تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امربه معروف و نهی از منکر از اصول معطل مانده و مظلوم قانون اساسی است

ساعت: 16:27 منتشر شده در مورخ: 1396/04/25 شناسه خبر: 1150520

امام جمعه شهر دندی گفت: آنهایی که دغدغه معطل ماندن برخی اصول قانون اساسی را دارند یکی از اصولی که اجرایی نشده، اصل مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، چرا اقدامی نمی کنند؟.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام حسینی نسب امروز در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اظهارداشت: امر به معروف و نهی از منکر فریضه الهی و وظیفه همگانی و از احکام عملی مسلمانان و از فروع دین اسلام است و همپایه نماز، روزه و حج و … است و در واقع زیربنای همه فرائض بوده و اقامه واجبات به امر و معروف و نهی از منکر بستگی دارد که امام باقرعلیه السلام می فرماید: « إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ؛ امر به معروف و نهى از منکر راه و روش پیامبران و شیوه صالحان است و واجب بزرگى ‌است که واجبات دیگر با آن بر پا مى‌شوند».

وی افزود: در آیات قرآن تاکید فراوانی بر امر به معروف و نهی از منکر شده و آمران به معروف و ناهیان از منکر بهترین امت معرفی شده اند.

امام جمعه شهردندی با بیان اینکه اولین آمر و ناهی خود خداوند متعال است و این بیانگر اهمیت این فریضه الهی است، گفت:  آیاتی که خداوند در آنها به کار خوب و نیکو دعوت و از کار بد و ناپسند نهی می کنند مثل دعوت به عدالت، احسان به والدین، اقامه نماز، دوری از فحشا و … در واقع امر به معروف و نهی از منکر است. إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسانِ وَإیتاءِ ذِی القُربى وَیَنهى عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکَرِ وَالبَغیِ .. ؛ به درستى که خداوند امر مى کند به عدل و نیکویى و عطا کردن به خویشان نزدیک و نهى مى کند از کار زشت و کردار بد و ستم.

حجت الاسلام حسینی نسب اظهارداشت: خداوند در قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همگانی می داند و می فرماید: « وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ و .. . » . مردان و زنان با ایمان ، ولی ( ویار و یاور ) یکدیگرند؛ امر به معروف و نهی از منکر می کنند؛ نماز را بر پا میدارند و… .

وی افزود: مقام معظم رهبری می فرماید: معروف و منکر هم مشخص هستند. پیامبر معظّم اسلام (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله) از برترین آمران به معروف و ناهیان از منکر است؛ آیه‌ی قرآن [میفرماید] «یَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَ ینهاهُم عَنِ المُنکَر»؛ ائمّه (علیهم‌السّلام) بزرگ‌ترین آمران به معروف و ناهیان از منکرند؛ در زیارت میخوانید: اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ وَ آتَیتَ الزَّکاهَ وَ اَمَرتَ بِالمَعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المُنکَر؛مؤمنین و مؤمنات در هر نقطه‌ای از جهان اسلام آمران به معروفند که فرمود: وَ المُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعضُهُم اَولیآءُ بَعضٍ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُؤتونَ الزَّکوه؛اینها چهار پایه‌ی اصلی برای نظام‌سازی است که از هرکدام از اینها، شاخه‌هایی منشعب می شود. نظام اسلامی متّکی است به اقامه‌ی صلات، ایتاء زکات، امر به ‌معروف، و نهی از منکر؛ یعنی انسجام و ارتباط اجتماعی و قلبیِ میان آحاد مردم در نظام اسلامی.

*اما معروف ها و منکر ها کدامند؟

امام جمعه شهر دندی با بیان اینکه معروف و منکر محدود به چند مسأله و مورد خاصی نیست، گفت:  بعضی تصوّر می کنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر می شود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی کند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است ولی امر به معروف ، یعنی دیگران را به کارهای نیک امر کردن. نهی از منکر، یعنی دیگران را از کارهای بد نهی کردن .

حجت الاسلام حسینی نسب تاکید کرد: مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروفها و نهی از بزرگ‌ترین منکرها.

وی افزود: اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی، ترویج سبک زندگی اسلامی، حفظ محیط خانواده از هر گونه آلودگی، ترویج تقوا، رونق اقتصادی، تربیت نسل جوان مؤمن و انقلابی، حفظ وحدت و اتحاد، رفع مشکل بیکاری جوانان، ایجاد اشتغال و تولید، گسترش علم و فناوری و حفظ عزت و اقتدار نظام اسلامی از جمله معروف ها و کارهای نیک هستند که اجرای اینها بستگی به تشکیل حکومت اسلامی است و لذا مقام معظم رهبری می فرماید: بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است.

امام جمعه شهردندی گفت: اما در مقابل ترویج فرهنگ غربی، پوشش غربی، اسامی غربی برای فرزندان، ترویج تجملات، استفاده از کالای خارجی، ابتذال فرهنگی، وابستگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به دشمن، تضعیف نظام اسلامی، عدم تبعیت از مقام معظم رهبری، بی حجابی و بی بند وباری، تهمت و غبیت به افراد، مسئولان و نظام اسلامی، اعتماد به دشمن، قانون شکنی، تخلف از مقررات، قاچاق کالا و اسراف در مصرف آب و نان و انرژی و …  از مهمترین منکرات است.

*متولی امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام حسینی نسب اظهارداشت: همانطور که عرض شد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای عمومی است، ولی علاوه بر این، در جمهوری اسلامی نهادهایی به طور ویژه این فریضه را دنبال می کنند.

وی افزود: قرآن هم بیشترین وظیفه را در این باره بر عهده کسانی گذاشته که قدرت اجتماعی دارند لذا اهتمام به اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر در شمار برترین مواد در برنامه کلان دولت اسلامی است: «الّذین ان مکنّاهم فی‌الارض أقاموا الصّلوه و اتوا الزّکوه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر؛ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

*باید از حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت شود

امام جمعه شهردندی گفت: در کنار این مسائل باید از حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت شود جای تأسف در این چند سال گذشته از جمله دیروز در متروی تهران آمر به معروف و ناهی از منکر مورد حمله اراذل و اوباش قرار می گیرد.

*اصل هشتم قانون اساسی، اصل مظلوم و معطل مانده

حجت الاسلام حسینی نسب اظهار داشت: یکی از اصول مهم قانون اساسی اصل هشتم است که مربوط به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و این اصل دولت و ملت را ملزم به انجام این واجب الهی کرده و دولت و ملت باید در کنار هم به وظیفه شرعی خود عمل کنند، اما از اصول معطل مانده و مظلوم قانون اساسی است و با اینکه در اردیبهشت سال ۹۴ نیز قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ابلاغ شده ولی کار خاصی تا به حال صورت نگرفته است.

وی افزود:  مسئولان در اجرای آن کوتاهی کرده اند و آمران به معروف و ناهیان از منکر که به وظیفه شرعی و تکلیف الهی عمل می کنند بارها مورد هجوم و حمله قرار گرفته و چند نفر این سالهای اخیر شهید و مجروح شده اند اما کسی حمایت نکرده است.

امام جمعه شهر دندی تصریح کرد: آنهایی که دغدغه معطل ماندن برخی اصول قانون اساسی را دارند یکی از اصولی که اجرایی نشده، اصل مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، چرا اقدامی نمی کنند؟

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امربه معروف و نهی از منکر از اصول معطل مانده و مظلوم قانون اساسی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..