تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خودم و همسرم عضو هیات مدیره هیچ شرکت دارویی نیستیم

پاسخ‌های صریح معاون وزیر بهداشت به برخی ادعاها

رییس سازمان غذا و دارو با رد برخی ادعاها درباره فعالیت‌های اقتصادی خود و همسرش در عرصه دارو، از مدعیان خواست تا مستندات خود را به مراکزی ببرند که در آن محکمه و قاضی وجود دارد تا مورد بررسی قرار گیرند و اگر واقعا سوء استفاده‌ای اتفاق افتاده با آن برخورد شود.

به گزارش شمانیوز: دکتر رسول دیناروند می‌گوید: «عده‌ای تیشه برداشته‌اند و به ریشه حرکت دانش بنیان کشور می‌زنند. کسانی که به این موضوع ضربه بزنند بی‌تردید کارشان نوعی جنایت و خیانت به کشور محسوب می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد:« دم خروس از اینجا پیداست که عده‌ای تولید را برنمی‌تابند و داستان‌سرایی می‌کنند و جالب این است که قرآن بر سر نیزه می‌کنند؛ یعنی کسی که همه سوابق علمی‌اش مشخص است و در جهت تولید علم، فناوری و دارو در کشور بوده را متهم به چیزی می‌کنند که خودشان می‌دانند دروغ است و می‌گویند "دیناروند" طرفدار واردات است.»

وی همچنین می‌گوید:«‌ سوال اینجاست که اگر من طرفدار واردات بودم چرا مرا به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان متهم می‌کنید؟ این شرکت‌ها که وارداتی نیستند. اگر من طرفدار واردات بودم چرا میزان واردات در دوره مسئولیت من کاهش یافت؟»

رییس سازمان غذا و دارو تاکید می‌کند: « "دیناروند" فردی نیست که "دیناروند" شده چون معاون وزیر است؛ من و همسرم جزو معدود افرادی هستیم که دانشمند یک درصد بین‌المللی در حوزه داروسازی هستیم و صدها دانشجوی نخبه زیر دست ما تربیت شده‌اند و ...

مشروح گفت‌وگوی ایسنا با دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در پی می آید:

ایسنا: برخی ادعاها درباره فعالیت‌های اقتصادی شما در فضای مجازی مطرح شده که لغو نشستی خبری در حدود 10 روز گذشته نیز بر آن دامن زد. نظر شما درباره این ادعاها چیست ؟ و آیا"معاون وزیر" بودن زمینه این فعالیت اقتصادی را برای شما فراهم کرد؟

دیناروند: من کسی هستم که از حدود ۳۰ سال گذشته در رشته داروسازی فارغ‌التحصیل شده‌ام و از همان زمان هم فعالیتم در حوزه علم، فناوری و صنعت داروسازی ادامه داشته است.  در این دوران نزدیک به ۳۰ سال، دو دوره چهار ساله به عنوان معاون وزیر در حوزه غذا و دارو مسئولیت داشته‌ام و در بیش از ۲۰ سال دیگر به عنوان استاد دانشگاه و هیات علمی دانشکده داروسازی فعال بوده و هستم و غیر از دوران مسوولیتم در وزارت بهداشت، در صنعت داروسازی هم فعالیت داشتم.

از سال ۷۷ مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان بودم که این شرکت در آن زمان به بنیاد ۱۵ خرداد تعلق داشت و بعدا این مجموعه به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منتقل شد. علاوه بر اینکه مدیرعامل آن شرکت بودم در شرکت‌های متعدد دیگری هم به عنوان عضو یا رییس هیات مدیره فعالیت می‌کردم. به صراحت می‌گویم که هیچگاه در آن شرکت‌ها به عنوان صاحب یا سهامدار اصلی حضور نداشتم و صرفا در آنجا کار می‌کردم. البته معمولا وقتی شما در یک مجموعه اقتصادی کار می‌کنید به شما پاداش، حقوق و گاهی سهام آن شرکت را به عنوان پاداش می‌دهند اما این‌ها مواردی جزئی است و سهامداری محسوب نمی‌شود.

