تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تخلفات در انتخابات امسال بی‌سابقه بود/ تخلفات مقامات دولتی استان گزارش شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ حجت الاسلام علی قابل رییس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قزوین ظهر امروز(پنج شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در دفتر این نهاد اظهار کرد:به منظور حفظ اسلامیت و نظارت بر بسیاری از امور کشور، چون تطبیق قوانین با اسلام و عدم مغایرت با قانون اساسی نهاد شورای نگهبان تاسیس شد.

وی افزود: این شورا به تعبیر رهبری مهمترین نهاد جمهوری اسلامی است؛ زیرا قوانین نظام بستگی به اسلامیت کشور دارد که تضمین کننده بقای نظام است.

این مسئول اذعان کرد:این نهاد متشکل از شش فقیه است که توسط رهبری و شش حقوقدان که توسط قوه قضاییه و انتخاب مجلس برگزیده می‌شوند.

وی ابراز کرد:چون قانون اساسی میثاق ملی ماست مصوبات مجلس و دولت نباید مخالف با قانون اساسی باشد، پس شش حقوقدان لازم است و برای اینکه قوانین مخالف شرع و اسلام نباشد، نیازمند اسلام شناس است.

قابل عنوان کرد: در بیش از ۲۰ اصل از قانون اساسی به جایگاه و وظایف و چگونگی انتخاب شورای نگهبان اشاره شده است.

وی بیان کرد:تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات دو موضوع مهمی است که برعهده شورای نگهبان است و در این فضا این سوال پیش می‌آید که چه نظارتی مدنظر است؟ عده ای نظارت شورای نگهبان را اطلاعاتی عنوان می‌کنند اما شورای نگهبان برای جلوگیری از تخلفات نظارت استصوابی را اعمال می‌کند.

رییس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قزوین گفت:نظارت بر سوگند رییس جمهور در مجلس و طرح‌ها و لوایح که به فوریت بالایی نیاز دارد، باید شورای نگهبان حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد:شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات نمایندگانی در استان‌ها دارد؛ در قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و خبرگان رهبری تاکید شده که شورای نگهبان برای نظارت بر امر انتخابات می‌تواند دفاتری داشته باشد.

قابل گفت:تاکنون بیش از ۳۵ انتخابات در جمهوری اسلامی برگزار شده که به جز مرحله اول همه پرسی و انتخابات اول ریاست جمهوری و اولین دوره مجلس شورای نگهبان حضور داشته و اعمال نظر کرده است. 

وی یادآور شد:در ۲۶ تیرماه سال ۵۹ شورای نگهبان تاسیس شد و قرار بر این بود که وزارت کشور کلیه امکانات مورد نیاز شورای نگهبان برای انتخابات را در اختیار آنها قرار دهد.

این مسئول افزود:پس از تحصن عده ای از نمایندگان مجلس ششم و اتفاقات سیاسی در آن دوره از سال ۷۶ شورای نگهبان دفاتری را تاسیس کردند و استان قزوین جزو استان زنجان بود که بعد از استان شدن دفتر شورا در این شهر هم افتتاح شد.

وی ابراز کرد:از سال ۸۶ در استان قزوین حضور پیدا کرده ام و به مدت ده سال انتخابات را برگزار شد و سه انتخابات ریاست جمهوری و دو انتخابات خبرگان و سه دوره هم انتخابات مجلس عهده دار بودم.

قابل عنوان کرد:وظایف شورای نگهبان وسیع تر از برگزاری و نظارت در انتخابات است؛ اگر مقرراتی در مجلس تصویب شود شورای نگهبان باید در تطبیق با مبانی دینی آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی اضافه کرد: تمام اساسنامه‌ها، مقابله نامه‌ها و قراردادهایی که با دول دیگر بسته می‌شود باید به تایید شورای نگهبان برسد؛ ضمن اینکه شورای نگهبان در برخی جلسات چون سوگند ریاست جمهوری و لوایح چند فوریتی حضور دارد.

رییس دفتر شورای نگهبان قزوین اذعان کرد: انتخابات مراحل مختلفی دارد افرادی که برای مجلس یا خبرگان کاندیدا می‌شوند مراحل مختلفی برای بررسی را پست سر می‌گذارند؛ اعتراض به نتایج تایید صلاحیت مجلس در چهار مرحله هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان و استان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و مرحله چهارم در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

وی درباره تخلفات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در قزوین بیان کرد: مدارک تخلف انتخابات توسط شورای نگهبان جمع آوری شده و به دستگاه قضا ارسال می‌شود و ما این تخلفات انتخاباتی را اعلام کردیم.

این مسئول ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا به امروز بیش از ۳۵ انتخابات برگزار شده است اما در هیچ سالی انتخاباتی به این پرتخلفی نداشتیم؛ این مرحله عده ای هرچه توانستند تخلف کردند.

وی اضافه کرد: پرونده‌هایی از جانب شورای نگهبان برای کسانی که حضورشون ممنوع بوده و به نفع افراد خاصی اقدامی کرده بودند؛ تشکیل شد و به شورای نگهبان کشور ارسال شد.

رییس شورای نگهبان قزوین ابراز کرد: وزارت کشور، شورای نگهبان و هم دستگاه قضا بازرسانی در روز انتخابات داشتند به همین علت آمار دقیق تخلفات را نداریم؛ زیرا آمارها از سوی دستگاه قضایی یا نهادهای امنیتی هم ثبت می‌شد.

وی با بیان اینکه تخلف در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در قزوین بی سابقه بود، گفت: استفاده از امکانات دولتی، استفاده از عناوین دولتی، یعنی یک مسئول در یک مکان اداری حق تبلیغ نداشته است؛ زمینه چینی و تطمیع افراد مثل وعده وام به دهیاران و تبلیغات برای فرد خاص در روز انتخابات از مصادیق تخلفات انتخابات بود.

قابل عنوان کرد: تخلفات را ما گزارش دادیم و شورای نگهبان آن را به دستگاه قضایی منتقل کرده است اما آمار دقیقی از بررسی پرونده‌ها نداریم.

وی درباره تفهیم اتهام برای استاندار قزوین اذعان کرد: تخلفات فرماندار حوزه مرکزی و استانداران در دادگاه ویژه آنها بررسی می‌شود، ما وظیفه داشتیم تخلف از هر مقامی را منعکس کنیم و این کار از سوی ما صورت گرفت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تخلفات در انتخابات امسال بی‌سابقه بود/ تخلفات مقامات دولتی استان گزارش شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..