تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شرح فواید درمانی و دارویی گیاه اقاقیا

شرح فواید درمانی و دارویی گیاه اقاقیا شرح فواید درمانی و دارویی گیاه اقاقیا 

گیاه دارویی اقاقیا اضافه بر اینکه ظاهر زیبایی دارد خواص دارویی و درمانی بسیاری را نیز در خودنهفته دارد که در این پست به آن می‌پردازیم. گل اقاقیا یک ملین گیاهیست و میتوان از آن به این عنوان بهره گیری کرد. اضافه بر این خاصیت، اقاقیا خواص دیگری نظیر ادرارآور بودن و یا ضد اسپاسم بودن اشاره کرد. با مطالعه مطلب زیر، بیشتر راجع به این گیاه بدانید.

اقاقیا «نام علمی: Robinia» نام یک سرده از تیرهٔ باقلاییان هست. این جنس در دنیا حدود ۲۰ گونه گیاه درختی یا درختچه‌هاي خزان کننده دارد که بیشتر بومی شمال ایالات امریکا و کشور مکزیک هست و بخاطر گل‌هاي سفید و بیشتر معطر شان در نقاط بیشتر دنیا کاشته می شوند. گونه‌هایي از آن در ایران کاشته شده هست.

گل اقاقیا یک ملین گیاهیست و میتوان از آن به این عنوان بهره گیری کرد. اضافه بر این خاصیت، اقاقیا خواص دیگری نظیر ادرارآور بودن و یا ضد اسپاسم بودن اشاره کرد. با مطالعه مطلب زیر، بیشتر راجع به این گیاه بدانید.

گل‌هاي گیاه اقاقیا خواص ضد اسپاسم، معطر، ادرارآور، نرم کننده و ملین دارند و به علت دارا بودن ترکیبات بنزوآلدهیدی، ضدتومور می باشند. قسمت‌هاي قابل خوردن این گیاه شامل دانه ها، گل‌ها و ریشه گیاه می باشد. دانه ها بعد از حرارت مشاهده، حالت اسیدی خود را از دست می‌دهند و قابل خوردن می شوند. گل‌هاي گیاه نیز بعد از جوشاندن به صورت مربا قابل بهره گیری میباشند. این گل‌هاي خوشگل بعد از خشک شدن نیز می‌توانند بعنوان دمنوش بهره گیری شوند.

معرفی گیاه اقاقیا
گیاه اقاقیا با نام هاي علمی متعددی سرشناس هست و از جمله گیاهان مولد عسل می باشد. زیرا انتشار بوی فراوان گل‌هاي اقاقیا باعث جذب زنبورهای عسل به سمت انها می شود. زنبورها از شهد این گل‌ها بهره گیری می کنند و عسل ساخت می نمایند. در اروپا این گیاه به علت دارا بودن عطر و بوی فراوان به طور گسترده در صنعت عطرسازی نیز کاربرد دارد

درخت اقاقیا به راحتی در هر نوع خاکی رشد می کند. بالأخص در مناطقی با آب و هوای معتدل مثل شمال ایالات امریکا، بیشتر مناطق اروپا، جنوب آفریقا، ایران، افغانستان، هند، مناطق شرقی آسیا و … به فراوانی یافت می شود. شکوفه هاي آن در ماه اردیبهشت تا خرداد «می تا ژوئن» نمایان می شوند.

تنه این درخت می تواند تا ۳۰ متر بلند شود. چوب آن درخت محکم هست و مقاوم در برابر رطوبت می باشد درنتیجه برای ساخت لوازم و اسباب چوبی بسیار مناسب هست. برای بهره گیری این گیاه در عرصه درمانی از گل‌ها، برگ‌ها و ریشه گیاه می‌توان بهره گیری نمود.

مواد مغذی موجود در اقاقیا
۱. میزان مواد شیمیایی دردانه ها، ریشه ها، گل‌ها و تنه این گیاه بسیار متفاوت هست.

۲. دانه هاي خشک شده گیاه سرشار از کلسیم، پروتئین، چربی، فیبر، فسفر، ویتامین ها و مواد معدنی میباشند.

۳. گل‌هاي گیاه دارای ترکیباتی هست که بعد از هیدرولیز تبدیل به کورستین «ماده مؤثر موجود در پوسته پیاز» و شکر می شود.