همچنین در سال ۸۱ به همراه ۱۰ نفر دیگر یک شرکت داروسازی و تولید دارو را بنیانگذاری کردیم، اما در سال ۸۴ که می‌خواستم در وزارت بهداشت مسئولیت بپذیرم، از آن شرکت‌ها استعفا دادم و سهمم را نیز به فرد دیگری واگذار کردم و قرار شد از محل فروش آن، سهم ما را پرداخت نماید. بنابراین کل فعالیت اقتصادی من در آن دوران تا سال ۸۴ در همین چند شرکت بوده است.

هیچ گاه تحت تاثیر مسوولیتم قرار نگرفته‌ام

از سال ۸۴ تا ۸۸ به عنوان معاون وزیر بهداشت (زمان وزارت دکتر لنکرانی) فعالیت کردم. در آن زمان هم عده‌ای این مباحث را مطرح می‌کردند و می‌گفتند چون "دیناروند" در صنعت فعالیت داشته این موضوع منجر به تضاد منافع می‌شود! باید بگویم هیچ گاه اینگونه نبوده است که چون اینجانب در شرکتی قبلا فعالیت داشتم، در زمان مسئولیتم در وزارت بهداشت، برای آن شرکت تمهیداتی قائل شوم.

در سال ۸۸ و با پایان فعالیتم در وزارتخانه، کار علمی‌ام را ادامه دادم؛ البته مطمئنا هیچ گاه شخصیت علمی من قطع و وصل نمی‌شود. الان هم استاد دانشگاه هستم، دانشجو دارم و کار علمی من همچنان ادامه دارد. در سال ۹۰ و ۹۱ با توجه به سیاست‌های جدید کشور و به دنبال توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تولید علم فقط مقاله نباشد و دانشمندان باید وارد عرصه تولید محصولات دانش بنیان شوند، به همراه دانشجویان و سایر اعضای هیات علمی همکار خود در دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات نانوفناوری سه شرکت دانش‌بنیان تاسیس نمودیم و البته اینطور نبوده که شرکت دانش‌بنیان متعلق به شخص خاصی باشد بلکه به مجموعه‌ای از افراد مربوط بود.

این شرکت‌ها برای تولید محصولاتی با فناوری بالا تاسیس شدند و من به عنوان کسی که از این شرکت‌ها حمایت معنوی می‌کرد، حضور داشتم و کمک می‌کردم. اما همسرم به عنوان فردی که استاد برجسته داروسازی هستند، دانشمند یک درصد جهانی محسوب می‌شوند، فردی هستند که صدها مقاله و ده‌ها اختراع در سطح ملی بین‌المللی و جهانی دارند و ده‌ها دانشجوی   PHDو نخبگان علمی تربیت کرده‌اند، در این سه شرکت‌ فعالیت داشتند.

فعالیتم را شفاف به وزیر گفته بودم

تاکید می‌کنم قبل از اینکه من مسئولیتی در وزارتخانه عهده‌دار شوم، همسرم در این سه شرکت دانش‌بنیان حضور داشتند، اما سهامدار جزء محسوب می‌شوند و هیچگاه مالکیت کامل آنجا را بر عهده نداشتند و حتی عضو هیات مدیره نبوده یا مدیریت آنجا را بر عهده نداشتند. در سال ۹۲ و زمانی که می‌خواستم مسئولیت سازمان غذا و دارو را بپذیرم به آقای دکتر هاشمی گفتم که این مسائل وجود دارد و من سابقه فعالیت در صنعت داروسازی داشتم و عضو هیات مدیره شرکت‌های متعدد بوده‌ام. همه این فعالیت‌ها را به طور شفاف به وزیر بهداشت گفته بودم؛ کما اینکه خود وزیر بهداشت هم سهامدار بیمارستان بودند و وزیر شده‌اند؛ مهم این است که این تضاد منافع تاثیری بر روی تصمیم‌گیری‌ها نداشته باشد.
دکتر رسول دیناروند-رییس سازمان غذا و دارو

ایسنا: درباره سرنوشت این ۳ شرکت دانش‌بنیان بگویید.

