تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی فنی 812 سوپرفست؛ قدرتمندترین محصول فعلی فراری

در مقاله‌ی پیش رو نگاهی دقیق به مشخصات خودروی فراری 812 سوپرفست و امکانات و ویژگی‌های جدید بدنه و فضای داخلی این خودرو خواهیم داشت.

نام این اثر هنری به‌تنهایی حرف‌های زیادی در مورد خودروی کوپه عضلانی و موتورجلوی فراری می‌زند. این مدل با ۸۰۰ اسب بخار قدرت، ۱۲ سیلندر است و سرعت و شتاب چشمگیری دارد. فراری 812 سوپرفست برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۲.۸ ثانیه و برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۷.۹ ثانیه زمان لازم دارد. بیشینه سرعت این فراری ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است. اما داستان فراری 812 محدود به اعداد و ارقام خام نیست و این اتومبیل ممکن است پسندیده‌ترین خودروی جاده‌ای موتورجلوی فراری بعد از دیتونا باشد. فراری 812 سوپرفست بر اساس مدل تحسین‌شده F12 برلینتا بازسازی شده است.

از آنجا که مهندسان فراری از پلت‌فرم برلینتا استفاده کرده‌اند، بیشتر وقت خود را صرف جزئیات فنی از قبیل موتور، تقویت شاسی و آیرودینامیک خودرو کرده‌اند تا اتومبیلی با ویژگی‌های برتر از برلینتا به وجود بیاورند که در عین حال توانایی‌های F12 TDF را هم داشته باشد. در واقع ویژگی‌های ظاهری و روزمره برلینتا با چابکی و ذکاوت عملکرد باطنی خودروی F12 TDF ترکیب شده‌اند تا فراری 812 متولد شود.

موتور تنفس طبیعی ۶۵ درجه F12 با ۰.۳ لیتر افزایش حجم، از ۶.۲ به ۶.۵ لیتر تغییر کرده و فضای حرکت پیستون‌ها در سیلندر را افزایش داده است. برای افزایش توانمندی حول بلبرینگ‌های اصلی، مواد اولیه بلوک ارتقاء یافته است و از پیستون، میله‌های متصل و میل‌لنگ جدید استفاده کرده‌اند؛ ولی به گفته آندریا ناپولیتانو، مهندس پیشرانه، بیشتر توجه آن‌ها به بازدهی تنفس، بهینه‌سازی احتراق و کاهش اصطکاک موتور معطوف بوده است. سرسیلندرهای بازسازی‌شده، قطر ورودی، دریچه‌های اگزوز بزرگ‌تر و رانرهایی با طراحی جدید دارند؛ همچنین طراحی تازه میله‌های متصل به چرخ‌دنده، دریچه‌های ورودی محفظه احتراق را به سمت داخل فشار می‌دهد و باعث می‌شود مدت‌زمان بیشتری باز باشند.

فراری 812 سوپرفست

در کنار ترفندهای یادشده،‌ سیستم سوخت‌رسانی فشارقوی (که به گفته فراری اولین بار است در یک خودروی تولیدی استفاده می‌شود) توانایی عمل در فشاری حدود ۳۴۵ اتمسفر را دارد و با تغییر مسیر سوخت ورودی به محفظه احتراق، باعث ایجاد تعادل بین کارایی و سطح آلایندگی موتور می‌شود. فراری با تکیه بر تجربیات خود در زمینه ساخت موتور خودروی فرمول ۱، یک سیستم ورودی رانر با کنترل الکتریکی و تغییر مداوم برای این خودرو طراحی کرده است که از فشار روغن موتور برای تغییر طول ورودی‌های رانر و در نهایت بهینه‌سازی نیرو و گشتاور استفاده می‌کند.

ناپولیتانو می‌گوید:

ما یک موتور با حداکثر کارایی و تحرک بیشتر می‌خواستیم.

دور موتور این خودروی ۸۰۰ اسب بخاری تا ۸۵۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد؛ جایی که ۴۰۰ واحد فراتر از آن محدودگر موتور فعال می‌شود. بیشینه گشتاور ۷۱۸ نیوتون متر در دور ۷۰۰۰ موتور تولید می‌شود؛ در حالی در دور ۳۵۰۰ به ۵۷۵ نیوتون متر می‌رسد. ولی فقط این اعداد نیستند که جلب توجه می‌کنند، بلکه نحوه عملکرد موتور در رسیدن به این توان است که خودنمایی می‌کند.

