تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بحران سلامت روان در بین دانش آموزان/ آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها حال و هوای دانش آموزان با روزگار گذشته بسیار تفاوت پیدا کرده و کم و بیش از گوشه و کنار کشور شاهد رفتارهایی دور از هنجارهای اجتماعی در گروه سنی نوجوان هستیم که در واقع نماینده قشر دانش آموز محسوب می شود.

امروزه نوجوانان با بحرانی هایی مواجه هستند که گاه به جای درمان و رفع آن انکار بر آشکارسازی اولویت پیدامی کند و گاه بحران‌هایی کوچک آنقدر روی هم انباشته می شوند و درمانی برای آن قائل نمی شویم تا اینکه مانند زخمی کاری بر روح نوجوان وهمسالانش خودنمایی می کند.

بحران سلامت روان در بین دانش آموزان/ آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟

نوجوانان؛ قربانی کم توجهی به آسیب های اجتماعی


همه ما در جامعه با معضلات و آسیب اجتماعی کم و بیش آشنایی داریم معضلاتی همچون روابط پرخطر، طلاق، مصرف انواع مخدرها، فشارهای روانی خانواده ها و مواردی دیگر از این قبیل که ا ز دور و نزدیک با این موارد آشنا هستیم.

شرایط زندگی امروزه به سمتی حرکت می کند که اغلب نوجوانان از جهت دسترسی به امکانات درشرایط خوبی قرار دارند اما همین امر موجب شده تا میزان توقع خانواده ها از فرزندان افزایش یابد و همین عامل موجب فشار روانی بالایی بر دانش آموز یا نوجوان شده و گاه فرد را به سمت آسیب های اجتماعی سوق می دهد.

علاوه بر این مساله گاه آزادی زیاد به نوجوان ، وی را در جهتی سوق می دهد که انجام هرکاری را برای خود صلاح می داند و با توجه به کمین آسب های اجتماعی نمی توان از خطرات این بی محابا بودن چشم پوشی کرد، آسیب هایی که گاه با حضور در جمع های پرخطر دوستانه و گاهی با بی توجهی و تفکرات غیربومی و گرفتار در تهاجم فرهنگی غربی خانواده ها گریبانگیر نوجوانان می شود.

آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرا دارد؟


بروز مشکلات در نوجوانا ن و گرفتار شدن در منجلاب آسیب های اجتماعی نگاه ها را به سمت آموزش و پرورش و اقدامات این نهاد آموزشی معطوف می کند و از این نهاد انتظار آمزش هایی برای کاهش چنین مشکلاتی می رود هرچند نوجوان و دانش آموز در وهله اول در جمع خانواده آموزش می بیند و تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت دارد اما مدرسه و نهادهای آموزشی به ادعای آموزش و پرورش باید در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی و آگاه سازی نوجوانان گام بردارند.

مصطفوی معاون مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مورد وضعیت توجه به سلامت روان دانش آموزان عنوان کرد: آموزش و پرورش در دو بخش توجه به این مسئله را در دستور کار قرار داده که در 2 شکل فعالیت‌های رسمی درسی و فوق برنامه دنبال می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت روی مسئله سلامت روان بسیار است گفت: محتوای کتاب‌های درسی، فعالیت‌های فوق‌برنامه طرح تعالی مدیریت، مدرسه و طرح شهاب از جمله مواردی است که در آموزش و پرورش برای این مسئله مورد توجه قرار گرفته است و بحث سلامت روان کار زمانبری است البته در فضای آموزش و پرورش معلمان باید با مسائل روانشناسی آشنا باشند تا هر چه بهتر دانش‌آموزان را به مسیر های صحیح سوق دهند.

مصطفوی به طرح توانمندسازی مشاوران اشاره داشت و اظهار کرد: معلمان را باید به عنوان تسهیل‌گر خدمات مشاوره‌ای و رایزن تربیتی بشناسیم و معلم اول باید نقشی مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان داشته باشد.

