تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سلطان و رویای دمکراسی

اردوغان رویای دمکراسی نوین شرقی در ترکیه را به تاریخ بسپارد

اردوغان چه دادگاهی بشوند و چه نشود نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح خارجی نیز به نگاههای نگران زیادی روبرو است که قطعا کار سلطان را در داخل و خارج مشکل خواهد کرد. اردوغان با این روند نه تنها امتیازات زیادی از دست می دهد بلکه می رود رویای دمکراسی نوین شرقی در ترکیه را به تاریخ بسپارد.

گروه بین الملل: هفته گذشته ترکیه شاهد راهپیمایی گسترده مردمی در اعتراض به سیاستهای رجب طیب اردوغان بود که این روزها به عنوان حاکم بلامنازع این کشو را نتخاب شده است. راهپیمایی بزرگ که در تاریخ اعتراضات مخالفین سابقه نداشته است. این اعتراضات در شرایطی برگزار شد که ترکیه دوران پسا کودتا را پشت سر می گذارد و هر مخالفی با هر تیپی دستگیر و روانه زندان می شود. اتهام همکاری با گولنیها فردی که از دیدگاه دولت ترکیه عامل کودتا بوده است تنها اخراج، دستگیری و تبعید می باشد. در پاسخ به اعتراضات گسترده هفته گذشته نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه بسیاری از کودتاچیان نقش بازی می‌کنند گفت: در محاکمه اعضای وابسته به فتح‌الله گولن، نمایش تئاتر اجرا می‌شود.

سلطان و رویای دمکراسی

به گزارش بولتن نیوز،  بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در مراسم سمپوزیوم بین‌المللی ۱۵ ژوئیه گفت: همه افراد وابسته به سازمان تروریستی فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) هزینه‌ خیانت خود را به کشور پرداخت خواهند کرد.

وی با اشاره به کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ ادامه داد: همه اتفاقات در برابر چشمان جهانیان رخ داد. یونیفرم‌های نظامی خود را به خاطر یک دلار فروختند، وجدانشان را فروختند. هیچ دولتی برای افرادی که صادق نیستند تلاش نمی‌کند. آلمان پس از اتحاد ۵۰۰ هزار از کارکنان دولتی را اخراج کرد. زمانی که بدانید در داخل کشور خائنانی وجود دارند چگونه می‌توانید کشور را اداره کنید.

ییلدیریم در ادامه اظهاراتش با اشاره به راهپیمایی عدالت گفت: حزب اپوزیسیون تحت راهپیمایی عدالت تلاش کرد که افراد وابسته به سازمان فتو را معصوم و مظلوم نشان دهند اما باز هم به هدفشان نرسیدند ما نه تنها با فتو در حال مبارزه هستیم بلکه با دو گروه تروریستی دیگر نیز مبارزه می‌کنیم.

سلطان و رویای دمکراسی

وی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: تاکنون دو فرد با سازمان فتو که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده مبارزه کرده‌اند. اولین فرد، نجم الدین اردکان و دومین رجب طیب اردوغان است. به غیر از این دو فرد باقی رهبران سیاسی ترکیه روابط خوبی با گولنیست‌ها داشتند. این مبارزه با عزم راسخ ادامه خواهد یافت. ییلدیریم اضافه کرد: راه اعتراض کارکنان دولتی که از کار اخراج شده‌اند باز کرده‌ایم.

سازمانهای بین المللی هم ادامه این اقدامات را نشات گرفته از دیکتاتوری و تک محوری اردوغان می دانند. از سوی دیگر پیروزی اردوغان در رفراندوم 16 آوریل قدرت وی را جاودانه کرده و این نگرانیها را نسبت به آینده دمکراسی در ترکیه افزایش داده است.

دستگیری مخالفین کماکان ادامه دارد و برخوردهای قهر آمیز کماکان در راس سیاستهای داخلی این کشور قرار دارد. هر روز بر تعداد زندانیان افزوده می شود و کسانی که دستگیر شده اند در دادگاههای غیرعادل محکوم به محکومیت های طولانی مدت می شوند.

آینده روزنامه نگاران مخالف بشدت نگران کننده شده است، همزمان تخریب و ویرانی ارتش در مناطق کردنشین باعث نوعی انزجار و محکومیت اردوغان از سوی سازمانهای بین المللی و حقوق بشری شده است. گزارش های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمان عفو بین الملل، تاکید کردند از ماه ژوئیه 2015 تا دسامبر 2016 میلادی، بخش بزرگی از مناطق کردنشین ترکیه هدف تهاجم نظامی و تخریب دولتی قرار گرفته است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارش ماه مارس گذشته خود اعلام کرد با ازسرگیری درگیری میان نیروهای ارتش و جدایی طلبان کرد در سال 2015 میلادی، مجازات های خارج از روند قضایی و استفاده بیش از حد از قوه قهریه صورت گرفته است.

