تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




معرفی مکان های دیدنی تهران برای گردشگری تابستانی

برای علاقمندان به پایتخت گردی در روزهای گرم تابستان، فرصت خوبی فراهم است تا از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری کلانشهر تهران بازدید کرده و با نقاط کمتر شناخته شده آن برای اهالی مرکز، آشنا شوند. یکی از مهم ترین مکان های توریستی تهران که برای همه قشرهای سنی و سلایق مختلف، دیدنی های بسیار و جاذبه های فراوان دارد، موزه ها و نگارخانه های تهران است که شما را با تهران و ایران هزاران سال پیش تا کنون آشنا می کند.

tehran11

گزارش امروز گردشگری روزیاتو، شما را به گردشی در تهران به روایت تهرانگردی های شهرداری تهران می برد که در یک سال اخیر با استقبال گردشگران داخلی و خارجی همراه شده است.

با ما همراه باشید.

داستان تهران: اشک ها و لبخندها

داستان تهران، داستان اشک ها و لبخندها است. ۲۳۱ سال پیش در چنین روزهایی، آقا محمد خان قاجار، تهران را پایتخت قاجار اعلام کرد و از آن زمان به بعد، پایتختی بر ردای تهران که یکی از مناطق خوش آب و هوای کشور بود ماند. تاریخ معاصر تهران، شاهان و حکومت های بسیاری به خود دید و قطعا، یکی از مهم ترین شهرهای خاورمیانه از بعد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

128

اتوبوس های گردشگری دو طبقه تهران منبع: SightseeinIRAN.com

۷۰ سال از زمانی که تهرانی ها، اینگونه در پایتخت سفر  می کردند گذشته است.

4

تصویر تقاطع خیابان لاله زار و چهار راه استانبول تهران در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی

118

تهران قدیم- خط شوش، شهر ری – اوائل دهه ۴۰ خورشیدی و جوانان آویخته به اتوبوس دو طبقه… !

ناصر الدین شاه قاجار قصد داشت بر اساس تجربه هایی که از فرنگ به خصوص در پاریس گردی های رویایی اش بدست آورده بود، شانزلیزه ای در تهران بنا کند که ثمره آن نظر، خیابان لاله زار شد که جشنواره ای از کافه ها و معماری شهری  اروپایی  و سینماها در آن بنا شد.

1800

اما  لاله زار امروز، هیچ تناسبی نه با لاله زار زمان قجر و پهلوی دارد و نه حتی حال و هوای گردش در شانزلیزه را برای اهالی تداعی میکند. جایی که طوفانی از سیم و کابل، این خیابان معروف مرکز شهر را به پایتخت سیم فروش ها و صنف لوازم برق و الکترونیک تبدیل کرده است و شاید بسیاری از هموطنان تهرانی، تا کنون گذرشان به این نطقه نوستالژیک از شهر تهران نیفتاده است.

2000

خیابان لاله زار امروزی، جایی که قرار بود شانزلیزه تهران باشد

تهران امروز، مدیون افراد بزرگی است که یکی از آنها، قطعا، کریم ساعی فقید است که بخشی از زیبایی و طبیعت امروز پایتخت، مرهون تلاش های وی به شمار می رود. او چنارهای اطراف خیابان ولیعصر را کاشت، پارک ساعی را بنا نهاد و رشته جنگلداری را وارد دانشگاه کرد و سازمان جنگلبانی را تاسیس  نمود.

127

کریم ساعی، موسس پارک ساعی تهران

آوازه تهران، تا سئول کره جنوبی رفته است.

8

میدان تهران در سئول، پایتخت کره جنوبی

عمارت مسعودیه

teh1

عمارت مسعودیه مربوط به دوره قاجاره که در تهران، میدان بهارستان واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در ۱۲۹۵ ق، و به سرکاری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد. بنای بسیاری از ساختمان های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. کافه گردی در عمارت مسعودیه را فراموش نکنید.

آدرس: میدان بهارستان

غار موزه وزیری

1500

پیرمردی در لواسان کوه را می کَند و پیش می رود؛ سراسر غار پر شده از مجسمه‌های مختلف که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. غار موزه وزیری منطقه لواسانات، یکی از جذابیت های طبیعت گردی اطراف تهران است.

کاروانسرای خانات

2

تصویر کاروانسرای خانات در خیابان مولوی تهران که شاید بسیاری از تهرانگردها از وجود چنین عمارت تاریخی در مرکز شهر آگاهی ندارند

خانه مقدم: گران ترین خانه جهان در ایران

3

تصویر نمای ساختمان خانه استاد مقدم که به واسطه اجناس تاریخی و عتیقه ای که در آن قرار دارد، گران ترین خانه جهان نام دارد و این روزها به عنوان موزه مقدم دانشگاه تهران معروف است. استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع‌آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را با الهام از فضاهای سنتی ـ تاریخی به نحو چشمگیری در جای جای این عمارت قدیمی نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره. را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری نموده است. خانهٔ احتساب‌ الملک یکی از یادگارهای تهران قدیم است که اکنون به موزه تبدیل شده‌است. این خانه در سال ۱۳۵۱ از سوی محسن مقدم پسر احتساب‌الملک به دانشگاه تهران اهدا شد.[ استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ ه. ش دارفانی را وداع گفت و پس از مرگِ همسر ایشان در سال۱۳۶۹ه. ش، تولیت موزه مقدم در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت. در تهرانگردی های تابستانی، از با ارزش ترین خانه جهان در پایتخت دیدن کنید.