دیناروند: یکی از آن شرکت‌ها به طور کلی تعطیل شد؛ چرا که موفقیتی در پی نداشت. یکی دیگر از این شرکت‌ها توانسته است فرمولاسیون یک نانوداروی ضد سرطان را بعد از هشت سال تمام کند و سال گذشته مجوز تولید آن را از وزارت بهداشت اخذ کرد. باید توجه کرد که این دارو قبلا وارداتی بوده و هیچ شرکت ایرانی آن را تولید نمی‌کند. حال این شرکت دانش‌بنیان توانسته آن را تولید کند که البته این شرکت، صاحب کارخانه نیست؛ بلکه تکنولوژی تولید این دارو را دارد و در جاهایی که دارای خط تولید هستند آن را تولید می‌کند. البته تولید آن هنوز در سطح گسترده وارد بازار نشده و فقط در حد یک بچ (۲۰۰ عدد) وارد بازار شده است.

ایسنا: شما در جریان مراحل کنترل و کیفیت این دارو بودید؟

دیناروند: همه مراحل کنترل و کیفیت این دارو طی شده و رییس سازمان غذا و دارو در هیچ مرحله‌ای از بررسی، ارزیابی و صدور مجوز آن حضور و دخالت نداشته است. صراحتا می‌گویم که اگر یک نفر سندی پیدا کرد مبنی بر اینکه رییس سازمان غذا و دارو چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی در رسیدگی به پرونده این دارو دخالت داشته، من تمام ادعاها و تهمت‌هایی که در تریبون‌ها و گروه‌های مختلف می‌گویند را می‌پذیرم.

ایسنا: داستان ادعای انحصار تولید یک دارو از سوی همسرتان چیست؟

دیناروند: ضابطه‌ای از گذشته وجود دارد که مصوبه شورای سیاستگذاری دارو و شورای توسعه فناوری است؛ سازمان غذا و دارو صاحب آن شورا نیست بلکه عضو آن شوراست و رییس آن هم وزیر است. این انحصار شبیه به قانون انحصار و پتنتی است که در همه دنیا برای حمایت از فناوری و نوآوری وجود دارد؛ به طوری که در همه جای دنیا برای حمایت از فناوری و نوآوری یک دوره انحصار معین می‌شود و این روند در ایران هم وجود دارد که البته چندان رعایت نمی‌شود. البته در وزارت بهداشت برای حمایت از کسانی که صاحب دانش فنی و اختراع هستند یک دوره انحصار حداکثر سه ساله تعریف شده است. در سال ۹۵ هفت قلم دارو انحصار دریافت کردند. اما به دنبال جلسه صنعت داروسازی و سندیکا و اعلام نظرشان مبنی بر مخالفت با انحصار، آن هفت نفر اعضا لغو شدند. به این ترتیب انحصار برای این داروی خاص هم در همان سال لغو شد و نه این دارو و نه شش داروی دیگر هیچ بهره‌ای از انحصار نبردند.

طرح این موضوعات، جنجالی است که برای سوء استفاده و تخریب شخصیتی مطرح می‌شود؛ چراکه نه کسی از این انحصار استفاده کرده و نه کاری خلاف ضوابط انجام شده است و همه شرکت‌ها طبق ضوابط می‌توانند درخواست انحصار کنند و این موضوع در یک کمیسیون مطرح و بررسی می‌شود.