سلطان و رویای دمکراسی

این گزارشها به حدی قوی است که شماری از نمایندگان پارلمان سوئد به این فکر افتاده اند علیه رجب طیب اردوغان طرح دعوی کنند. شماری از نمایندگان پارلمان سوئد روز دوشنبه شکایتی تسلیم دستگاه قضایی این کشور کردند که در آن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به نسل کشی در مناطق کردنشین این کشور، پس از آغاز مجدد درگیری میان ارتش و جدایی طلبان کرد، متهم شده است.

بر اساس این گزارش، پنج تن از نمایندگان حزب سبز و حزب چپگرای سوئد علیه اردوغان شکایتی در بخش بین الملل دادسرای استکلهم مطرح کردند. آنیکا لیلمتز، از نمایندگان حزب سبز سوئد به خبرنگاران گفت در این شکایت، رئیس جمهوری ترکیه به نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی متهم شده است. به گفته لیلمرتز، علاوه بر اردوغان، نام نخست وزیر و وزرای کشور و دفاع ترکیه نیز در این شکایت به چشم می خورد. اگرچه روشن نیست آینده این دادگاه چه خواهد بود اما هرچه باشد دیدگاهها در خصوص اردوغان بشدت نشان از تمایل وی به سوی دیکتاتوری دارد.

صلاح الدین دمیرتاش در تازه ترین نامه خود به رجب طیب اردوغان به نکاتی اشاره کرده است که نشان دهنده واقعیت داخلی ترکیه است و طبیعی است این نامه ها کار اردوغان را در سطح بین المللی پیچیده تر خواهد کرد. به گزارش سایت خبری جمهوریت، دمیرتاش در نامه ای سرگشاده و در پاسخ به سخنان اردوغان دربارۀ تروریست خواندن وی مدعی شد: همه می دانند چه کسی تررویست است.

دمیرتاش در این نامه خود خطاب به رئیس جمهوری ترکیه نوشت: قبل از هر چیز یادآور می شوم که شما به ارادۀ میلیون ها انسان اهانت کرده اید اما از سویی دیگر، به خاطر این اعتراف از شما متشکرم چرا که شما زحمت ما را برای اثبات این که روند قضایی علیه ما ارتباطی به قانون نداشته و توسط شخص شما تعیین شده است، کم کردید.

وی در نامه خود مدعی شد: در طول هشت ماه گذشته دادستان ها و قضات تحت فرمان شما نتوانسته اند حتی یک مدرک مبنی این که من عمل تهییج مردم را در اعتراضات ششم تا هشتم اکتبر دربارۀ کوبانی را که به تخریب و غارت در خیابان منجر شد، ارائه کنند و من از شما می خواهم اگر چنین مدرکی دارید آن را در اختیار دادستان ها قرار داهید که به شدت به دنبال یافتن سندی علیه من هستند.

وی در ادامه نامه خود نوشت: من از شما سپاسگزارم که قبل از آغاز محاکمۀ من رأی به تروریست بودنم داده و این گونه دادگاه های بعدی را بی مفهوم کردید و دیر یا زود من با یک قاضی رو به رو خواهم شد و آنگاه در نظر مردم آشکار خواهد شد که چه کسی تروریست و قاتل است.

رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق همچنین در این نامه آورده است: در زمان قتل عام جزیره و سور و کشته شدن معترضان، عده ای که بعدها کودتا کردند، به عنوان فرماندار، استاندار، فرماندۀ ارتش، رئیس پلیس، دادستان و قاضی بر سر کار بودند، اما به جای تعقیب آنها، رئیس جمهوری ترکیه همۀ تقصیرات را به گردن یک رقیب سیاسی انداخت.

وی خطاب به اردوغان نوشت: به این دلیل که شما در 15 سال گذشته این کشور را اداره کرده اید، در درجۀ اول شما مسئول هر اتفاق و رویدادی هستید و تلاش شما برای پوشاندن این واقعیت از چشم مردم، کاملا واضح است.

رجب طیب اردوغان وعده داده است که بزودی حالت فوق العاده در این کشور لغو خواهد شد هرچند اعلام کرد این بزودی آینده نزدیک نیست و اینده دور می باشد.

اردوغان چه دادگاهی بشوند و چه نشود نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح خارجی نیز به نگاههای نگران زیادی روبرو است که قطعا کار سلطان را در داخل و خارج مشکل خواهد کرد. اردوغان با این روند نه تنها امتیازات زیادی از دست می دهد بلکه می رود رویای دمکراسی نوین شرقی در ترکیه را به تاریخ بسپارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سلطان و رویای دمکراسی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..