تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تاثیر مغزیجات بر سرطان روده

وقتی کسی در روند درمان سرطان قرار می‌گیرد، تغذیه‌ی سالم برای او معنی دیگری پیدا می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که خوردن مغزیجات درختی ، می‌تواند در شانس بیمار برای پیروزی بر سرطان در دراز مدت، تاثیر بگذارد. شاید باید پزشکان و بیماران، در طی بررسی مسیر درمان سرطان روده‌ی بزرگ، به تغذیه‌ی سالم و خوردن مغزها اهمیت دهند.

یک مطالعه‌ی شهودی بر روی ۸۲۶ نفر که در مرحله‌ی سوم سرطان روده قرار داشتند، نشان داد که آن‌هایی که بیش از ۶۰ گرم مغزیجات در هفته می‌خورند، نسبت به افرادی که نمی‌خوردند، ۴۷٪ کمتر احتمال دارد تا سرطانشان بازگردد و ۵۷٪ کمتر احتمال دارد تا بمیرند.

تحلیل دوم، نشان داد که فواید مغزیجات تنها محدود به نوع درختی است. مغزیجات درختی شامل بادام، گردو، فندق، بادام هندی، گردوی آمریکایی و یک سری مغزیجات دیگر می‌شود.

مطالعات متعددی، از فواید این مغزها برای بیماری‌های قلبی و دیابت خبر داده‌اند و شاید این فواید برای سرطان روده‌ی بزرگ نیز بتواند صادق باشد. بیمارانی که بیماری آن‌ها در وضعیت پیشرفته قرار دارد و شیمی درمانی برای آن‌ها موثر واقع می‌شود، عموما می‌پرسند که چه کاری می‌توانند بکنند تا شانس بازگشت بیماریشان را کاهش دهند و مطالعه‌ی انجام شده در همین راستا است و نشان می‌دهد که با تغذیه و فعالیت بدنی می‌توان اقدامات مفیدی انجام داد.

در بیمارانی که بادام زمینی یا کره‌ی بادام زمینی می‌خوردند، هیچ کاهشی در احتمال بازگشت بیماریشان مشاهده نشد. بنا به گفته‌ی محققین، دلیل این اتفاق می‌تواند تفاوت ترکیبات متابولیک حبوبات و بادام زمینی با مغزیجات درختی باشد.

بیمارانی که به سطح سوم سرطان روده رسیدند، ۷۰٪ شانس دارند تا سه سال بعد از درمان‌هایی که معمولا شامل جراحی و شیمی‌درمانی می‌شوند، نجات پیدا کنند. در مطالعات پیشین، به تغذیه به عنوان عاملی که می‌تواند از سرطان پیشگیری کند نگاه شده بود، اما این از اولین مطالعاتی است که بر تاثیر خوردن مغزیجات بر بازگشت سرطان روده و مرگ در اثر آن، پرداخته است.

چگونگی مطالعه

در این مطالعه، محققین به بررسی پرسشنامه‌ای پرداختند که از سال ۱۹۹۹ از بیماران مبتلا به سرطان روده‌ی سطح ۳ گرفته شده است. این پرسشنامه از بعد از پایان دوره‌ی شیمی درمانی به بیماران داده شده و از آن‌ها در رابطه با تغذیه، که مغزیجات هم جزو آن‌ها بود، پرسیده شد که آیا می‌خورند و از چه نوع  می‌خورند.

علت علاقه‌مندی محققین این مطالعه به مغزیجات، کاهش شیوع بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت نوع ۲، و کاهش مقاومت در برابر انسولین بود. هر کدام از بیماری‌های یاد شده، نمایانگر انرژی اضافی است و هر کدام آن‌ها باعث می‌شود تا احتمال بازگشت سرطان روده افزایش یابد.

یافته‌های اصلی

محققان، در بررسی‌های خود، به تاثیر خوردن مغزیجات به شکل کلی و تنها خوردن مغزهای درختی، بر روی بازگشت سرطان و مرگ از آن، نگاه کردند. بیمارانی که بیش از ۶۰ گرم از انواع آجیل در هفته می‌خوردند (۱۹٪ از تمام بیماران مورد مطالعه)، از کسانی که بعد از اتمام درمان خود مغزیجات نمی‌خوردند، ۴۲٪ کمتر احتمال داشت تا سرطانشان بازگردد و ۵۷٪ کمتر احتمال داشت تا بمیرند. در تمام افرادی که عوامل متفاوتی داشتند که می‌توانست بر بازگشت سرطان تاثیر بگذارد، مانند سن، شاخص توده‌ی بدنی، جنسیت، و تغییرهای رایج ژنومیک در تومور، فواید خوردن مغزیجات ثابت و یکسان بود.

با توجه به آن که هیچ کاهش چشمگیری در احتمال بازگشت سرطان یا مرگ افرادی که بادام زمینی یا کره‌ی بادام زمینی می‌خوردند، مشاهده نشد، محققین این مطالعه نتیجه گرفتند که فواید یاد شده تنها محدود به مغزهای درختی هستند. تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا نبود این فواید در بادام زمینی را توضیح دهد.

باید تاکید شود که محققین این مطالعه، مغزهای درختی را به عنوان یک جایگزین برای شیمی درمانی یا درمان‌های دیگر سرطان معرفی نمی‌کنند. اما بیمارانی که به سرطان روده مبتلا هستند، باید خوش بین باشند و سعی کنند تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشند و مغزهای درختی را در آن جای دهند که نه تنها آن‌ها را سالم‌تر نگه می‌دارد، بلکه از احتمال بازگشت سرطان آن‌ها نیز می‌کاهد.

کانال اخبار آشپزباشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تاثیر مغزیجات بر سرطان روده»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..