تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کمبود آهن در بدن و خطر بیماری کم خونی

کمبود آهن در بدن و خطر بیماری کم خونی کمبود آهن در بدن و خطر بیماری کم خونی 

در اثر کمبود آهن در بدن اگر شدید باشد کم خونی ایجاد خواهد شد، این مشکل به خصوص برای خانم ها ایجاد خواهد شد. کمبود آهن میتواند بر عملکرد صحیح مغز اثر سوء بگذارد، رفتار فرد را تغییر دهد، و در شغل و زندگی او اثرگذار میشود. کمبود آهن، سیستم ایمنی بدن فرد را کاهش می‌دهد و توانایی بدن را برای مقاومت در برابر عفونت ها کاهش می ده

این مطلب به شما کمک میکند دریابید چگونه می‌توانید آهن بدنتان را به خوبی تأمین کنید یا اگر دچار کمبود آهن هستید با دانستن علائم آن به دکتر مراجعه کنید و مانع رشد این مشکل و تبدیل آن به کم خونی شوید.

کمبود آهن هنگامی به وجود می‌آید که ذخیره آهن بدن شما به قدری کم شده هست که دیگر پاسخگوی نیاز بدن نیست. هنگامی که کمبود آهن جدی می‌شود، در پی آن کم خونی به وجود می‌آید و این همان مشکلی هست که کم خونی فقر آهن نامیده میشود. گرچه انواع دیگری از کم خونی ها نیز وجود دارد؛ مثل کمبود فولات و کمبود ویتامین ب 12.

باید در نظر گرفت که کمبود آهن می‌تواند بر عملکرد صحیح مغز اثر سوء بگذارد، رفتار فرد را تغییر دهد، و در شغل و زندگی او اثرگذار شود. کمبود آهن، توان سیستم ایمنی بدن فرد را کاهش می‌دهد و در نتیجه توانایی بدن برای مقاومت در برابر عفونت ها کاهش می یابد.

بعضی از اثرات نخست کمبود آهن وابسته به این مشکلات هست:
1. ناتوانی در جذب آهن،
2. خون ریزی،
3. رژیم هاي خوراکی حاوی میزان اندک آهن،
4. مصرف غذاهایی که جذب آهن را کاهش می‌دهند یا مانع جذب آهن میشوند،
5. عفونت ها،
6. خون ریزی در اثر انگل هاي روده اي،
7. سوءتغذیه،
8. و نیز بعضی مریضی ها.

بعضی از علائمی که نشان میدهد، بدن شما آهن کافی دریافت نمی‌کند، عبارت اند از:
1. خارش پوستی،
2. خستگی،
3. رنگ پریدگی،
4. کم اشتهایی،
5. کاهش توان تمرکز،
6. کاهش هوشیاری،
7. کمبود هموگلوبین «در آزمایش خون مشخص میشود»،
8. کاهش توان یادگیری،
9. سردی دست ها و پاها،
10. فروبردن زبان،
11. سردرد،
12. ریزش مو،
13. سرگیجه،
14. ناخن هاي شکننده،
15. تنگی نفس،
16. تپش قلب، یا تپش قلب نامنظم،
17. و خستگی عمومی
18. درد سینه.

اگر یک یا چند مورد از مشکلات بیان شده در بالا را در بدنتان دیدن میکنید، پیشنهاد ما به شما این هست که حتماً با پزشکتان تماس بگیرید و از او بخواهید که با آزمایش خون، وجود مشکل کمبود آهن یا سایر مشکلات را کشف کند. اگر وجود چنین مشکلی در آزمایش خون به دست دکتر تأیید شد، احتمال دارد که او مصرف مکمل هاي آهن به تنهایی یا به همراه سایر مکمل ها را مثل ویتامین ب 12، فولات، یا ویتامین سی برای شما تجویز کند.

حال اگر بخواهیم اضافه بر مصرف این مکمل ها، تغییراتی را در رژیم خوراکی مان ایجاد کنید، بهتر هست، پیشنهاد هاي زیر را مطالعه و رعایت کنید.

برای افزایش میزان آهن بدنتان، راه هاي زیادی وجود دارد:
1- مصرف غذا هاي غنی از آهن
بدانیم: منابع مفید آهن شامل آلوها، اسفناج، سبزیجات با برگ هاي سبز، و جو هست.

بدانیم: منابعی با میزان مناسبی از آهن شامل ماهی، دانه هاي سویا، حبوبات، فندق، گوشت، و تخم مرغ هست.

2- تلاش برای افزایش جذب آهن
مصرف ویتامین سی با مکمل آهن یا با غذا هاي غنی از آهن برای افزایش جذب آهن مصرف کنید.

بدانیم: قهوه و چای را به همراه شیر یا همراه با غذا هاي غنی از آهن مصرف نکنید. این دو خوراکی مانع جذب آهن در بدنتان می‌شود.

3- یک نکته بهداشتی
در نظر بگیرید در زمانی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید، ممکن هست در معرض آلودگی با آب‌هاي غیر آشامیدنی قرار بگیرید. مصرف آب آلوده اساس مریضی و عفونت در بدن شما را فراهم می آورد که در نهایت منجر به کم خونی خواهد شد.

4- مصرف مکمل ها
هر مکملی که دکتر برای شما تجویز می‌کند، مصرف کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که دکتر، احتمال وجود مریضی هاي عفونی در بدن شما را بررسی کند؛ زیرا در صورت وجود عفونت در بدنتان، با مصرف مکمل هاي آهن ممکن هست به صورت بالقوه عفونت در بدن افزایش می یابد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کمبود آهن در بدن و خطر بیماری کم خونی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..