ایسنا: و اما سرنوشت شرکت دانش‌بنیان سوم؟

دیناروند: یک شرکت دانش‌بنیان دیگر هم وجود دارد که همسر من نیز در تاسیس آن دخالت داشتند. از آنجایی که این شرکت توانسته سرمایه‌گذاری زودتری را دریافت کند و با توجه به توانایی گروهی که در آنجا حضور داشتند (فعالیت حدود هشت تن از نخبگان داروسازی و دانشجویان PHD نخبه)، توانستند در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران یک خط تولید "های‌تک" کوچک راه‌اندازی کرده و محصولات با تکنولوژی بالا را البته با تیراژ پایین در آنجا تولید کنند. باز هم تاکید می‌کنم که رییس سازمان غذا و دارو هیچ اتصال و سهمی از آنجا ندارد و همسرم نیز یکی از سهامداران جزء و یکی از ۱۰ – ۱۵ نفر فعال در آنجا هستند اما در اداره آنجا دخالتی ندارند و عضو هیات مدیره هم نیز نیستند.

    اگر این افراد فکر می‌کنند که فعالیت‌های اقتصادی رییس سازمان غذا و دارو منجر به رانت شده است و واقعا نگرانی‌شان همین است، این ادعا را به مراکزی ببرند که در آن محکمه و قاضی وجود دارد تا مورد بررسی قرار گیرد و اگر واقعا سوء استفاده‌ای اتفاق افتاده با آن برخورد شود. مشخص است که اساسا چنین چیزی نیست و این افراد به دنبال این هستند که توانمندی دانش بنیان این کشور را نابود کنند.  "دیناروند" فردی نیست که  چون معاون وزیر است به این جایگاه علمی رسیده است؛ من یک شخصیت علمی هستم و صدها مقاله علمی و ده‌ها اختراع ملی و بین‌المللی دارم. من و همسرم جزو معدود افرادی هستیم که دانشمند یک درصد بین‌المللی در حوزه داروسازی هستیم و صدها دانشجوی نخبه زیر دست ما تربیت شده‌اند. چرا افرادی شبیه ما نباید بتوانند علم و فناوری را به محصول تبدیل کرده و وابستگی کشور را کم کنند؟ کسانی که به این موضوع ضربه بزنند بی‌تردید کارشان نوعی جنایت و خیانت به کشور محسوب می‌شود.

عده‌ای "تولید" را برنمی‌تابند و قرآن بر سر نیزه می‌کنند

 اینکه شرکت‌های دانش بنیان را متهم کنند و بگویند آنها از رانت استفاده کرده‌اند، نوعی ضربه زدن به کشور است. چه رانتی؟ چرا زمانی که آن داروها با چند برابر قیمت و ارزبری وارد کشور می‌شد، این آقایان اعتراض نمی‌کردند؟ چرا وقتی دارویی تولید می‌شود، اعتراض می‌کنند؟ دم خروس از اینجا پیداست که عده‌ای تولید را برنمی‌تابند و داستان‌سرایی می‌کنند و جالب این است که قرآن بر سر نیزه می‌کنند؛ یعنی کسی که همه سوابق علمی‌اش مشخص است و در جهت تولید علم، فناوری و دارو در کشور بوده را متهم به چیزی می‌کنند که خودشان می‌دانند دروغ است و می‌گویند "دیناروند" طرفدار واردات است. سوال اینجاست که اگر من طرفدار واردات بودم چرا مرا به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان متهم می‌کنید؟ این شرکت‌ها که وارداتی نیستند. اگر من طرفدار واردات بودم چرا میزان واردات در دوره مسئولیت من کاهش یافت؟

ایسنا: البته عده‌ای هم معتقدند واردات دارو کاهش نیافته است؟

دیناروند: ما ادعا می‌کنیم که واردات دارو کاهش یافته، حال اگر برخی خلاف این را می‌گویند باید مستندات‌شان را هم ارائه کنند یا بروند از گمرک جمهوری اسلامی سوال کنند. بروید از گمرک بپرسید که واردات دارو در سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ چقدر بوده و میزان آن در سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ چقدر شده است و سپس این دو آمار را با هم مقایسه کنید. من ادعا می‌کنم که ما در این دوره شاهد کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری واردات بودیم. این ۵۰۰ میلیون دلار نزدیک به ۲هزار میلیارد تومان در دارو است. شک نکنید که این صرفه‌جویی در تجهیزات پزشکی نیز ایجاد شده است به عنوان مثال استنت قلبی که در گذشته چهار میلیون تومان بوده، اکنون ۱.۵ میلیون تومان است. قیمت همه داروهای وارداتی بلااستثناء کاهش پیدا کرده است.

