تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیام باکو به مسکو برای اتخاذ موضع جدی در قبال مناقشه قره باغ

ساعت: 16:28 منتشر شده در مورخ: 1396/04/24 شناسه خبر: 1149820

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان که برای شرکت در کنگره جهانی نفت به ترکیه سفر کرده بود، در حاشیه این کنگره با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  یکی از مهمترین اتفاقات کنگره نفت در استانبول دیدار الهام علی اف با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا بود، در این دیدار موضوعات مهمی همچون "کریدور گاز جنوب" و حمایت قاطع آمریکا از تحقق و به بهره برداری رسیدن آن مورد مذاکره قرار گرفت.

شایان ذکر است که قبل از این، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دو نامه پی در پی به الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان ارسال نموده بود. از این نقطه نظر نیز دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه کنگره جهانی نفت در استانبول حائز اهمیت می باشد. 

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا در روابط میان آمریکا وجمهوری آذربایجان نزدیکی قابل توجهی مشاهده می شود. آمریکا با جمهوری  آذربایجان در زمینه های انرژی، مبارزه با تروریسم بین المللی و امنیت منطقه ای همکاری می کند.

دونالد ترامپ بر خلاف رهبران پیشین آمریکا در امور داخلی آذربایجان دخالت نکرده و از طرح ها و لوایح انرژی این کشور به صورت جدی حمایت می کند. دو نامه ارسال شده از سوی رئیس جمهور آمریکا به الهام علی اف نشان دهنده توجه آمریکا به توسعه و تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان می باشد.

جمهوری آذربایجان یک کشور مهم در تامین امنیت انرژی قاره اروپا است. به همین خاطر، به نظر می رسد که آمریکا از این به بعد نیز به روابط با آذربایجان اهمیت خواهد داد. در دیدار الهام علی اف  با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا موضوعات مختلف روز و روابط میان دو کشور به صورت گسترده مورد مذاکره قرار گرفته است.

مسایل مربوط به انرژی، مناقشه قره باغ کوهستانی، نقش آذربایجان در انتقال بارهای نظامی آمریکا به افغانستان از آن جمله است. حمایت آمریکا در توسعه طرح های نفت و گاز آذربایجان و ورود کشورمان به بازارهای اروپا نقض مهمی دارد. برخی کشورها از جمله روسیه در صدد ایجاد مانع بر سر ورود جمهوری آذربایجان به بازارهای نفت و گاز اروپا هستند. از این رو، نشست صورت گرفته در شهر استانبول دارای اهمیت ویژه ای است.

میان دو کشور در خصوص ادامه حمایت آمریکا از طرحهای انرژی آذربایجان جهت تامین امنیت انرژی و نیز ادامه دادن بر روابط گرم میان دو کشور توافق صورت گرفته است. به اعتقاد کارشناسان حوزه روابط بین الملل ، توسعه روابط میان آذربایجان و آمریکا بر حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

آمریکا به عنوان یکی از روسای گروه "مینسک" یک کشور مهم در این زمینه به شمار می آید.البته باید در نظر داشت که موقعیت ژئوپلیتیک روسیه در نزدیکی قفقاز جنوبی کماکان این کشور را در رقابت با آمریکا در این منطقه حساس از جهان دست بالا نگه داشته است.

ولی نباید از نظر دور داشت که دیدار وزیر خارجه آمریکا با الهام علی اف می تواند این پیام را برای کرملین داشته باشد که جمهوری آذربایجان شریک ابدی روسیه در قفقاز نخواهد ماند و چنانچه موضع مشخصی از سوی روسیه در ارتباط با حل بحران قره باغ صورت نگیرد جمهوری آذربایجان به گسترش روابط اقتصادی و سیاسی خود در قفقاز ادامه خواهد داد که این موضوع به هیچ وجه نمی تواند برای مسکو خوشایند باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیام باکو به مسکو برای اتخاذ موضع جدی در قبال مناقشه قره باغ»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..