکن است وحدت و یکپارچگی نقش را از بین ببرد، اما سلطانی معتقد است این‌ طور نیست و بیان کرد: بازیگرها ممکن است یک دستیِ زندگیِ عادیِ خودشان را فراموش کنند، ولی زندگی نقش را هرگز! آنها این گونه تعلیم دیده‌اند. بسیاری از بازیگرها ٢ سال که سهل است ٢٠ سال هم وقفه بیفتد محال است که یک دستی ِآنرا فراموش کنند، زیرا آن را آفریده‌اند و با آن ماه‌ها بلکه سال‌ها زندگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بازخوردهای مردمی نسبت به سریال «شهرزاد» مثبت بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه بازخوردها خوب بوده‌اند و مردم لطف زیادی به مجموعه داشته‌اند. استقبال زیاد از این سریال نشانه رضایت بالای مردم از آن است که قطعا باعث افتخار سازندگانش است. البته گاهی نقدهایی هم در رابطه با بخش‌های مختلف وجود داشته است که بعضا درست و به جا بوده‌اند که دست اندرکاران فصل دوم از جمله بازیگران و کارگردان قطعا به آن توجه خواهند کرد تا در فصل دوم بر کیفیت کار افزوده شود.

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال پیش‌بینی خودش از استقبال مردم نسبت به فصل دوم چیست، عنوان کرد: خوشبختانه سعی و تلاش سازندگان برای ارائه یک کار خوب و احترام گذاشتن به وقت و شعور بیننده در فصل یک، باعث شده متقابلا احترام و اعتماد از جانب بیننده هم نسبت به این سریال و سازندگانش ایجاد شود. این اتفاق بی‌اهمیتی نیست و به راحتی هم به دست نمی‌آید و قطعا تولیدکنندگان قدر این را می‌دانند. اساسا همین امر باعث شد تا سازندگان دست به تولید فصل دوم بزنند. امیدوارم استمرار توجه به کیفیت و احترام به مخاطب در فصل دوم نیز باعث شود قسمت‌های بعدی مورد استقبال مردم قرار گیرد.

سلطانی دلیل مورد توجه قرار گرفتن شهرزاد را در روحیه و انرژی می‌داند که دست اندرکاران برای آن گذاشته‌اند، او در این باره اظهار کرد: وقتی یک قصه خوب که توسط نویسندگان خوب نوشته شده و توسط کارگردانی خوب ساخته شده باشد و همکاران بازیگرم هم به خوبی از پس نقش‌هایشان بر آمده باشند و گروه‌های طراحی، فنی، تولید و تبلیغات هم کارشان را به خوبی انجام داده باشند، اگر آن کار با موفقیت مواجه نشود آن وقت است که جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: «شعر تحویل من نده» در شهرزاد تکه‌کلام هاشم‌خان بود، البته او در مجموعه‌های مختلفی که در آنها ایفای نقش کرده است هم تکه‌کلام‌هایی داشته است، خودش درباره این تکه‌کلام‌ها که اتفاقا هم معروف می‌شوند، گفت: این تکه‌کلام‌ها از تعامل یا داد و ستدی بین نویسنده، کارگردان و بازیگر به وجود می‌آیند. اما آن چیزی که در رابطه با تکه‌کلام بسیار اهمیت دارد، این است که خوب انتخاب شود و درست و به اندازه و در زمان مناسب نیز ارائه گردد. در غیر این صورت ممکن است به یک واژه لوس و نچسب تبدیل شود.
این بازیگر که تجربه حضور در سینما، تئاتر و نمایش خانگی را دارد، درباره تفاوت‌های این مدیوم گفت: در تئاتر، لذت و فایدهای که بازیگر یا اجراکنندگان از اجرا می‌برند بیشتر از تماشاگران است. در سینما و تصویر این رویداد برعکس است، یعنی لذتی که بیننده می‌برد بیشتر از بازیگران است، مگر زمانی که بازیگر بعد از اتمام کار، خود در جایگاه بیننده قرار گیرد و این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بازیگری در مدیوم تئاتر و سینما و یا تصویر است.

سلطانی خاطرنشان کرد: در قدیم به دلیل اینکه صفحه تلویزیون کوچک و صفحه سینما بزرگ بود، شاید ارائه بازی در این دو مدیوم تفاوت زیادی با هم داشته باشد، اما امروزه گاهی به قدری صفحه‌های سینما کوچک و صفحه تلویزیون بزرگ شده‌اند که بازیگری در این مدیوم‌ها تفاوت زیادی با هم ندارند.

وی ادامه داد: در رابطه با شان یا رتبه و یا منزلت کاری، جایگاه سینما را بالاتر از مدیوم‌های دیگر تعریف و ارزیابی می‌کردند و می‌کنند. اما امروزه به نظر می‌رسد که تولیدات تلویزیونی یا رسانه‌ای قصد دارد جایگاه برتری پیدا کند. استقبال مردم، بازیگران و کارگردانان مطرح دنیا به تلویزیون و رسانه‌های تصویری و سود حاصله ناشی از آن، تهیه‌کنندگان را بیش از پیش به سوی این صنعت سوق داده است. اما برای من محتوا و یا آنچه که قرار است توسط دوربین ثبت و ضبط شود، به مراتب مهم‌تر از مدیوم، اندازه و یا قیمت دوربین است، از این رو همیشه نقش، نوشته و کارگردان برای من اهمیتش بیشتر از مدیوم بوده است.

سلطانی با بیان اینکه اعتقاد دارد، کیفیت و منزلت هر قسمت از سریال «شهرزاد»، بدون هیچ اغراقی بالاتر از برخی از فیلم‌های سینمایی است، اظهار کرد: قطعا، سریال‌های خوبی که از طریق رسانه‌های خانگی در اختیار مردم قرار می‌گیرند اگر با حمایت مردم مواجه شوند، می‌توانند تولیدکنندگان را تشویق به ساختن آثار با ارزشی کنند که لیاقت مخاطبین‌شان را داشته باشند و از سوی دیگر رسانه‌ها و تولیدکننده‌های دیگر را تشویق به ساختن آثار با ارزشی کنند که لیاقت مخاطبین‌های خود را داشته باشند و از سوی دیگر رسانه‌ها و تولیدکننده‌های دیگر را هم وادار کند که برای ارتقای کیفیت آثارشان در یک رقابت سالم بیش از پیش دست به کار شوند.


انتهای پیام/

گفتگو با مهدی سلطانی بازیگر سریال شهرزاد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کیفیت «شهرزاد» از برخی فیلم‌های سینمایی بالاتر است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..