برخی ادعا می‌کنند قیمت داروهایی که وارد ایران می‌شود، بالا است؛ این در حالی است که ما در دوران مسئولیت‌مان توانستیم قیمت این داروها را کاهش دهیم. اگر کسی می‌گوید کاهش قیمت نداشته‌ایم، برود از داروخانه‌ها بپرسد و قیمت داروهای وارداتی را در سال‌های اخیر چک کند. دارو یک زمانی با دلار هزار تومانی به کشور وارد می‌شد، اما اکنون دلار حدود سه هزار و 400 تومان است؛ مشخص است که نباید ریال را با ریال مقایسه کرد، بلکه قیمت ارزی  آن را چک می‌کنند. اینکه سه سال پیش قیمت "هرسپتین" هفت میلیون تومان بوده و اکنون به چهار میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسیده، یعنی کاهش قیمت داشته است. حال تولید داخل همین دارو هم فراهم شده و باز هم قیمتش کاهش یافته است.

این‌ها ادعایشان آن است که چرا قیمت داروهای های‌تک در ایران بالا است. پاسخ ما هم همواره این بوده که باید از نوآوری و تکنولوژی داخلی حمایت کنیم. مجبوریم که قیمت‌های اینها را خوب در نظر بگیریم هر چند که سقف قیمتی هم که به آنها می‌دهیم ۷۰ درصد داروی وارداتی است.

این ادعاهایی که مطرح می‌کنند، ادعاهای خطرناکی برای جمهوری اسلامی است و اینکه اجازه دهیم عده‌ای این ادعاهای خطرناک را مطرح کنند تا در نهایت تولید داخل آسیب ببیند، جای تعجب دارد. این شرکت‌های دانش‌بنیانی که در کشور ما پا گرفته‌اند مثل سیناژن، پویش‌دارو و ... باید جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران باشند؛ به طوری که وقتی کسی از مسئولان کشورهای دیگر به ایران می‌آید آنها را می‌بریم تا از این شرکت‌ها بازدید کنند و این شرکت‌ها جزو افتخارات ما محسوب می‌شوند.

تیشه برداشته‌اند و به ریشه حرکت دانش‌بنیان کشور می‌زنند

حال عده‌ای می‌آیند و به دروغ این شرکت‌ها را متهم می‌کنند. بی‌تردید نتیجه این کار آسیب زدن به صنعت داروسازی کشور است. حال ممکن است شما بتوانید شخصیت دیناروند را ترور کنید، کما اینکه در گفت‌وگوی ویژه خبری به شکلی فریبکارانه این کار را انجام دادید. اما آنچه که من نگرانش هستم این است که این‌ها تیشه برداشته‌اند و به ریشه حرکت دانش‌بنیان کشور وارد می‌کنند.

ایسنا: چرا سازمان غذا و دارو و شخص رییس سازمان را هدف قرار داده‌اند؟

دیناروند: من واقعا نمی‌دانم علت این بداخلاقی‌ها چیست؟ ولی به هر حال در این سازمان مجوز فعالیت صادر می‌شود و ممکن است عده‌ای از سیاست‌های سازمان آسیب‌ دیده باشند و یا در رقابت بین شرکت‌ها عده‌ای می‌خواهند به اهداف خاصی برسند و دنبال تخریب ما باشند. به هر حال هر کس یک شخصیتی دارد و من آبرویم را از سر خیابان نیاورده‌ام که عده‌ای بی‌مهابا بخواهند به آن آسیب بزنند؛ خیلی نامردی است. من با اطمینان به اینکه خداوند عادل است این حرف را می‌زنم که شک ندارم این افراد در همین دنیا جواب خود را خواهند دید و مطمئنا کسانی که بهتان می‌زنند و آبروی دیگران را می‌برند، دروغ پخش می‌کنند یا دروغ و راست را قاطی می‌کنند و ذهن مردم را مشوش می‌کنند به سرمنزل مقصود نمی‌رسند.

