تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مطالبات 10 ماده‌‌‌ای کمال کیل

ساعت: 16:05 منتشر شده در مورخ: 1396/04/19 شناسه خبر: 1146105

رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در پایان راهپیمایی "عدالت" و در جمع هواداران خود، مطالبات 10 ماده ای خود را رسما اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در میتینگ عدالت 10 مطالبه خود از دولت که برای آن این راهپیمایی را آغاز کرده را بیان کرد.

این 10 ماده به شرح زیر است:

1-کودتای 15 جولای را صراحتاً محکوم می‌‌‌کنیم. یاد و خاطره 249 شهیدمان را گرامی داشته و به خاطر 2301 جانباز این حادثه، خواستار روشن شدن پایه‌‌های سیاسی جماعت گولن و مجازات کودتاچیان واقعی هستیم.

2- وضعیت اضطراری که در 20 جولای از سوی دولت اعمال شده است ما به آن کودتای اجتماعی می‌‌‌گوییم. قوای سه گانه حکومت در یک نفر خلاصه شده است. لذا وضعیت اضطراری باید فورا برچیده شود.

3- قرار دادن سیستم قضایی تحت امر سیاست، خیانت به دموکراسی است. ازاقداماتی همچون اعلام جرم دسته جمعی که خلاف موازین حقوق بشری است باید دست برداشته شود

4- پایان دادن به اقداماتی که طی وضعیت اضطراری دسترسی عده‌‌‌ای به سیستم قضایی و امنیت اجتماعی آن‌‌‌ها را محدود کرده است. 

5- دانشگاهیانی که بعد از کودتای 15 جولای به هیچ عنوان هیچ ارتباطی با کودتا نداشته و تنها به خاطر مخالفت با دولت، از کار برکنار شده‌‌اند باید هر چه سریعتر بر سر کارهایشان بازگردند و نمایندگان مجلسی که زندانی شده‌‌اند باید آزاد شوند.

6- روزنامه نگارانی که به خاطر حرفه‌‌شان در بند می‌‌باشند باید آزاد شوند.

7-  تغییر قانون اساسی کشور با استفاده از وضعیت اضطراری توسط دولت غیرقانونی است. این یک انتخابات بدون مهر بود، ترکیه نمی‌‌تواند با یک قانون اساسی غیر مشروع اداره شود.

8- تمام جایگزین‌‌هایی که بر روی سیستم دموکراسی پارلمانی در ترکیه تحمیل شده است باید برداشته شود. کم رنگ کردن اصول لائیک در سیستم آموزشی باید خاتمه پیدا کند.

9- نه تنها در عرصه حقوق بلکه در تمامی عرصه‌‌های اجتماعی بی‌‌عدالتی ادامه دارد. در برابر مشکلاتی مانند فقر، خشونت فزاینده، ترور و ... باید یک اراده مشترک نشان داد. برای مقابله با تبیعض در مورد حقوق زنان که یکی از وخیم ترین بی عدالتی های اجتماعی است باید ایستاد.

10- سیاست خارجی تهاجمی اخیر که از سوی دولت اتخاذ شده است باعث ریشه دار شدن مشکلات داخلی ترکیه شده است. سیاست خارجی ترکیه باید بازگشت به یک سیاست عادلانه باشد که که در منطقه با تمام ملت‌‌ها برادرانه برخورد کند.

راهپیمایی عدالت که کیلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق از آنکارا تا استانبول به همراه مخالفین دولتی طی کرد آن طور که باید و شاید و مطابق ادعاهای کیلیچدار اوغلو در آغاز راهپیمایی و در طول مسیر به سرانجام نرسید.

هدف کیلیچدار اوغلو از به راه داختن این راهپیمایی تحت فشار قرار دادن حزب حاکم پس از صدور حکم 25 ساله برای انیس بربر اوغلو نماینده حزب جمهوری خواه خلق بود که می توان گفت چندان فشار قابل مشاهده‌‌ای بر دولت اردوغان نیاورد.

در حالی که کیلیچدار اوغلو به صورت مستمر در سخنرانی های کوتاه مدت خود به کودتای کنترل شده از سوی دولت اشاره می کرد اما هدف گذاری یک ماهه ای که از 15 ژوئن در آنکارا شروع شده و  قرار بود در 15 جولای در سالروز کودتای نافرجام به پایان برسد  5 روز زودتر از موعد مقرر و با احتیاط در میدان مال تپه استانبول و با احتیاط کامل به پایان رسید.

حتی در بیانیه پایانی و در مطالبات 10 ماده‌‌ای قرائت شده هیچ اشاره‌‌ای به کودتای کنترل شده نشد. اما آنچه در این شرایط به ذهن می رسد فشار نهادهای قدرت بر کیلیچدار اوغلو و همراهان وی در راهپیمایی ذکر شده است که سبب شد تا کیلیچدار اوغلو در لحظات پایانی فتیله را پایین بکشد.

به نظر می رسد کیلیچدار اوغلو به عنوان رهبر جریان مخالف در ترکیه نه جسارت و نه توانایی بسیج مخالفین دولتی را در قامت یک رهبرتمام عیار نداشته است. به طوری که سخنان وی قبل از روز پایانی مبنی بر حرکت به سمت میدان میتینگ به تنهایی و حتی عدم حمل سمبل های حزبی و گروهی غیر از پرچم ترکیه و نیز به پایان بردن این جریان اعتراضی قبل از موعد مقرر موید این مطلب است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مطالبات 10 ماده‌‌‌ای کمال کیل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..