سرجیو مارکیونه، مدیرعامل فعلی فیات، گفته است که هیچ وقت برای یک فراری ۱۲ سیلندر از توربوشارژر استفاده نخواهد کرد. موتور تنفس طبیعی V12 در هر دوره‌ای جایگاه خود را حفظ می‌کند. برای بهره‌برداری بیشتر از نیروی افزایش‌یافته و عکس‌العمل ارتقاءیافته فراری 812، سیستم تعویض دنده دوئل‌کلاچ دنده‌هایی با نسبت کوتاه‌تر دارد (۶ درصد کوتاه‌تر از میانگین) و زمان لازم برای کاهش و افزایش دنده هر کدام به اندازه ۳۰ درصد کمتر شده‌ است. هنگام ترمز سنگین با نگه داشتن پدال دستی سمت چپ فرمان، این خودرو در مدت‌زمانی که فراری F12 برلینتا فقط یک دنده کم می‌کند، قادر است دو دنده کم کند.

812 سوپرفست اولین خودروی جاده‌ای فراری است که به سیستم فرمان الکتریکی مجهز شده است و تیم دینامیک خودرو به سرپرستی استفانو واریسکو، تأکید کرده‌اند که این سیستم چیزی فراتر از یک جایگزین برای سیستم هیدرولیک است. تیم واریسکو قبلا از سیستم فرمان الکتریکی برای تطبیق یا بهبود تنظیمات سیستم هیدرولیک استفاده کرده‌اند و پس از آن به دنبال راه‌هایی برای استفاده از عملکرد بهبودیافته آن در نسخه نسل پنجم سیستم فوق پیچیده کنترل لغزش خود SSC5.0ا(Side Slip Control) بوده‌اند؛ نتیجه به‌دست‌آمده، یک سیستم هدایتی‌ است که با تغییر سطوح گشتاور به راننده در لمس کم‌فرمانی و کنترل بیش‌فرمانی کمک می‌کند. نکته کلیدی در مورد این قابلیت، طراحی آن در شبکه دیجیتال پیوسته SSC5.0 و به‌صورت بومی است؛ هیچ شرکتی به‌صورت مجزا برای طراحی سیستم با فراری همکاری نکرده است. این سیستم به‌صورت لحظه‌ای با دیفرانسیل الکترونیکی فراری 812، سیستم‌های چسبندگی و کنترل ثبات، سیستم هدایت چرخ‌های عقب و لاستیک‌های جلوی عریض‌تر با سطح مقطع ۲۷۵ میلی‌متر که از فراری F12 TDF قرض گرفته شده‌اند، سروکار دارد. آیا ممکن است اینجا خبری از خودرانی باشد؟ مسلما رویکرد فراری برای هدایت خودروی جدید متفاوت بوده است و فراری 812 سوپرفست فرمانی آرام و محکم‌تر از خودروهای اخیر این شرکت دارد؛ ولی هرگونه تغییر در گشتاور و شناسایی آن از طریق لبه فرمان دشوار بوده است.

واریسکو در این مورد می‌گوید:

این عمل به معنی پشتیبانی از راننده است و ارتباطی به عملکرد خودران ندارد؛ اگر راننده مانور درستی صورت دهد، هیچ پیشنهادی از سوی سیستم‌ هدایتگر ارائه نمی‌شود.

فراری برای تأکید بر ذکاوت و چابکی خودروی 812 سوپرفست، آزمایش خودرو را به کارشناسان جاده‌های کوهستانی خطرناک، باریک و پر پیچ‌وتاب اطراف مارانلو محول کرده است. با اینکه این خودرو یک کوپه بزرگ و عریض است، به لطف گریپ بهبودیافته از لاستیک‌های عریض‌شده جلو و سیستم هدایت چهارچرخ، در پیچ‌ها بسیار تندوتیز و به‌چابکی خودرو‌های رالی عمل می‌کند. اگرچه این فراری در قسمت‌های خشن جاده به‌خوبی فراری ۴۸۸ عمل نمی‌کند؛ ولی درجه‌بندی استاندارد کمک‌فنر‌ها و تعدیلگر (برای خنثی کردن ضربات) باعث شده است به‌خوبی از پس فراز و نشیب‌های جاده بربیاید و عملکرد قابل قبولی ارائه کند. این خودرو در همه موارد ردیابی درستی دارد و تنظیمات نرم‌تری هم برای جاده‌های خشن با فشردن یک دکمه در دسترس دارد.

فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست

ماتئو بیانکالانا، سرپرست آیرودینامیک خودرو، می‌گوید:

این خودرو برای تولید نیروی عمودی‌ برابر با F12 TDF و با کمی افزایش در درگ یا کشش برنامه‌ریزی شده است. هدف اصلی ما بالا آوردن قسمت زیرین خودرو برای تولید نیروی عمودی و در کنار آن استفاده از بدنه خودرو برای کاهش کشش و کمک به قسمت زیرین برای تولید نیروی عمودی بود.

