تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مسئول گلستانی: خودسوزی زباله‌ها اجتناب ناپذیر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به دنبال انتشار گزارش هفته گذشته این خبرگزاری تحت عنوان "سوختن هزاران تن زباله آسمان گلستان را کبود کرد"، سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان گلستان، خواهان انتشار جوابیه‌ای شد که در ادامه می‌خوانید:

"با توجه به اینکه استان گلستان در خصوص جلوگیری از انتشار و رهاسازی ‌زباله‌های ‌شهری و روستایی در رودخانه‌ها؛ جنگلها و معابر خارج از شهراقدام به کار شایسته‌ای کرده و با تجمیع و انتقال زباله 29 شهر و بالای 500 روستا در دو نقطه استان یعنی زون غربی و شرقی استان و انجام عملیات پردازش و دفع که قبلاًً در نزدیک‌ترین نقاط به شهرها و روستاها به  شکل غیر اصولی اقدام می‌شد؛ جلوگیری به عمل آمده و در حال حاضر زباله 14 شهر من‌جمله گرگان و بیش از 260 روستا بالغ بر 500 تن زباله  به صورت یکپارچه در سایت غربی (سایت آق قلا) بازیافت، پردازش و دفع می‌شود. در شرایط خاص تابستان با توجه به گرمای شدید و خشکی هوا و شرایط مناسب مواد غیرقابل بازیافت با قابلیت سوختن؛ پس از پردازش در کنار شیشه‌های زره بینی؛ آتش گرفتن زباله را تسهیل کرده و باعث خودسوزی زباله‌ها می‌شود و در واقع این موضوع با توجه به ترکیب زباله ایران و شرایط خاص اقلیمی تا زمانی که روش‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های روز دنیا از قبیل زباله سوزی و یا تولید بیوگاز عملیاتی نشود؛ اجتناب‌ناپذیر است و کماکان در اکثر نقاط کشور دیده می شود که البته استان گلستان در اولویت جهت جذب اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌های نامبرده است. از زمان آتش سوزی تا کنون با کمک شهرداری ها و پرسنل سازمان مدیریت پسماند تلاش زیادی برای مهار کامل آتش با پوشش خاک صورت گرفته. از سال 95 بودجه‌ای با اعتبار 350 میلیون تومان برای ساماندهی مرکز لندفیل سایت غربی تخصیص یافته که در حال حاضر  با جذب اعتبار؛ ساماندهی با پوشش کامل خاک و جلوگیری از آتش سوزی مجدد در حال انجام است. لازم به ذکر است جهت وزش باد در سایت آق قلا از غرب به شرق است و به هیچ وجهی به سمت شهرهای اطراف منجمله شهر آق قلا حرکت نکرده است و نگرانی‌های زیست محیطی با عنایت به بازدیدهای مکرر کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست استان برطرف گردیده است. "

بدین ترتیب بنابر آنچه در جوابیه سازمان پسماند شهرداری‌های استان گلستان قید شده، اعتراض نسبت به سوختن سایت بازیافت زباله غرب استان گلستان موجه نیست چرا که از بد روزگار، شیشه‌های موجود در این زباله‌ها دست در دست گرمای هوا داده، نقش ذره‌بین را ایفا کرده و سبب سوختن هزاران تن زباله در مساحتی معادل 50 هکتار شده‌اند. به طوری که حتی ریختن خاک هم نتوانسته این زباله‌های سرکش را از سوختن بازدارد. ‌لذا تا زمان ورود روش‌های پیشرفته و تکنولوژی روز به کشور، هموطنان باید با وقایعی از این دست و عوارض مهلکی که به همراه دارد کنار آمده و وزش باد را شاکر باشند که بخارات سمی و گازهای سرطان‌زای ناشی از سوختن این حجم از زباله را از شهرهای اطراف این سایت زباله کمی دور کرده و چند قدم آن‌طرف‌تر به چرخه محیط زیست وارد می‌کند!‌

خبرگزاری تسنیم بر اساس رسالت خود، لازم می‌داند توجه نهادهای بالادست را به فاجعه‌ای مهلک که یک ماهی است در سایه انفعال مسئولان ذی‌ربط گریبان استان گلستان را گرفته جلب کند: اکنون یک ماهی است که سایت بازیافت زباله غرب استان گلستان واقع در منطقه منگلی در 22 کیلومتری شمال شهرستان آق‌قلا در آتش می‌سوزد و دود ناشی از سوختن هزاران تن زباله که در مساحتی حدود 50 هکتار و تا ارتفاع سه متر انباشته شده، وضعیتی مشمئز کننده در منطقه ایجاد کرده بی‌آنکه گزارش‌های مردم منطقه و انتقادات رسانه‌های محلی، اقدامی را از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان گلستان و یا واکنشی قاطع و اقدامی مؤثر را از جانب اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان به همراه داشته باشد. گویی سوختن و از بین رفتن بی‌دردسر این حجم چشمگیر از زباله، به مذاق مسئولان  چندان هم بد نیامده باشد! زباله‌هایی شامل مواد گوناگون از جمله پلاستیک که گاز متان، بخارات جیوه و سایر بخارات سمی وسرطان‌زای حاصل از سوختنشان از یک سو و تبدیل شدنشان به انواع سموم و آلاینده‌های سرطان‌زا از سوی دیگر نه تنها محیط زیست و سلامت مردم منطقه را تهدید می‌کند بلکه می‌تواند پس از پراکندگی و نشست در خاک با تاثیر بر محصولات کشاورزی و دامداری، به سفره های غذایی مردم رخنه کرده و پیامدهایی جبران‌ناپذیر را در سراسر کشور به همراه بیاورد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مسئول گلستانی: خودسوزی زباله‌ها اجتناب ناپذیر است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..