تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روند ساخت ورزشگاه شریفیه متوقف شده است

ساعت: 15:20 منتشر شده در مورخ: 1396/04/21 شناسه خبر: 1147789

پیشکسوت باستانی کار با بیان اینکه روند احداث ورزشگاه زورخانه‌ای در شریفیه متوقف شده گفت: ورزش زورخانه‌ای به علت بی‌توجهی در جامعه کمرنگ شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، ورزش زورخانه‌ای یا باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.

در تاریخچه ورزش‌های زورخانه‌ای آمده است که ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است.

جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکاران خود قائل می‌شدند چرا که آنان به خاطر داشتن قدرت بدنی و شجاعت روحی شکرگزار بوده و هرگاه که نیاز می‌شد برای دفاع از خانواده و سرزمین خود در برابر دشمنان حاضر به جان فشانی بودند.

زورخانه را تقریبا همه می‌شناسند، محلی برای اجرای برنامه‌های ورزشی اصیل ایرانی همراه با مراسمات معنوی؛ برنامه‌هایی که ریشه در اصالت، فرهنگ و سنت‌های مردمان ایران دارد؛ زورخانه‌ها معرف چهره‌های ماندگاری از ورزش ما هستند، کهن‌کسوتان و پهلوانانی که هر یک جدای از قابلیت‌های ورزشکاری دارای منش‌های والای پهلوانی نیز بوده‌اند.

۲۱ تیرماه روز فرهنگ و ورزش زورخانه‌ای است و به همین دلیل برای مصاحبه و آشنایی با ورزشکاران به سراغ کسی رفتیم که در بین ورزشکاران باستانی استان قزوین کمتر کسی هست که به خاطر حضور مستمر او در زورخانه ها، او را نشناسد .

علی چگینی مافی متولد  ۱۳۳۴ پیشکسوت خوش برخورد و دارای چندین مقام کشوری است و در سال ۸۵  از طرف فدراسیون ورزش‌های سنتی به عنوان سرمربی تیم عراق معرفی شده است.

علی چگینی مافی صاحب ۲ فرزند دختر و پسر است که در سال ۱۳۴۵ همزمان با ورزش کشتی وارد عرصه ورزش سنتی زورخانه‌ای نیز شده است.

وی از آغاز ورود به این عرصه می‌گوید: از ۱۵ سالگی وارد ورزش زورخانه‌ای در باشگاه دژم (شهید بهشتی فعلی واقع در خیابان مولوی) شدم و همزمان با ورزش زورخانه‌ای به کشتی نیز می‌پرداختم  تا اینکه در سال ۱۳۴۹ به علت پارگی رباط پایم کشتی را کنار گذاشته و رسما ورزش سنتی زورخانه‌ای دادم.

چگینی در خصوص انتخاب این شاخه ورزشی بیان کرد:  مشخصات یک ورزشکار باستانی اقتدا نمودن به مولا علی علیه السلام در همه زمینه‌ها اعم از دینداری، مردانگی، امانتداری، دستگیری از ضعفا و ظالم ستیزی است و چون این ورزش توام با دین نوین اسلام است آن راه را ادامه دادم.

این ورزشکار افزود: ورزش زورخانه‌ای تنها ورزش ملی است که در یونسکو به نام ایران ثبت شده و علاوه بر بعد ورزشی، بعد معنوی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی هم دارد ولی به علت بی‌توجهی در جامعه کمرنگ شده است.

پیشکسوت باستانی با بیان اینکه این رشته ورزشی با علاقه فراوان انتخاب کرده‌ است، ادامه داد: مشوقی برای این انتخاب نداشتم و فقط از بزرگان فامیل شنیده بودم که دایی بنده به عنوان ورزشکار در داخل گود حریف شکنی می‌کرده است.

وی از گذشته این ورزش و احداث زورخانه گفت: زمانی که قزوین زیر نظر استان زنجان بود هیچ زورخانه‌ای در شهر وجود نداشت که من به همراه چند تن از دوستانم با مذاکرات فراوان با مدیر کل امور ورزش توانستیم باشگاهی را که جهت پینگ پنگ ساخته بودند را به این ورزش اختصاص دهیم.

چگینی افزود: سرانجام در سال ۱۳۵۹ آن باشگاه را افتتاح کردیم و گود زورخانه را با دستان خودمان احداث کردیم.

پیشکسوت باستانی با اشاره به سه ورزشگاه ( شهید رجایی، حضرتی، پهلوان شاهوردی) در شهر قزوین گفت: از سال ۱۳۵۹ مربیگری را در استان شروع کردم به طوری‌که تیم شریف آباد قزوین بعد از کسب مقام در مسابقات جهانی به عنوان بهترین ورزشکاران برای انجام حرکات ورزشی در مقابل رییس دولت انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه ورزش باستانی اکنون از نظر جهانی مورد پشتیبانی قرار گرفته، تصریح کرد:  گفتن ذکر یاعلی توسط تیم‌های کشورهای خارجی غیرمسلمان مزیتی برای کشورهای مسلمان به حساب می‌آید .