فراری 812 سوپرفست زیباترین فراری موتورجلوی ساخته‌شده نیست؛ ولی کارآمدترین سیستم آیرودینامیک یک فراری اسپرت با موتور V12 را به همراه دارد. ترفند‌های کارآمدی برای مهار هوا و افزایش نیروی عمودی در زیر و همین‌طور کاهش کشش و کندی خودرو به کار برده شده است؛ جایی که فراری از تجربه خود در ساخت خودروهای فرمول 1 استفاده کرده است و به کمک توزیع‌کننده‌ها و هدایتگر‌های هوا، سوپرفست در سرعت‌های بالا به سمت پایین کشیده می‌شود و به‌خوبی به جاده می‌چسبد.

در قسمت‌های مختلف بدنه خودرو، دریچه‌های واکنش‌پذیر برای کنترل هوا وجود دارند. از ترفندهای جالب فراری، استفاده از شکاف‌هایی در جلوی خودرو است که بر اثر فشار هوا در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت باز و با توقف توزیع‌کننده هوای جلو، باعث کاهش کشش می‌شوند؛ سه دریچه هم که با انرژی الکتریکی کار می‌کنند، در پشت خودرو قرار دارند و همین عمل را روی توزیع‌کننده هوای عقب انجام می‌دهند.

تمام خمیدگی و شکاف‌های عجیب بدنه 812 سوپرفست کاربردی هستند. بریدگی‌هایی که در بالای گلگیرها تعبیه شده‌اند، هوای داغ رادیاتورها را به جریان می‌اندازند و شکاف‌هایی که در پشت چرخ‌های جلو قرار دارند؛ هوا را به سمت فرورفتگی‌های کناری خودرو هدایت می‌کنند. هوایی که وارد گودی‌های تکیه‌گاه ستون C می‌شود، به کمک روزنه‌های بالای گلگیرهای عقب تخلیه می‌شود تا جریان هوایی قوی در طول سطح گلگیرها ایجاد و از بالا آمدن خودرو جلوگیری شود. اسپویلر عقب سوپرفست ۱.۸ اینچ بالاتر از خودروی F12 برلینتا قرار دارد و در کنار یک فست‌بک دو جعبه‌ای مشابه خودروی دیتونا قرار می‌گیرد. لبه پایینی شیشه عقب به جزئی شبیه به طاقچه مجهز است که باعث می‌شود جریان هوا خودرو را رو قسمت اسپویلر در آغوش بگیرد و نیروی عمودی افزایش پیدا کند.

فراری 812 سوپرفست

فراری اشاره کرده است که خودروی اسپرت سوپرفست قابلیت‌های GT هم دارد و بازتاب این عملکرد دوگانه در فضای داخلی خودرو بارز است؛ جایی که ویژگی‌های اتاقک فراری ۴۸۸ و کابین مجلل خودروی GTC4 لوسو با هم ترکیب شده‌اند. در این مدل خبری از نمایشگر اطلاع‌رسانی بزرگی در وسط داشبورد شبیه به خودروی GTC4 نیست و به‌جای آن از یک نمایشگر کوچک و باریک در سمت شاگرد استفاده شده است که از ویژگی‌های یک فراری لوکس به‌حساب می‌آید. در صفحه پشت فرمان، دورسنج بزرگی قرار دارد که توسط نمایشگر‌های قابل تنظیم احاطه شده است؛ این نمایشگرها، اطلاع‌رسانی امدادی و امکانات ناوبری، تلفنی و صوتی را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

سایر ابزار کنترل از قبیل ابزار نمادین منیتینو (انتخاب حالات مختلف رانندگی خودرو) روی فرمان در دسترس هستند. ابرخودروی فراری سوپرفست به همان اندازه که قابلیت‌های هیجان‌انگیزی دارد، برای استفاده خانگی و رانندگی روزمره هم مناسب است؛ سر و صدای موتور و تایرها کمتر شده‌اند و امکانات پخش موسیقی، تماس تلفنی و ناوبری آن همگی در مقابل انگشتان راننده قرار دارند. در مواقعی که راننده علاقه‌مند هیجان است، کافی است از طریق ابزار منیتینو خودرو را در حالت مسابقه قرار دهد تا سیستم چسبندگی آن غیر فعال و تمام توان موتور V12 فراری آزاد شود. این فراری در عین حال که می‌تواند به راننده آرامش دهد، توانایی به تپش انداختن قلب او را هم دارد؛ درست شبیه به خودروی کلاسیک دیتونا.

فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست فراری 812 سوپرفست



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی فنی 812 سوپرفست؛ قدرتمندترین محصول فعلی فراری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..