تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برجانِ برجام

ساعت: 15:48 منتشر شده در مورخ: 1396/04/24 شناسه خبر: 1149780

برجام بعنوان توافقی که طرف ایرانی با در دست داشتن غرور ملی اش با آن دست به معامله زد از نظر اغلب مردم آن توفق رویایی که باعث رونق اقتصادی شود نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سولدوز خبر،خدا را گواه می‌گیرم که هر وقت متن لحظه به لحظه مذاکرات را دیدم به سهم خودم مغرور شده و مباهات کردم که چگونه فرزندان دلاور شما به خوبی از عزت و حقوق ملت دفاع کردند و پس از این نیز دفاع خواهند کرد تا خیرات و ثمرات آن نصیب ملت شود.”

“آنها در زمینه لغو تحریم‌ها ،ابتدا می‌گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد پیدا کنیم، آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، بلکه تعلیق می کنیم و بعد از سال‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پیدا کردند قدم به قدم لغو می شود اما امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود ، برای ۵ سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد.”

“آذر۹۲ گفتم ساختمان تحریم ترک خورده است و امروز در کنگره و سنا اذعان دارند که ادامه تحریم امکان پذیر نیست و این بدان معنا است راه و مسیری که ایران اسلامی در این دوره طی کرده ، موفق بوده است.همان طور که ساختمان تحریم ها ترک خورده ، پایه های هرگونه تلاش برای برگرداندن همان فضای امنیتی نیز فروریخته و دیگر نمی توانند آن فضا را برگردانند.”

“امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت.”

“از امروز پول هایی که متعلق به بانک های کشور بود و بواسطه تحریم در خارج مسدود شده بود در اختیار ملت قرار می گیرد. از امروز فروش نفت افزایش پیدا کرده است و همچنین در فعالیت‌های بانکی نیز کشور تاکنون هزینه هایی به ناروا متحمل می‌شد اما از امروز از طریق بانک‌ها هزار ال‌سی باز شده است.”

“شاهد آن هستیم که تمامی تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی، نفتی و غیره که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وضع شده بود، رفع شده‌اند.”

“شکسته شدن و ترک برداشتن دیوار تحریم را دو سال پیش اعلام کردم و امروز این ساختمان تحریم و دیوار بی‌اعتمادی در برابر دیدگان جهانیان فروریخت و افتخار آن از آن جناح، حزب، دولت و فرد خاصی نیست بلکه از آن ملت بزرگ ایران است.”

“در روز ۲۶ دی ماه هم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب نهایی رسید که در آن چارچوب همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بود، لغو شد…. آمریکا و اروپا تاکنون به تعهدات اصلی که خود عمل کرده اند… این بدان معنا نیست که تعاملات خارجی بانک‌های ما فعال نیست، بیمه ما فعال نشده و کشتی‌های ما تحت پوشش بیمه نیستند.”

“ما در سال ۹۵ بهاری را آغاز می‌کنیم که در آن بانکها و بیمه‌های ما تحریم نیستند و می‌توانیم با کشورهای مختلف تجارت داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ما آغاز شده و قراردادهای بسیار مهمی در سطوح مختلف با کشورهای دنیا به امضا رسیده است.”

“تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد.”

“امروز زنجیرهای تحریم را گسسته‌ایم و رابطه خوبی بین بانک‌های ایرانی و جهان برقرار است و گشایش‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود.”

مرور اظهارات رئیس جمهور روحانی دو سال پس از تصویب برجام و آنچه که امروز هواداران و منتقدان برجام و افکار عمومی از عواید برجام مشاهده و درک می کنند فاصله آشکاری را از آنچه رئیس جمهور برای مردم ترسیم کرده بود و آنچه امروز وجود دارد نشان میدهد.

بر فرض قبول افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی به کشورهای مختلف جهان پس از اجرای برجام، مهمترین مشکل لغو نشدن تحریم های بانکی است که باعث شده پول حاصل از صادرات ایران به کشورهای جهان بدست تولیدکنندگان نرسد و در برخی شرایط هم شاهد مبادلات پایاپای با چینی ها و شاخ و شانه کشیدن هندی ها برای ندادن پول نفت ایران هستیم.

در همان اوایل که ایران برجام را بطور کامل اجرا می کرد علی اکبر صالحی از طرف های خارجی که به تعهدات برجامی خودشان عمل نمی کردند انتقاد کرده بود و ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی هم دستاوردهای برجام را “تقریبا هیچ” توصیف کرد. دلیل عملی نشدن وعده های روحانی علیرغم سختکوشی تیم هسته ای برای حصول توافق در برجام فقط در بدعهدی آمریکایی ها برای باقی ماندن تحریم های مالی و بانکی است که عملا برجام را برای ایران تبدیل به هیچ کرده است. یعنی وقتی نباید به آمریکا اعتماد می کردند، روی قول آمریکایی ها حیثیتشان را سرمایه گذاری کردند.

حالا دو سال پس از توافق بر سر برجام حتی موافقان بی چون و چرای برجام هم تولد آن را تبریک نمی گویند. به گفته ظریف “مردم ایران نیاز دارند که عواید توافق هسته یا همان برجام را ببیند” اما سکته های پی در پی برجام بخاطر تولد ناقصش آن را به توافقی بسیار بد برای ایرانی تبدیل کرد که همه داشته ها و غرور ملی اش را پای آن گذاشت و در عوض توافقی ایده آل برای آمریکاست چرا که نه تنها به تعهداتشان عمل نکردند بلکه عملا ایران را از لحاظ علمی و اقتصادی متوقف و یک گام به عقب بازگرداندند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برجانِ برجام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..