سرای کاظمی تهران 3

یکی دیگر از عمارت های تاریخی و دیدنی و البته کمتر شناخته شده تهرانی ها، سرای کاظمی نام دارد. اگر هوای تهران قدیم و کوچه پس کوچه های ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته را کردید، اگر دلتان برای معماری و خانه های قدیمی ایرانی پر می کشد، خود را به ایستگاه ۱۵ خرداد و محله بازار برسانید. عمارت کاظمی یا همان سرای کاظمی که «خانه موزه تهران قدیم» اسم جدید آن است؛ در محله چاله میدان قدیم در همسایگی امام زاده یحیی قرار گرفته. این بنا مثل خانه‌های سنتی ایرانی شامل بیرونی، اندورنی، آب انبار، مطبخ و اصطبل است.

کوچه لولاگر

1600

یکی از قدیمی ترین کوچه های تهران، کوچه لولاگر است. كوچه لولاگر از قديمى ترين كوچه هاى تهران است كه معمارى منحصر بفردى دارد، در اين كوچه تمام خانه ها و نماهاى بصورت قرينه و موازى كار شده و قديمى ترين پيتزا فروشى طهران نيز در اين كوچه قرار دارد.

باغ کتاب تهران: بزرگ ترین باغ کتاب جهان

1700

وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل ۱۶ سالن نمایشگاهی هر یک به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و در دو طبقه بنا شده است. قرار است باغ کتاب تهران پس از تکمیل، به عنوان یک نمایشگاه کتاب دائمی در چهارفصل سال به نمایش و ارائه کتاب بپردازد. عاشقان کتاب گردی در پایتخت، از این پس به جای خیابان انقلاب، باغ کتاب تهران را در فهرست اولویت های کتابگردی خود قرار دهند.

موزه قصر تهران

5

نمای ورودی زندان سیاسیون در باغ موزه قصر تجربه ای دلهره آور در دل تاریخ، همراه با خاطرات راویانی که خود زمانی در این مکان زندانی بوده اند. موزه قصر، در شب های تابستان، به خصوص آخر هفته ها، مملو از برنامه های شاد و مفرح برای کودکان و نوجوانان پایتخت است.

تندیسی بر فراز یوسف آباد

5

تندیس شهید محمد جهان آرا، فرمانده سپاه فتح خرمشهر که در میدانی در خیابان یوسف آباد تهران نصب شده است

نیایشگاه آدریان تهران

129

نیایشگاه آدریان تهران؛ یکی از آتشکده‌های زرتشتیان  است که در سال ۱۲۹۶ تاسیس شد. نیایشگاه آدریان در شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴ ، (ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام) واقع شده است. بنای معبد آدریان مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سنگ بنای معبد آدریان در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست محترم انجمن وقت زرتشتیان تهران پایه گذاری شد و ساخت آن در سال ۱۲۹۶ خورشیدی به پایان رسید. این بنا با کمک مالی پارسیان هندوستان (بهرام جی بیکاجی) و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند ساخته شد و آتش آن را با مراسمی خاص پس از ۲۵ روز از آتشکده یزد به تهران و آدریان آوردند.

آدرس: خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، روبه‌روی کلیسای حضرت مریم

امامزاده های پونک

5

آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی در محله پونک تهران. دو امامزاده‌ نوجوانی که که همراه با حضرت معصومه(س) به ایران می‌آیند و سپس توسط خلفای ظالم آن دوران مظلومانه شهید می شوند. مهم ترین امامزاده تهران، امامزاده صالح است که در تجریش قرار دارد.

موزه شهید چمران تهران

5

خانه موزه شهید چمران یکی از مقصدهای موزه گردی کمتر شناخته شده در پایتخت است. ساعات بازدید: ۹ الی ۱۷

آدرس: خیابان پانزده خرداد، سرپولک، کوچه کمال بشیری، پلاک ۷

موزه عبرت (شکنجه گاه کمیته مشترک ضد خرابکاری)

5

یکی از ترسناک ترین مقصدهای گردشگری تهران، موزه عبرت تهران است که مرکز کمیته مشترک ضد خرابکار ساواک در عصر پهلوی دوم بود. تاریخ ساخت بنای این موزه به زمان فتحعلی شاه قاجار بر می‌گردد. این بنا نخستین زندان مدرن ایران است که در دوران رضا شاه در سال ۱۳۱۱ توسط مهندسان آلمانی تکمیل گردید و به عنوان نخستین زندان مدرن در ایران شروع به کار کرد. بعدها اولین زندان اختصاصی زنان در این محل تاسیس شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «معرفی مکان های دیدنی تهران برای گردشگری تابستانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..