تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وان‌ پلاس؛ از استارتاپ پر ادعا تا تولید‌کننده معتبر

چندی پیش وان‌پلاس اقدام به عرضه‌ی جدیدترین پرچم‌دار خود، موسوم به وان‌پلاس ۵ کرد. در این مطلب به تاریخچه‌ی کوتاه و در عین حال پرماجرای وان‌پلاس خواهیم داشت.

مدتی پیش وان‌پلاس آخرین پرچم‌دار خود را با نام وان‌پلاس ۵ به جهانیان معرفی کرد. وان‌پلاس طبق سنت همیشگی‌اش، محصول بالارده‌ی خود را با طراحی زیبا و مشخصات سخت‌افزاری قابل توجهی عرضه کرده است. حال، بد نیست نگاهی به پیشینه‌ی وان‌پلاس داشته باشیم تا ببینیم این شرکت چینی، از زمان عرضه‌ی اولین محصول خود با نام وان‌پلاس وان تا وان‌پلاس ۵ چه مسیری را طی کرده است.

هرچند وان‌پلاس در مقایسه با شرکت‌هایی نظیر اپل یا مایکروسافت، هنوز هم شرکتی نوپا به‌حساب می‌آید؛ اما تاریخچه‌ی کوتاه این شرکت بسیار پرماجرا است. در این مدت کوتاه، وان‌پلاس از یک استارتاپ ناشناخته به شرکتی تبدیل شده که توانسته است محصولات قابل قبولی به بازار ارائه دهد و طرفداران پروپاقرص زیادی پیدا کند.

وان‌ پلاس وان؛ قاتل پرچم‌دارها!

وان‌پلاس وان

اولین محصول این استارتاپ که وان‌پلاس وان نام داشت، نه‌تنها پرچم‌دار این کمپانی، بلکه مایه‌ی مباهات و افتخار آن نیز بود. شاید یکی از جذابیت‌های وان‌پلاس وان برای کاربران، تفاوت فرایند خرید این گوشی با دیگر گوشی‌های موجود در بازار بود. در آن زمان برای خرید وان‌پلاس وان، مشتری به یک دعوت‌نامه‌ی خرید نیاز داشت.

وان‌پلاس در کمپین تبلیغاتی‌اش نیز اعتمادبه‌نفس بالایی از خود نشان داد. این استارتاپ از ابتدای کار محصول خود را «قاتل پرچم‌دارها» نامید و آن را با پرچم‌داران دیگر شرکت‌ها نظیر گلکسی اس ۵ سامسونگ مقایسه می‌کرد. وان‌پلاس حتی پیش از معرفی رسمی وان‌پلاس وان، این گوشی‌ را از لحاظ قیمت و مشخصات با پرچم‌داران بازار مقایسه می‌کرد و تلاش می‌کرد محصول خود را به‌عنوان گزینه‌ی برتر به دیگران معرفی کند.

پوستر وان‌پلاس

برخی افراد، کمپین تبلیغاتی وان‌پلاس را جاه‌طلبانه و برخی دیگر آن را گستاخانه توصیف می‌کردند؛ اما هرچه که بود، این کمپین تبلیغاتی، توجه بسیاری از افراد را به‌سوی وان‌پلاس و پرچم‌دار آن جلب کرد و این امر نشان‌دهنده‌ی موفقیت کمپین تبلیغاتی آن‌ها بود. تصویر فوق یکی از تصاویر تبلیغاتی است که توسط وان‌پلاس در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد.

دعوت‌نامه‌ها

دعوتنامه وان‌پلاس

برعکس اغلب محصولات موجود در بازار، خرید آنلاین وان‌پلاس وان به‌سادگی برای علاقه‌مندان میسر نبود و آن‌ها برای خرید این گوشی به یک دعوت‌نامه نیاز داشتند. این روش فروش برای بسیاری از خریداران آمریکایی خوشایند نبود. به نظر برخی از خریداران، این روش فروش مانند آن بود که به عده‌ای بگویند «شما شایستگی خرید محصول ما را ندارید». هرچند هدف وان‌پلاس ناراحت کردن مشتریان احتمالی نبود؛ اما این مسئله برای بسیاری از خریداران ناخوشایند بود.

در واقع هدف اصلی وان‌پلاس از فروش دعوت‌نامه‌ای، هماهنگ‌سازی عرضه و تقاضا بود. در آن زمان وان‌پلاس شرکتی نوپا بود و نمی‌توانست پس از تولید انبوه گوشی در انتظار مشتریان احتمالی بماند؛ پس با استفاده از دعوت‌نامه‌ها، وان‌پلاس می‌توانست اطمینان حاصل کند که برای هر گوشی تولیدشده، یک خریدار قطعی وجود خواهد داشت. راه‌های مختلفی برای دریافت دعوت‌نامه‌ی خرید وان‌پلاس وان وجود داشت، مانند دعوت شدن از طریق خریداران قبلی یا شرکت در مسابقاتی که توسط وان‌پلاس برگزار می‌شد؛ اما با همه‌ی این‌ها، اغلب خریداران از این روش فروش ناراضی بودند و خوشبختانه امروزه فروش دعوت‌نامه‌ای محصولات وان‌پلاس به تاریخ پیوسته است.