چگینی با بیان اینکه اکنون ۴۴ کشور در این ورزش فعال هستند، اضافه کرد: همانطور که ژاپن برای صدور ورزش کاراته به کشورهای دیگر حمایت‌های فراوانی از این ورزش داشت ایران نیز باید به عنوان اولین کشور صادر کننده ورزش باستانی حمایت‌های لازم را داشته باشد تا بتوانیم این ورزش باستانی را در میان آن‌ها ترویج دهیم.

پیشکسوت باستانی کار در خصوص استقبال نسل جوان از این ورزش ابراز کرد: خوشبختانه ورزش زورخانه‌ای محدودیت سنی ندارد و افراد از ۵  تا ۹۰ سالگی می‌توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند؛ امروزه نیز استقبال خوبی از این رشته ورزشی شده و حتی برخی از همکاران به عنوان مدرس در مدارس حاضر می‌شوند.

وی با تصریح به اینکه ورزش باستانی نیازمند پشتیبانی جدی است، گفت: این ورزش باید به صورت کشوری حمایت شود و بودجه لازم را برای پیشرفت‌های آن در سطح جهانی اختصاص یابد.

چگینی با بیان اینکه متاسفانه هیچ حمایتی از این رشته ورزشی نمی‌شود،  تصریح کرد: زمینی با مساحت ۷۰۰ متر در شهرک شریفیه برای احداث ورزشگاه زورخانه‌ای جهت برگزاری مسابقات بین المللی به میزبانی قزوین اختصاص یافته که متاسفانه چندین سال است هیچ ساخت‌ و سازی در آن صورت نگرفته است.

پیشکسوت باستانی با بیان اینکه ورزشکاران استان از مهارت‌های بالایی برخوردار هستند افزود: اگر مقداری حمایت‌ها از این رشته ورزشی بیشتر شود به طور یقین بهترین ورزشکاران در این عرصه در استان قزوین تربیت خواهند شد؛ امیدواریم مسوولان در ساخت ورزشگاه شریفیه اهتمام جدی پیدا نمایند.

وی درخصوص ورود خود به عنوان سرمربی تیم عراق تشریح کرد: به همراه همسرم برای زیارت به کربلا نایل شده بودیم که به واسطه یکی از دوستانم که ساکن آنجا بود به ورزشگاه زورخانه‌ای آنان رفتیم.

چگینی ادامه داد: از آنجایی که آنان خیلی با این ورزش آشنایی نداشتند، دوستم بنده را به دبیر کمیته المپیک کشور عراق معرفی کرد و بعد از صحبت با آنان قرار شد مدتی به آن‌ها آموزش دهم.

پیشکسوت باستانی کار توضیح داد: باتوجه به اینکه امکانات ورزش باستانی از ایران برای کشور عراق تامین می‌شود فدراسیون کمیته المپیک بعد از یک ماه تمرین ورزشکاران را دعوت می‌کند تا نتایج کار آنان را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: از آن به بعد حکم بنده به عنوان سرمربی تیم عراق صادر شد که به علت استقبال مردم آن کشور از این رشته اولین بار به همراه همسرم ۹۵ روز در آنجا اقامت داشتیم و خوشبختانه با پشتکار فراوان ورزشکارن توانستیم در مسابقات آسیایی مقام دوم را کسب کنیم.

پیشکسوت باستانی کار با بیان اینکه بابت مربی‌گری هزینه‌ای از کشور عراق دریافت نمی‌کند، تصریح کرد: از سال ۸۵ به عشق حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین (ع) به عنوان مربی تیم عراق تاکنون هیچ هزینه‌ای دریافت نکرده‌ام.

وی از این موضوع اعلام نارضایتی داشت که با وجود اینکه به عنوان سرمربی تیم عراق است اما به همراه تیمش برای مسابقات اعزام نمی‌شود.

چگینی ابراز کرد: بنده سختی‌های فراوانی در این رشته ورزشی کشیده‌ام به طوریکه اگر به گذشته بازگردم هرگز این رشته ورزشی را ادامه نخواهم داد.

پیشکسوت باستانی کار تصریح کرد: ورزش زورخانه‌ای ورزشی است که علاوه بر اینکه برای اجتماع مناسب است می‌تواند به عنوان سرگرمی سالم برای جوانان محسوب شد.

وی درخصوص فعالیت فرزندانش در این رشته ورزشی بیان کرد: باتوجه به اینکه حمایت‌های لازم در این عرصه نشده است و هیچ حمایت و مشوقی وجود ندارد اجازه نداده‌ام فرزندانم این راه را ادامه دهند.

چگینی تصریح کرد: از مسوولین تقاضا دارم به این ورزش باستانی توجه کنند تا جوانان بتوانند با انگیزه بالاتری وارد این رشته ورزشی شوند.

پیشکسوت باستانی با بیان اینکه آخرین بار در مسابقات کشورهای اسلامی باکو  تیم عراق را همراهی می‌کرده است، گفت: منتظر اطلاع رسانی فدراسیون برای  آماده سازی تیم عراق جهت شرکت در مسابقات آمریکایی لاتین هستم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روند ساخت ورزشگاه شریفیه متوقف شده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..