ایسنا: این خبرسازی‌ها را تا چه حد مرتبط با معرفی کابینه دولت دوازدهم می‌دانید؟

دیناروند: حتما اینگونه است. طراحی‌های این افراد انتشار یکسری مطالب و خبرسازی در دوران انتخابات بود که کانالی ضد انقلابی زحمت‌شان را کم کرد و اکنون در حالی که به زمان معرفی کابینه نزدیک می‌شویم از سوی آنها زمان مناسبی برای سوء استفاده از شرایط و رسیدن به خواسته‌هایشان است.

مردم نتیجه کار دکتر هاشمی را دیده‌اند و می‌دانند که دارو در چه شرایطی بود و الان کجاست. مردم می‌دانند که چه بلبشوای در بازار دارویی وجود داشت. مردم می‌دانند صدها قلم کمبود دارو وجود داشت و قیمت داروها گران بود. مردم این اطلاعات را دارند و اکنون هم می‌دانند در حوزه دارویی آرامش ایجاد شده و این آرامش نه با توسعه واردات انجام شده و نه با هیچ کار خلاف دیگری.

با قاطعیت می‌گویم در حال حاضر میزان واردات دارو از دوره قبل کمتر است. حال اگر این آمار را از ما قبول نمی‌کنند، بروند از بانک مرکزی و گمرک بپرسند. این آمار واضح است. از طرفی هم ۱۱ میلیون نفر افراد فاقد بیمه، بیمه شده‌اند و این موضوع حتما هزینه‌های سلامت و مصرف دارو را بالا می‌برد، اما با همه این مسائل واردات بیشتر نشده است و به نظر می‌رسد چنین دستاوردهایی برای این افراد سخت است؛ خیلی هم سخت است.

ایسنا: ماجرای استعفایتان در سال گذشته هم به همین مباحث بازمی‌گردد؟

دیناروند: همین مسائل و همین تهدیداتی که الان وجود دارد، آن موقع هم بود و باعث شد که چند بار از آقای دکتر هاشمی خواهش کردم که اجازه دهند من از سازمان بروم.

ایسنا: فکر نمی‌کنید اگر نشست خبری کنسل نمی‌شد، این شائبه‌ها پررنگ‌تر نمی‌شد؟

دیناروند: این افراد اگر فکر می‌کنند ادعایشان درست است حتما بروند و افشاگری کنند و کسی هم نباید جلوی آنها را می‌گرفت؛ اما منطقی این است که اگر ادعایی دارند اول ادعایشان را به ما اعلام کنند و ما به آن‌ها پاسخ دهیم و اگر قانع نشدند هر کاری که خواستند را انجام دهند. اگر ادعای  درستکاری دارند باید ادعاهایشان را به ما بدهند و ما پاسخ دهیم و سپس آنها مصاحبه کنند. بالاخره این کشور حساب و کتاب دارد و اگر فکر می‌کنند تخلفی کشف کرده‌اند آن را به قوه قضاییه بفرستند تا مورد رسیدگی قرار گیرد. اگر اهل راستی و درستی هستید و به دنبال کارهای دیگری نیستید، شایعه و اطلاعیه پخش نمی‌کنید، کار منطقی را انجام دهید. از طرفی هم این افراد هر چیزی را که می‌خواستند، گفته‌اند و همیشه هم آن را در تریبون‌های مختلفی مانند تلویزیون اعلام می‌کنند.