۴. پوسته درخت دارای آلبومین، نیشکر، ترکیبات چربی، کولین، آلکالوئیدهای سمی، تانن، صمغ، نشاسته و رزین هاي غیرفعال هست.

۵. روغنی که از دانه هاي آن استخراج می شود و اسانسی که از گل‌ها به دست می آید. دارای فیستین، کوئرستین، میریستین و … هست.

اقاقیا منبعی غنی از فیبر خوراکی

گیاه اقاقیا به علت آنکه حاوی ۹۰ درصد فیبر خوراکی هست منبع غنی از این ماده به حساب می آید. این نوع از فیبر که در آب حل می شود بخش مهمی از رژیم خوراکی را تشکیل میدهد. همین طور به سیستم گوارشی کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشد و خطر ابتلا به دیابت و مریضی‌هاي قلبی را کاهش دهد.

اقاقیا برای بهبود مشکلات گوارشی
اثرات درمانی گیاه اقاقیا در اساس مشکلات گوارشی به ثابت رسیده هست و معروفترین اثر این گیاه برای درمان ترش کردن معده، سوزش سر دل و التهاب معده می باشد.شکوفه هاي اقاقیا مدر، نرم کننده و ضد اسپاسم می باشد. و از دمنوش یا عصاره این گیاه برای پاکسازی بدن می‌توان کمک گرفت.

در افرادی که به مریضی هاي کیسه صفرا مبتلا میباشند، گیاه اقاقیا یک توصیه بینظیر هست زیرا این گیاه باعث تحریک جریان صفرا می شود. برای تهیه دمنوش گیاه اقاقیا میتوانید یک قاشق چای خوری از گل‌هاي خشک شده این گیاه را در یک فنجان آب جوشیده شده بریزید و بگذارید برای مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

افرادی که سوزش سر دل دارند یک فنجان از این دمنوش را بعد از هر وعده خوراکی بهره گیری کنند. برای تحریک ترشح و جریان یافتن صفرا هم دمنوش برگ‌هاي گیاه اقاقیا خوب می باشد.

اقاقیا امیدی برای بازرسی دیابت در آینده
بعضی متخصصان ادعا می کنند مکمل‌هاي اقاقیا در تنظیم قندخون موثرند. هرچند تاکنون شواهد کلینیکی محدودی در حمایت از این ادعا وجود دارد اما این موضوع بدیهی هست که فیبر خوراکی نقش مهمی در تنظیم قندخون مبتلایان به دیابت نوع ۲ بازی می کند.

کمک به کاهش کلسترول خون با اقاقیا
همچون دیگر فیبرهای خوراکی اقاقیا می تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد. هرچند مطالعه انجام شده توسط اداره سلامت غذای اروپا حاکی از رابطه مستقیم بین مصرف این گیاه و سطح کلسترول نیست، اما بعضی نتایج بررسی‌ها نشان می دهد اضافه کردن فیبر خوراکی به رژیم خوراکی به طور قابل توجهی در کاهش کلسترول نقش دارد.

اثرات خوب در کاهش وزن
یکی از فوائد مصرف خوراکی‌هاي حاوی فیبر خوراکی این هست که به فرد کمک می کنند برای مدت‌ زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. به همین علت نتایج مطالعات نشان میدهد مصرف آدامس اقاقیا به علت برخورداری از فیبر در درمان چاقی موثر هست.

درمان گلودرد با اقاقیا
اقاقیا حاوی ترکیبی هست که در تسکین التهاب غشاء مخاط دهان موثر هست. به همین علت هست که در قبل از این گیاه برای درمان زخم، زخم دهان و علائم سرماخوردگی بهره گیری می‌شد. امروزه نیز این گیاه در ساخت تعداد زیادی از داروهای مورد بهره گیری برای سرماخوردگی کاربرد دارد.

دمنوش آرامبخش اقاقیا
یک فنجان دمنوش اقاقیا که از ۱۲ گرم گیاه خشک شده در یک فنجان آب جوش تهیه شده باشد برای درمان خستگی هاي روزمره بالأخص خستگی ذهنی و حالت هاي عصبی توصیه می شود. این دمنوش باعث احساس آرامش در سیستم عصبی شما می شود. دمنوش ترکیبی گل اقاقیا و گل لیمو نیز در این اساس مؤثر هست.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شرح فواید درمانی و دارویی گیاه اقاقیا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..