نوجوانان گرفتار در گرداب معضلات اجتماعی/ سلامت روان دانش آموزان درخطر است

استراتژی آموزش و پرورش برای نوجوانان


جامعه در حال گذر ایران با مسائل اجتماعی بسیاری روبه‌رواست و آموزش و پرورش در این میان می تواند هویت گمشده نوجوانان که امروزه به تدریج گرفتار ناهنجاری های اجتماعی هستند را با اتخاذ تصمیماتی هدفمند بگیرد.
مصطفوی در خصوص برنامه های آموزش و پرورش گفت: برنامه جامع رشدی یکپارچه مبنای عمل فعالیت در حوزه سلامت روان قرار گرفته که زیرساخت‌های لازم برای سلامت در حوزه روانی و رفتاری را تبیین می‌کند که این برنامه از شهریور ماه امسال برای دانش آموزان متوسطه اول اجرایی می‌شود و بر اساس آن آمار و اطلاعات آمایش آسیب‌های موجود است.

وی با اشاره به اینکه برای دانش آموزان طرح توانمندسازی تحصیلی، روانی و رفتاری ضروری است گفت: در حوزه مدرسه باید مشارکت با دانش آموزان انجام شود تا برنامه‌های سلامت روان با کیفیت هرچه بهتر عملیاتی شود.

بحران سلامت روان در بین دانش آموزان/ آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟

معاون مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بیشترین تمرکز برای برنامه‌های سلامت روان در مقطع متوسطه اول انجام می‌شود اما در حوزه ابتدایی و متوسطه دوم نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

مصطفوی با بیان اینکه 34 هزار رابط هسته مشاوره در حوزه ابتدایی به بحث سلامت روان دانش آموزان توجه دارند افزود: در هسته‌های مشاوره آموزش‌هایی برای مدیران در نظر گرفته شده است. همچنین معلمان با خدمات مشاوره استعداد ، توانایی و رغبت در برنامه‌های آموزشی آشنا می‌شوند.

وی تصریح کرد: در متوسطه دوم آموزش‌های پیش از ازدواج، تحصیلی و آموزشی در نظر گرفته شده است و حتی پایگاه‌هایی برای انتخاب رشته دایر خواهد شد.

فعالیت مشاوران در مدارس با رشته تحصیلی‌شان هماهنگی ندارد


مطالبه جامعه از اموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تربیتی موجب شده تا این وزارتخانه بارسنگین آموزش صحیح را متقبل شود و بنابر اظهارات آموزش و پرورشی ها اقداماتی در دست کار است اما با نگاهی در جامعه به وضوح مشخص است که راه بسیاری تا دستیابی به نقطه مطلوب از نظر کاهش آسیب های اجتماعی داریم.

پست مشاوره در مدارس برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و حفظ سلامت روان دانش‌آموزان از اهمیت بسزایی برخوردار است اما متاسفانه این پست کمتر از معلمان دروس مختلف مورد توجه قرار گرفته است و در برخی مدارس نگاه تخصصی به آن نمی شود و حتی تطبیق رشته تحصیلی و فعالیت مغفول واقع شده است.

مهدی فیض معاون تربیتی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مورد تناسب رشته تحصیلی مشاوران و نوع فعالیت گفت: همواره در آموزش و پرورش بحث استفاده از نیروهای موجود را داشتیم و به جهت تنوع نیاز‌ها در این نهاد آموزشی گاهی مجبور هستیم تا از نیروهای موجود در پست‌های غیر مرتبط با رشته آن‌ها استفاده شود وگاهی به‌کارگیری نیرو‌ها برای رفع نیاز‌ها تطبیقی غیر متجانس دارد و در مواردی برای نیروهای مشاوره مدارس نیز این شرایط ایجاد شده است و اکنون ۳۰ درصد مشاوران تناسبی بین رشته تحصیلی و نوع فعالیت خود ندارند.

بحران سلامت روان در بین دانش آموزان/ آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟

مصطفوی در خصوص جبران کمبود نیروی مشاوره گفت: برای تحت پوشش قرار دادن تمام مدارس کشور نیاز به 100 هزار نیروی مشاوره داریم و نهاد‌های مربوطه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا اعتبارات و حقوق و مزایا برای کارهای پرورشی و مشاوره‌ای تأمین شود.

نوجوانان که آینده سازان این کشور هستند این روزها با جولان تفکرات غربی ابتر رواج یافته در جامعه دچار بحران ها و مشکلات عدیده ای شدند که نیاز به جهت گیری صحیح برای جلوگیری از انحرافات در این گروه سنی است و آموزش و پرورش به عنوان نهاد داعی تعلیم و تربیت باید در این مسیر گام بردارد که هنوز راه طولانی برای این مسئولیت خود در پیش دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بحران سلامت روان در بین دانش آموزان/ آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..