تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جایگاه عفاف در کلام و گفتار

ساعت: 17:20 منتشر شده در مورخ: 1396/04/19 شناسه خبر: 1146151

عفّت در گفتار یکی از جلوه های سه گانه عفت بوده و در کنار عفت در اندیشه و رفتار قرار دارد هستند که دین زندگی آموز اسلام ، برای گفتار و گفتمان ، ساز وکاری سعادت آفرین ارائه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، عفت در لغت از “عفّ یعفّ عفّه عَفاف”  به معنای خودداری و امتناع کردن از هر گفتار و کرداری که حلال و خوب نیست، آمده و بنابراین عِفاف با کسر عین به معنای دواء و دارو می باشد که غلط مصطلح می باشد و در اصطلاح چنین تعریف کرده اند که عفت یک صفت انسانی و ملکه نفسانی و زینت باطنی است که موجب می شود تمام اعمال و حرکات و گفتار و پوشش انسان ، عفیفانه و فاقدرذیلت های شهوانی و هوس مآبانه باشد .

عفّت در گفتار یکی از جلوه های سه گانه عفت بوده و در کنار عفت در اندیشه و رفتار قرار دارد هستند.

دین زندگی آموز اسلام ، برای گفتار و گفتمان ، ساز وکاری سعادت آفرین ارائه کرده و قرآن کریم وصف های گوناگونی را برای گفتارها بیان کرده است . مثل

گفتار «معروف»: شایسته گفتار «حسن» : نیکو گفتار «احسن» : نیکوتر سخن «لیِّن» : نرم و ملایم کلام «بلیغ» : رسا و پیراسته گفتار «سدید» : محکم و استوار قول «کریم» :سخن ارجمند

اما در مقابل عفت در گفتار، بی عفتی کلامی  قرار دارد که حجت الاسلام غلامرضا کبیری، استاد حوزه و دانشگاه در مورد بی عفتی کلامی و انواع آن در یادداشتی می نویسد:

۱) فحش دادن

«وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه‏ِ فَیَسُبُّوا اللّه‏َ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذلِکَ زَیَّنّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ»   انعام/  ۱۰۸

و دشنام ندهید کسانى را و چیزهایى را که مشرکین عبادت آن‏ها را مى‏کنند غیر از خدا، پس این سبب شود که آن‏ها از روى جهل و دشمنى دشنام به خدا دهند. همین نحو زینت دادیم بر هر قوم و طایفه در نظر آن‏ها عملشان را.

از حضرت صادق علیه‏السلام سؤال کردند از این حدیث مروى از پیغمبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله که فرمود: شرک مخفى‏تر است از راه رفتن مورچه بر سنگ صاف در شب تاریک

حضرت فرمود : مومنین سب مى‏کنند معبودات مشرکین را و این سبب مى‏شود که آن‏ها سبّ اِله کنند . این مؤمن ، شریک شده در سبّ خدا با آن کافر مشرک چون سبب شد که او سب کند . بعد حضرت تمسک به این آیه فرمود . بلکه امر بسیار دقیق است.

ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت

با من راه نشین باده مستانه زدند

۲) بلند کردن صدا

در اخلاق و فرهنگ اسلامی به آرام یا بلند بودن صدا توجه شده است و رعایت ادب و عفّت در آن را جزء جلوه های برین اخلاق اسلامی دانسته اند.

لقمان حکیم به پسرش در این باره می گوید:

وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إنَّ أنْکَرَ الْأصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیرِ ؛لقمان/ ۱۹

و از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) که زشت ترین صداها صدای درازگوشان است.

سعدی در این باره می گوید:

سخن به لطف و کرم با درشتخوی مگوی

که زنگ خورده نگردد به نرمِ سوهان پاک

همچنین موارد دیگری از بی عفتی کلامی هست مانند اهانت ، تحقیر ، استهزا ، تنابز به القاب ، همزه و لمزه ، فحش ، اشاعه فحشا ، و . . . که اخلاق اسلامی با آن ستیز دارد و این برای پاسداشت عفّت در سخن است .

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جایگاه عفاف در کلام و گفتار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..