تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۱ مرداد: سالگرد درگذشت سِر ویلیام رمزی

۱۰۱ سال پیش در چنین روزی، سر ویلیام رمزی، شیمی‌دان بزرگ اسکاتلندی و برنده‌ی جایزه نوبل شیمی در ۶۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

۱۰۱ سال پیش در چنین روزی (۲۳ جولای ۱۹۱۶)، سر ویلیام رمزی شیمی‌دان برجسته‌ی اسکاتلندی که شهرت و جایزه‌ی نوبل شیمی وی به دلیل کشف گازهای خنثی بود، چشم از جهان فروبست. ویلیام رمزی در ۲ اکتبر ۱۸۵۲ در شهر گلاسکو چشم به جهان گشود. او تحصیلاتش را در آکادمی گلاسکو آغاز کرد و سپس وارد دانشگاه گلاسکو شد. ویلیام رمزی بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه گلاسکو برای تحصیلات تکمیلی به آلمان رفت و در دانشگاه توبینگن توانست از تز دکترای خود با موضوع تحقیق در اسیدهای تولوئیک و نیتروتولوئیک دفاع کند و بعد از اخذ دکترا، به گلاسکو بازگشت و در کالج اندرسون مشغول به کار شد. او در سال ۱۸۷۹ به‌عنوان استاد شیمی در دانشگاه بریستول انتخاب شد. ویلیام رمزی تمام وقت خود را صرف تحقیق در خصوص شیمی آلی و گازها کرد.

در ۱۹ آوریل ۱۸۹۴، رمزی در سخنرانی جان ویلیام استرات فیزیکدان انگلیسی شرکت کرد. در این سخنرانی، ویلیام استرات گفت جرم گاز نیتروژن که از فرایندهای شیمیایی به دست می‌آید، با جرم این گاز در حالتی که گاز نیتروژن به‌صورت ایزوله در هوا قرار می‌گیرد و سایر گازهای شناخته‌شده از آن جدا می‌شوند متفاوت است. بعد از این سخنرانی، ویلیام رمزی و جان ویلیام استرات گفتگویی با یکدیگر انجام دادند و ویلیام رمزی تصمیم گرفت که ایده‌ی جان ویلیام استرات را دنبال کند تا متوجه دلیل این اختلاف شود.

با انجام آزمایشات مختلف، ویلیام رمزی متوجه گاز دیگری شد که تا آن روز ناشناخته بود. بعد از شناسایی این گاز جدید، ویلیام رمزی این گاز را آرگون نامید. با توجه به فضاهای خالی جدول مندلیف، این شیمی‌دان به تحقیقات خود ادامه داد و در ادامه‌ی تحقیقات خود موفق به کشف گازهای نئون، کریپتون، زنون و هلیوم شد.

سر ویلیام رمزی به دلیل کشف گازهای خنثی به همراه جان ویلیام استرات در سال ۱۹۰۴ مفتخر به دریافت جایزه‌ی نوبل شیمی شد. این دانشمند بزرگ، در ۲۳ جولای ۱۹۱۶ و در ۶۳ سالگی به دلیل بیماری سرطان چشم از جهان فروبست ولی نام و یادش همواره به خاطر اکتشاف گازهای خنثی در دنیای علم باقی خواهد ماند.

دیگر رویدادهای مهم ۱ مرداد (۲۳ جولای)

۱۸۲۹ - ثبت پتنت ماشین تحریر به نام ویلیام آستین بِرت

۱۸۸۶ - اختراع اولین اتومبیل در انگلستان توسط گاتلیب دایملر، مالک قدیمی‌ترین کارخانه‌ی خودروسازی انگلستان

۱۹۰۳ - فروش اولین خودروی کارخانه‌ی فورد در دیترویت

۱۹۳۷ - ایزوله‌ی موفقیت‌آمیز هورمون هیپوفیز در محیط آزمایشگاهی

۱۹۸۵ - رونمایی شرکت کومودور از کامپیوتر شخصی آمیگا. این کامپیوتر که به ۲۵۶ کیلوبایت رم مجهز بود، قیمتی معادل ۱۲۹۵ دلار داشت.

۱۹۸۶ - رونمایی از واکسن هپاتیت B تولیدشده به کمک اصلاح ژنتیکی

این مطلب در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۱ مرداد: سالگرد درگذشت سِر ویلیام رمزی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..