تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نهایی شدن قرارداد فروش سامانه ها موشکی «اس 400» به ترکیه و نکات مهم مندرج در آن

 طبق گفته مقامات و رسانه های روسی و ترک، دولت ترکیه برای خرید سامانه های موشکی اس 400 با مسکو به توافق نهایی رسیده است. توافقی که می تواند چالشی جدید در روابط ترکیه و غرب تلقی شود.

به گزارش تابناک، یک مقام ارشد ترکیه که خواست نامش فاش نشود با تایید این خبر گفت: برای دریافت این سیستم دفاعی ۲.۵ میلیارد دلار هزینه شده است و قرار است تا در مرحله اول دو واحد از این سیستم موشکی در سال آینده میلادی در خاک ترکیه نصب و راه اندازی شود و دو واحد دیگر از این سامانه در داخل ترکیه تولید و مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی مقامات «روس آبارون اکسپورت روسیه» نمی‌خواهند تا جزئیات دقیق این قرارداد منتشر شود و لذا انتشار اخبار بیشتر درباره این سیستم دفاعی در ترکیه امکانپذیر نیست.

در همین زمینه، روزنامه روسی کامرسانت به نقل از منابع آمریکایی نوشت: ترکیه می خواهد، جنگ افزار پدافند موشکی خود را تولید کند و توافق نامه خرید اس 400 از روسیه نیز با همین هدف است.

 نهایی شدن قرارداد فروش سامانه ها موشکی «اس 400» به ترکیه و نکات مهم مندرج در آن

 آنکارا که عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، از سامانه های پدافندی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می کرد، ولی با خروج جنگ افزارهای پاتریوت آمریکا و آلمان از جنوب ترکیه در سال 2015، خرید اس 400 از روسیه را در اولویت قرار داد.


اس 400 که فقط در اختیار نیروهای مسلح روسیه است و با چین نیز قرارداد فروش آن امضا شده است، با پوشش راداری گسترده و توان شلیک همزمان 72موشک و نابودی اهداف تاکتیکی و بالستیکی از پنج تا 60 کیلومتر فاصله و دو تا 27 کیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود.


این سامانه متحرک زمین به هوا که در طول هشت دقیقه از حرکت به حالت استقرار و آماده باش شلیک می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افکن و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته کاربرد دارد.

نهایی شدن قرارداد فروش سامانه ها موشکی «اس 400» به ترکیه و نکات مهم مندرج در آن 

به عقیده کارشناسان سیاسی، عقد این قرارداد ترکیه  با روسیه و تحویل سامانه دفاعی اس ۴۰۰، به معنی چرخ کامل آنکارا در دکترین دفاعی از ناتو و فاصله گرفتن از سیاست‌های دفاعی یکپارچه غرب و آمریکا می‌باشد.

در این رابطه باید به دو نکته بسیار مهم اشاره کرد؛ 


نخست آنکه  از چهار سیستم درخواستی اس ۴۰۰، قرار است دو سیستم آن توسط خود ترک ها با مشارکت روس ها در داخل تولید و راه اندازی شود. درواقع، آنکارا اجازه کپی کردن این سیستم و بومی سازی آن را دارد. موضوعی که در مورد فروش اس 300 به ایران یکی از دغدغه های روس ها بود و طبق گزارش هایی، آن ها ایران را متعهد کردند که از کپی سازی این سامانه های موشکی خودداری کند.

دوم؛ این سامانه قطعا با سامانه های دفاعی ناتو هماهنگ نیست؛ یعنی دو سیستم متفاوت در خاک ترکیه حضور خواهند داشت که بیش از هر چیزی در مقابل یکدیگر تعریف و طراحی شده اند. به همین جهت نصب این دو سیستم به صورت همزمان در ترکیه می تواند چالش هایی را برای این کشور به ویژه در روابط با غرب به همراه داشته باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نهایی شدن قرارداد فروش سامانه ها موشکی «اس 400» به ترکیه و نکات مهم مندرج در آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..