مسابقات وان‌ پلاس

مسابقات وان‌پلاس

نمی‌توان به تاریخچه‌ی وان‌پلاس پرداخت و مسابقات وان‌پلاس را نادیده گرفت. این مسابقات که یکی از شگرد‌های تبلیغاتی شرکت مورد بحث به‌حساب می‌آمدند، توجه عده‌ی زیادی را به سمت آن جلب کردند. یکی از ویژگی‌های مسابقات یادشده، ماهیت بحث‌برانگیز برخی از این رقابت‌ها بود. یکی از این موارد بحث‌برانگیز رقابتی موسوم به Ladies First (خانم‌ها مقدم‌اند) بود که از نظر برخی، رنگ و بوی تبعیض جنسیتی داشت. در این کمپین از خانم‌ها خواسته می‌شد روی یک تکه کاغذ یا دستشان لوگوی وان‌پلاس وان را ترسیم کنند و با آن سلفی بگیرند. جایزه‌ی این رقابت دریافت دعوت‌نامه‌ی خرید وان‌پلاس وان بود.

یکی دیگر از مسابقات وان‌پلاس، Smash the Past (گذشته رو نابود کن) نام داشت. در این رقابت، شرکت‌کنندگان باید از نابود کردن گوشی قدیمی‌شان فیلمی تهیه و برای وان‌پلاس ارسال می‌کردند. جایزه‌ی این مسابقه هم دریافت دعوت‌نامه‌ی خرید وان‌پلاس وان و امکان خرید آن به قیمت ۱ دلار بود. همین جایزه‌ بسیاری از مشتریان را به نابود کردن گوشی قدیمی‌شان ترغیب کرد؛ البته از وان‌پلاس انتقادات فراوانی بابت این مسابقه شد و از این‌رو بعدها به شرکت‌کنندگان اجازه‌ داد تا به‌جای نابود کردن گوشی‌ قدیمی، آن‌ را اهدا کنند.

برنده‌ی جعبه‌ی خالی

وان‌پلاس جعبه خالی

هرچند وان‌پلاس به انتقادات اولیه در ارتباط با مسابقه Smash the Past سریعا ترتیب اثر داد؛ اما مشکل دیگری که در جریان این مسابقه رخ داد، قابل‌توجه است. یکی از برندگان این مسابقه، زمانی که گوشی ۱ دلاری خود را دریافت کرد با یک جعبه‌ی خالی مواجه شد. در واقع تنها چیزی که در جعبه قرار داشت یک کارت بود. همین مسئله یکی از نشانه‌های کم‌تجربگی این شرکت بود.

جدایی از سیانوژن

وان‌پلاس سایانوژن

شاید افرادی که به‌تازگی اخبار مرتبط با وان‌پلاس را دنبال می‌کنند از این مسئله مطلع نباشند، اما وان‌پلاس کار خود را با همکاری سیانوژن شروع کرد؛ شرکتی که به خاطر انتشار نسخه‌ی اختصاصی سیستم‌عامل اندروید شهرت فراوانی دارد. گوشی وان‌پلاس وان در ابتدا با CyanogenMod 11s ارائه و سپس به Cyanogen OS به‌روزرسانی شد. اما در اواخر سال ۲۰۱۴، سیانوژن همکاری‌اش با وان‌پلاس را پایان داد. شاید افرادی که اتفاقات صورت گرفته بین این دو شرکت در ماه‌های منتهی به جدایی آن‌ها را دنبال می‌کردند، انتظار چنین اتفاقی را داشتند؛ اما برای دیگران، جدایی این دو شرکت اندکی شوکه‌کننده بود.

فروش یک و نیم میلیون وان‌ پلاس وان

وان‌پلاس وان، با وجود دعوت‌نامه‌ها و مسابقات بحث‌برانگیز و نشان تجاری ناشناخته‌اش، شروع پرماجرایی داشت. اما با تمام این‌ها، این محصول یک موفقیت برای وان‌پلاس تلقی می‌شد. حدود یک‌ سال پس از شروع عرضه‌ی وان‌پلاس وان، ۱.۵ میلیون دستگاه از این گوشی به فروش رسید. این خبر پیش از عرضه‌ی رسمی وان‌پلاس ۲ توسط وان‌پلاس اعلام شد.

