تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا چیزی از دیوار آلپ می‌دانید؟

دژ فنسترله (Fenestrelle Fortress) در ایتالیا، آنقدر عظیم است که دیوار بزرگ آلپ نامیده می‌شود. برای آشنایی با این دژ جذاب با کجارو همراه باشید.

اگر آنقدر خوش‌شانس هستید که تعطیلاتتان را در کوهستان آلپ ایتالیا می‌گذرانید، سری هم به تورین بزنید و از معماری و غذاهای خوشمزه‌اش لذت ببرید. اگر ماجراجوتر هم هستید به سراغ اسکی در روستای «سستریر» (Sestriere) بروید. حالا وقتش رسیده که ۲۵۰۰ پله‌ی دژ‌ی فنسترله را بالا بروید! به ما اطمینان کنید، پشیمان نخواهید شد.  

دژ فنسترله

ویکتور آمادئوس دوم، یک دوک بود که در مراقبت از خود مهارت بالایی داشت. به گفته‌ی اسمیتسونیان، وی رهبر خاندانی بود که طولانی‌ترین سلطنت را در اروپا داشتند ( شروع سلطنتشان از سال ۱۰۰۳ بود).

یکی از دلایل این موفقیت، ساخت یک بنای دفاعی بود که از آن وقت «دیوار بزرگ آلپ» نامیده شده است. 

دژ‌ فنسترله در کوه پینایا در پارک ملی «اورسیرا روچاوره» (Orsiera Rocciavrè)  واقع شده و ۱۳۰ هکتار وسعت دارد. این دژ یکی از بزرگترین سازه‌های مستحکم در اروپاست و شامل مجموعه‌ای از سه قلعه‌ی بزرگ، به علاوه‌ی حصارهای محافظ، باروها، توپخانه‌ها، سربازخانه‌ها، انبارهای باروت، انبارهای کالا، آشپزخانه‌ها، عمارت فرماندار، محوطه‌ی رژه و کلیسا می‌شود.

دیوار بزرگ آلپ

این دژ برای محافظت از دره‌ی کیزونه (در نزدیکی سستریر) ساخته شده بود، اما زندانیان عالیرتبه هم در آن نگهداری می‌شدند؛ کسانی مثل افسران نظامی، نجیب‌زادگان و روحانیونی که جریانات سیاسی سرنوشتشان را دگرگون کرده بود. در قرن ۱۹مجله‌ی کاتولیک «رمبلر»، فنرسترله را «سیبری ایتالیا» نامید.

مقاله‌های مرتبط:

شاید فیلم «مردی با نقاب آهنین» که در سال ۱۹۹۸ با بازی لئوناردو دی‌کاپریو ساخته شده را دیده‌ باشید. این فیلم برگرفته از یک داستان واقعی است. شخصیت اصلی بین سالهای ۱۶۶۹ تا ۱۶۸۱ در دژ زندانی بود. افسانه‌ها می‌گویند که این زندانی توسط دارتانیان و سه تفنگدار محافظت می‌شد.

اما عمده‌ی شهرت فنسترله مربوط به چه چیزیست؟ این دژ بیشترین تعداد پله‌های سرپوشیده در اروپا را دارد؛ ۲۵۰۰ پله‌ی عظیم که اغلب مسیر سطلنتی نامیده می‌شوند. اما مطمئناً دیگران بعد از پله‌ی ۲۰۳۲میلادی آن را چیز دیگری می‌نامند!

قلعه فنسترله ایتالیا

اگر می‌خواهید با تاریخ پرماجرای فنسترله آشنا شوید، می‌توانید در تور دوچرخه‌ی دژ ثبت‌نام کنید. اما بهتر است زمان زیادی را به آن اختصاص دهید. تور کامل هشت ساعت طول می‌کشد. کنت بنسون، راهنمای تور، می‌گوید:

شما ارتفاعی معادل دو برج ایفل را بالا می‌روید. (بهتر است با خودتان کفش کوهنوردی راحت همراه داشته باشید).

بنسون اصرار دارد که اگر حتی از دیوار بزرگ آلپ بازدید نمی‌کنید، اما حتماً این جواهر پنهان را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید:

امکان ندارد که از دژ بازدید کنید و روی شما تأثیر عمیقی نگذارد. این تأثیر ممکن است یا به دلیل تاریخچه‌ی آن و یا حجم کاری باشد که برای ساختش انجام شده است.

در پایان این ویدئوی زیبا از دژ فنسترله را تماشا کنید و از موسیقی آشنایش لذت ببرید‍!

دانلود ویدئو



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا چیزی از دیوار آلپ می‌دانید؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..