ایسنا: قطعا دستگاه‌های نظارتی بر فعالیت مسوولان وزارتخانه‌ها نظارت دارند، این نظارت‌ها بر سازمان‌ غذا و دارو چگونه است؟

دیناروند: گروهی که بر علیه ما کار می‌کنند از دو سال قبل به همه جا اعم از مجلس شورای اسلامی، بازرسی کل کشور و ... رفته‌اند و شما دیدید که مجلس تصمیم گرفت این موضوعات را مورد بررسی قرار دهد و ما هم به آنها پاسخ داده و گزارشاتی را ارایه کردیم و نهایتا هم مجلس متوجه شد که هدف این افراد سیاسی است و به همین دلیل به تحقیق و تفحص رای ندادند. این افراد در گوشه‌ای از یکی از نهادهای نظارتی هم نفوذ کرده‌ بودند و پرونده‌ای را درست کرده بودند؛ در آنجا هم ما پاسخ‌هایمان را ارائه دادیم. ما آماده‌ایم به هر جای دیگری هم پاسخ دهیم. بالاخره کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید پاسخگو هم باشد. همانطور که ما به شما خبرنگاران، رسانه‌ها و مردم پاسخگو بودیم، به دستگاه‌های ناظر هم پاسخگو هستیم. البته من هیچگاه ادعا نمی‌کنم که ما هیچ خطایی نداشته‌ایم اما با قاطعیت اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان تخلفی که بخواهد سوء استفاده‌ای در آن به نفع کسی باشد، انجام نشده است و تا صد سال دیگر هم از این حرفم دفاع می‌کنم.
دکتر رسول دیناروند - رییس سازمان غذا و دارو

ایسنا: آیا در حال حاضر شخص رییس سازمان غذا و دارو عضو هیات مدیره شرکتی است؟

دیناروند: به هیچ عنوان شخص رییس سازمان غذا و دارو عضو هیات مدیره هیچ شرکتی نیست. البته بنده زمانی که در اینجا مسئولیت نداشتم  در شرکت‌های متعدد حضور داشتم، اما از روزی که مسئولیت پذیرفتم (چه این دوره و چه دوره قبل) عضو هیات مدیره هیچ شرکتی نبودم. همسرم هم هیچ‌گاه عضو هیات مدیره شرکتی نبوده و نیست.

ایسنا: شما در شرایطی سخت مسوولیت بازار دارویی کشور را بر عهده گرفتید و در بازه‌ زمانی ۱۰۰ روزه، آرامش نسبی را بر بازار دارویی کشور برقرار کردید، در مجموع عملکردتان را در این دوره چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دیناروند: ما در حوزه دارو چند کار جدید انجام دادیم؛ اول اینکه سامانه صدور مجوز و ترخیص دارو الکترونیک شده است و اتصال ما با سازمان توسعه تجارت و گمرک به صورت آنلاین و نرم‌افزاری است. بنابراین سلیقه در حوزه صدور مجوز حذف شده است.

دوم اینکه کار قیمت‌گذاری داروهای وارداتی را بر مبنای قیمت مرجع پیش بردیم و با این کار و با سیاست واردات موازی، توانستیم که قیمت داروهای وارداتی را کاهش دهیم و همه این اقدامات برای اولین بار انجام شده و صدها میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی داشته است.

کار سومی که انجام دادیم ایجاد محدودیت در واردات داروهای مشابه تولید داخل بوده است تا بتوانیم به صنعت دارویی کشور کمک کنیم. نتیجه این کارها این بود که سهم صنعت داروسازی داخلی در بازار دارویی کشور از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است. بنابراین ما از تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و واردات را کنترل کردیم و کاهش قیمت ارزی در دارو را شاهد بودیم. مجموع این مباحث باعث شده که سهم تولید داخل افزایش پیدا کند.

همچنین به طور همزمان بازار دارویی را مدیریت کردیم تا با کمبود دارو مواجه نشویم. اینکه واردات را ببندیم اما در عین حال ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم دارو کم داشته باشیم، هنر نیست؛ بلکه مردم باید به داروهایشان دسترسی داشته باشند. بنابراین تامین داروی مردم جزو اولویت‌های ما بوده است. از طرفی حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج را هم پیش بردیم؛ به طوریکه اجازه افزایش هزینه پرداختی بیماران خاص و صعب‌العلاج را ندادیم. دولت کمک‌هایش را در این حوزه متمرکز کرده و یارانه مستقیم به داروها را هم حذف کردیم و این یارانه را به بیمه‌ها منتقل کردیم. کارهایی که در گذشته نبود را انجام دادیم و اکنون به شرایطی منطقی رسیده‌ایم.