رویداد معرفی وان‌ پلاس 2

معرفی وان‌پلاس ۲

رویداد معرفی وان‌پلاس ۲ آن‌گونه که انتظار می‌رفت پیش نرفت. هرچند وان‌پلاس ۲ گوشی فوق‌العاده‌ای بود؛ اما مراسم معرفی این گوشی به کمک واقعیت مجازی اجرا شد. شرکت‌کنندگان این مراسم مجبور بودند از عینک واقعیت مجازی ارزان‌قیمت گوگل موسوم به کاردبورد و اپلیکیشنی اختصاصی که توسط وان‌پلاس توسعه داده شده بود استفاده کنند تا این مراسم را به‌صورت زنده مشاهده کنند. هرچند این کار ایده‌ی فوق‌العاده‌ای بود، اما استریم ویدئویی با مشکلاتی نظیر قطع شدن و تأخیر در دریافت ویدئوی زنده همراه بود؛ در نتیجه بسیاری از کاربران مجبور به راه‌اندازی مجدد استریم می‌شدند که موجب می‌شد از جریان مراسم عقب بمانند.

دعوت‌نامه‌های بیشتر

دعوتنامه وان‌پلاس

برخلاف انتظارات، برای خرید وان‌پلاس ۲ هم مشتریان به دعوت‌نامه نیاز داشتند. در زمان معرفی وان‌پلاس ۲، وان‌پلاس شرکت شناخته‌شده‌تری بود و به همین دلیل افراد زیادی برای دریافت دعوت‌نامه ثبت‌نام کرده بودند. در نهایت در دسامبر ۲۰۱۵ خرید وان‌پلاس ۲ بدون دعوت‌نامه امکان‌پذیر شد. هرچند این تغییری بود که دیر صورت گرفت؛ اما در هر حال حرکت مثبتی بود.

وان‌ پلاس 2

وان‌پلاس ۲

وان‌پلاس ۲ نیز محصول فوق‌العاده‌ای بود و از لحاظ مشخصات فنی یک گوشی درجه یک محسوب می‌شد. این گوشی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده می‌کرد و در دو نسخه به فروش می‌رسید. یک نمونه با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم عرضه می‌شد و نمونه‌ی دیگر از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد.

وان‌‌پلاس ۲ به سنسور اثر انگشت نیز مجهز بود؛ اما فاقد ویژگی NFC بود؛ از این‌رو، هرچند امکان باز کردن قفل گوشی با اثر انگشت وجود داشت، اما نمی‌شد از آن برای پرداخت‌ موبایل استفاده کرد. صفحه نمایش گوشی فول اچ‌دی بود و همچنین یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلوی گوشی قرار داشت. ظرفیت باتری وان‌پلاس ۲، ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت بود. وان‌پلاس به همراه این گوشی ویژگی موسوم به Alert Slider را نیز معرفی کرد که به محصولات بعدی این شرکت نیز راه یافت.

وان‌ پلاس X

وان‌پلاس اکس

مدتی پس از معرفی وان‌پلاس ۲، وان‌پلاس اقدام به معرفی وان‌پلاس X کرد. این محصول با هدف ارائه‌ی یک گوشی با اندازه‌ی کوچک‌تر و قیمتی کمتر به بازار عرضه شد. وان‌پلاس برای تولید وان‌پلاس ایکس عملا سخت‌افزار وان‌پلاس وان را در بدنه‌ای کوچک‌تر جا داده بود. نقطه‌ی قوت این گوشی، ارائه‌ی سخت‌افزار قدرتمند وان‌پلاس وان با قیمتی ارزان‌تر بود؛ هرچند از لحاظ طراحی و اندازه‌ی صفحه نمایش، وان‌پلاس X و وان‌پلاس وان کاملا یکسان نبودند. این محصول با قیمت ۲۴۹ دلار عرضه می‌شد و برای خرید آن به دعوت‌نامه نیاز داشتید؛ البته اجبارِ داشتن دعوت‌نامه برای خرید این گوشی به‌سرعت لغو شد.

وان‌ پلاس 3؛ بدون دعوت‌نامه!

وان‌پلاس ۳

به نظر می‌رسید محصولات وان‌پلاس با گذشت زمان بهتر و بهتر می‌شدند و وان‌پلاس ۳ هم از این امر مستثنا نبود. هرچند یک تفاوت بزرگ میان وان‌پلاس ۳ و محصولات قبلی این شرکت وجود داشت. در زمان شروع عرضه‌ی گوشی‌های قبلی وان‌پلاس، کاربران برای خرید این گوشی‌ها به دعوت‌نامه نیاز داشتند؛ اما به نظر می‌رسید در زمان معرفی وان‌پلاس ۳، این شرکت به موقعیتی رسیده بود که نیاز به فروش دعوت‌نامه‌ای نداشت؛ از این‌رو، وان‌پلاس ۳ از ابتدا بدون نیاز به دعوت‌نامه به فروش رسید و امکان سفارش آن برای همه فراهم بود.

