تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲۳ تیر: سالروز درگذشت اگوستن ژان فرنل

۱۹۰ سال پیش در چنین روزی، اگوستن ژان فرنل، فیزیکدان مشهور فرانسوی در جوانی و درحالی‌که تنها ۳۹ سال سن داشت چشم از جهان فروبست.

۱۹۰ سال پیش در چنین روزی (۱۴ جولای ۱۸۲۷)، اُگوستن ژان فِرِنل، فیزیکدان مشهور فرانسوی چشم از جهان فروبست. این دانشمند بزرگ یکی از پیشگامان و بنیان‌گذاران نظریه امواج نور در دنیای فیزیک به‌حساب می‌آید. یکی از دلایل شهرت این دانشمند بزرگ فرانسوی بدون شک اختراع عدسی فرنل است که در فانوس‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. تابع فرنل در امواج و بحث بازتاب پذیری که یکی دیگر از یادگارهای این دانشمند بزرگ است، امروزه زیر بنایی برای بسیاری از روش‌های کاربردی در گرافیک کامپیوتری نظیر رندرینگ آب است. نام این دانشمند در میان ۷۲ نام بزرگ، روی برج ایفل ثبت شده است.

download

عدسی فرنل که اگوستن اختراع کرد، کمک بسیاری برای گسترش صنعت دریانوردی بود. عدسی‌های معمولی که تا قبل از آن در فانوس‌های دریای استفاده می‌شدند، سنگین و پرهزینه بودند و در کنار این مشکلات، نمی‌توانستند نور را تا فواصل دور بتابانند. ولی عدسی که این فیزیکدان بزرگ اختراع کرد، بسیار سبک‌تر و ساخت آن به‌مراتب ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از عدسی‌های معمول بود. علاوه بر آن، این عدسی می‌توانست نور را تا فواصل بیشتری ارسال نماید. عدسی فرنل بدون شک جان بسیاری از دریانوردان را نجات داده است.

Lighthouse lantern room with Fresnel lens

اگوستن ژان فرنل در ۳۹ سالگی، در تاریخ ۱۴ جولای ۱۸۲۷ به دلیل ابتلا به بیماری سل بعد از یک بیماری طولانی چشم از جهان فروبست؛ ولی خدمات این فیزیکدان بزرگ در تاریخ جاودان خواهد ماند.

دیگر رویدادهای مهم ۲۳ تیر (۱۴ جولای)

۱۸۶۷ - معرفی رسمی دینامیت توسط آلفرد نوبل

۲۰۱۳ - ارسال آخرین تلگرام جهان در هند

این مطلب در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲۳ تیر: سالروز درگذشت اگوستن ژان فرنل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..