ایسنا: اکنون کار در حوزه دارو تمام شده است؟

دیناروند: خیر. در حوزه مبارزه با قاچاق، بحث رهگیری و ردیابی دارو را پیگیریم. البته امیدوار بودیم که تا پایان این دوره این کار به پایان برسد و اکنون هم بخش زیادی از آن به اتمام رسیده، اما هنوز نتوانستیم همه کالاهای سلامت را پوشش دهیم. ما برای مبارزه با قاچاق تلاش زیادی کردیم. تمام دستگاه‌های مسئول، سامانه‌ای را که در این حوزه ایجاد کردیم را مورد حمایت قرار دادند و در سطح بین‌المللی هم کارهایمان زبانزد است. من به عنوان یکی از مسئولان این کشور به مدت دو سال (۲۰۱۵ و ۲۰۱۶) مسئول کمیته مبارزه با قاچاق سازمان جهانی بهداشت را عهده‌دار بودم. این افتخاری برای جمهوری اسلامی است که این اعتبار را دارد تا فردی از کشورش، مسئولیتی را در سطح جهانی بر عهده گیرد و دستاوردهای جمهوری اسلامی در آنجا معرفی شود.

در حوزه غذا کار چراغ راهنمای تغذیه، کار نوینی بود که در ایران انجام شد و به عنوان الگوی جهانی مطرح شده است. کاهش نمک، شکر، اسید چرب ترانس و ... را توانسته‌ایم که انجام دهیم و شک نکنید که این مسائل در ارتقای سلامت ایرانیان تاثیرگذار است.

 کاری که ما در زمینه مبارزه با آلاینده‌ها و پالم و آب معدنی و ... انجام دادیم و جلوی بسیاری از تخلفات را گرفتیم نیز بسیار تاثیرگذار است. هر کجا که سلامت مردم مطرح بوده، ما حاضر بوده‌ایم، از حق‌ مردم دفاع کرده‌ایم و به هیچ وجه از فشارها نترسیدیم.

کاهش 35درصدی قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی

در حوزه تجهیزات پزشکی نیز توانستیم قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی را به میزان ۳۵ درصد کاهش دهیم. دسترسی مردم به تجهیزات پزشکی را فراهم کرده‌ایم تا کسی مجبور نباشد برای تهیه آنها به بیرون از بیمارستان برود. این کارها ضمن اینکه دستاورد است ولی برایمان دردساز هم شده است؛ چرا که این صرفه‌جویی‌ها منافع عده‌ای را به خطر انداخته است. در همه حوزه‌ها تحت فشار بودم؛ به عنوان مثال چندین بار مرا به خاطر برنج و پالم به دادگاه بردند. مگر نماینده مجلس از من درخواست تحقیق و تفحص در مورد صافی دیالیز نکرد؟؛ جایی که زحمت کشیدیم و مردم از آن منتفع شدند. هر کس که در این کشور درست کار کند، تحت فشار هم قرار می‌گیرد.

ایسنا: در حال حاضر گردش اقتصادی دارو در کشور چقدر است؟

دیناروند: بازار دارو در سال ۹۵ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است که ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن تولید داخل و ۴هزار و ۶۰۰ میلیاردش وارداتی بوده است. این عدد در سال ۹۱، ۵هزار و ۶۰۰ میلیارد بوده است. ممکن است بگویید که این رقم ظرف پنج سال، سه برابر شده است؛ بله ولی این رشد سه برابری مربوط به کاهش نرخ  ریال است؛ همانطور که قیمت پراید از هفت میلیون تومان به بیست میلیون تومان رسیده است. در مجموع این تغییر قیمت مربوط به توسعه بازار نیست بلکه به کاهش ارزش پول ملی بازمی‌گردد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خودم و همسرم عضو هیات مدیره هیچ شرکت دارویی نیستیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..