وان‌پلاس با معرفی وان‌پلاس ۳، ویژگی NFC را نیز به پرچم‌دارش بازگرداند. این ویژگی در دو پرچم‌دار قبلی وان‌پلاس وجود نداشت. وجود NFC در کنار سنسور اثرانگشت به کاروان این امکان را می‌داد تا ضمن قفل‌گشایی دستگاه با اثر انگشت، از وان‌پلاس ۳ برای پرداخت‌ موبایل نیز استفاده کنند. ویژگی Alert Slider نیز در وان‌پلاس ۳ وجود داشت. از نظر پردازشی نیز وان‌پلاس ۳ از بهترین پردازنده‌ی آن زمان، یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ سود می‌برد. با این وجود سلطنت وان‌پلاس ۳ چندان طولانی نبود؛ چرا که چند ماه بعد وان‌پلاس گوشی جدیدی با نام وان‌ پلاس 3T عرضه کرد که به پردازنده‌ی جدیدتری مجهز بود.

وان‌ پلاس 3T؛ لباسی نو و قلبی تپنده‌تر!

وان‌پلاس 3T

وان‌پلاس ۳ تی تفاوت زیادی با وان‌پلاس ۳ نداشت. تفاوت اصلی در پردازنده‌ی جدیدتر 3T بود. به همراه پردازنده‌‌ی جدید، 3T در یک رنگ جدید نیز عرضه می‌شد. عرضه‌ی 3T با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ به وان‌پلاس اجازه می‌داد پرچم‌داری هم‌سطح پرچم‌داران رقیب داشته باشد. در زمان عرضه‌ی ۳ تی، محصول قبلی، یعنی وان‌پلاس ۳ نیز هنوز به فروش می‌رسید؛ هر چند قیمت وان‌پلاس ۳ اندکی کمتر از قیمت 3T بود. همانند وان‌پلاس ۳، وان‌پلاس ۳ تی به شش گیگابایت حافظه‌ی رم، ترکیب سنسور اثر انگشت و NFC جهت پرداخت‌ موبایل، ویژگی Alert Slider و ویژگی Dash Charge جهت شارژ سریع مجهز بود.

وان‌ پلاس 5؛ آخرین جنگجوی وان‌پلاس

وان‌پلاس ۵

پس از ماه‌ها انتشار شایعه و حواشی در مورد وان‌پلاس ۵، این گوشی در تاریخ ۳۰ خرداد به‌صورت رسمی معرفی شد. وان‌پلاس ۵ همچون محصولات پیشین این شرکت، از نظر سخت‌افزاری هم‌تراز با دیگر پرچم‌داران بازار است. این گوشی ۵.۵ اینچی از یک نمایشگر امولد با رزولوشن فول‌‌اچ‌دی بهره می‌برد و درون بدنه‌ی این گوشی، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۴۰ قرار گرفته است.

از نظر حافظه‌ی ذخیره‌سازی، وان‌‌پلاس ۵ در ظرفیت‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌شود. نمونه‌ی ۶۴ گیگابایتی مجهز به ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و نمونه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی مجهز به ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم است. باتری این گوشی دارای ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. وان‌پلاس ۵ از ویژگی شارژ سریع وان‌پلاس موسوم به Dash Charge نیز بهره‌مند است. وان‌پلاس ۵ به دوربین دوگانه‌ای با ترکیب یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مجهز است.

از نظر طراحی، وان‌پلاس ۵ شباهت زیادی به آیفون اپل دارد؛ اما نمی‌توان منکر ظرافت و زیبایی طراحی این گوشی شد. یکی از تفاوت‌های وان‌پلاس ۵ با آیفون، وجود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در قسمت پایین گوشی است. در زمان عرضه‌ی این گوشی، قیمت نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی معادل ۴۸۰ دلار و قیمت نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی ۵۴۰ دلار اعلام شد.

جمع‌بندی

نگاهی به تاریخچه‌ی کوتاه وان‌پلاس به ما نشان می‌دهد که این شرکت در مدتی کوتاه، مسیری طولانی را طی کرده است. وان‌پلاس نیز مانند دیگر شرکت‌ها از زمان شروع فعالیت خود با مشکلاتی روبه‌رو بوده است؛ اما واضح است که وان‌پلاس از ابتدا تاکنون، توانسته محصولاتی درخور و قابل توجه به بازار عرضه کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وان‌ پلاس؛ از استارتاپ پر ادعا تا تولید‌کننده معتبر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..