تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نسخه‌پیچی در حوزه دامپزشکی الکترونیکی می‌شود

نسخه‌پیچی در حوزه دامپزشکی الکترونیکی می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی خلج‌ رئیس سازمان دامپزشکی در اجلاس 2 روزه مقاومت میکروبی‌ که در وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه تجویز و مصرف غیرمنطقی‌ آنتی بیوتیک‌ و به دنبال آن مقاومت میکروبی در حال افزایش است، اظهار کرد: دامپزشکی نقش اساسی و تأثیرگذار‌ در کاهش میزان آنتی‌بیوتیک مصرفی در حوزه دامپروری‌ دارد.

وی ادامه داد: تفاوت پزشکی با دامپزشکی این است که در پزشکی درمان انفرادی اما در دامپزشکی نگاه باید جمعیت‌نگر باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند مقاومت میکروبی را افزایش دهد.

خلج‌ مطرح کرد: سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی بهداشت دام و فائو در زمینه کاهش مقاومت میکروبی قدم برداشته و سازمان دامپزشکی با مراقبت بالینی و آزمایشگاهی برنامه مطلوبی در دست اقدام دارد اما باید با انسجام و وحدت نگاه به کمک سایر دستگاه‌ها این عرصه بزرگ را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی اظهار کرد: مدل ارتباطات سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت در ایران می‌تواند الگو‌یی برای بسیاری از کشورها باشد و به کمک برنامه‌هایی مشترک می‌توانیم بهداشت و رفاه دام را در کشور ارتقاء دهیم.

خلج‌ با اشاره به برنامه‌های سازمان دامپزشکی برای کاهش مقاومت میکروبی گفت: دامپزشکی در حوزه تولید، واردات، عرضه و مصرف داروهای دامپزشکی‌ برنامه‌هایی را در نظر گرفته و بر زنجیره فرآورده‌های خام دامی‌ نظارت بهداشتی دارد.

وی به آمار دام در کشور اشاره کرد و گفت: 7 میلیون رأس‌ گاو، 70 میلیون گوسفند و بز، یک میلیون تخم‌مرغ و یک میلیون‌ و 100 هزار تن تولید شیر خام زیر نظر سازمان دامپزشکی‌ قرار دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه برای تشخیص بیماری‌ها به نظام مراقبت هوشمند نیاز داریم گفت: سیستم اطلاعات جغرافیایی‌ دام بر اساس جمعیت دام، طیور و آبزیان در هر منطقه و نوع بیماری ها مبتلا در سازمان دامپزشکی‌ ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: شناسایی به موقع بیماری‌ها ، تأیید آزمایشگاهی‌ و واکنش سریع به وقوع یک رخداد یا بیماری در دام‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک تأثیرگذار‌ است.

خلج‌ عنوان کرد: تمام اقداماتی که برای تولید واکسن، دارو، مواد بیولوژیک‌، ضدعفونی‌ کننده‌ها و سموم در حوزه دام انجام می‌شود تحت نظارت سازمان دامپزشکی است.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: مخاطرات‌ بهداشتی در گوشت، تخم‌مرغ، شیر خام، عسل و خوراک دام را پایش می‌کنیم و بر اساس پایش‌های انجام شده اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی افزود: 25 هزار نفر در بخش خصوصی‌ و هفت هزار نفر در بخش دولتی در حوزه سازمان دامپزشکی فعالیت دارند، تمام امور در سازمان دامپز‌شکی به کمک 11 سامانه الکترونیک‌ انجام می‌شوند، سامانه الکترونیک دارویی وجود دارد که داروها در آن ثبت شده و به همین دلیل می‌توانیم مصرف آنتی‌بیوتیک در دام را کاهش دهیم.

خلج با بیان اینکه به زودی نسخه‌پیچی در حوزه دامپزشکی الکترونیکی می‌شود گفت: برنامه‌ای در پیش داریم تا با نسخه‌پیچی الکترونیکی بر تجویز دارو نظارت کنیم و  تمامی واحدها از مزرعه تا فرآوری‌ مشمول این برنامه شوند.

وی افزود: هر اقدامی که در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شود ایجاد مقاومت میکروبی‌ قطعی است و باید آن را کاهش داد که یکی از راهکارهای‌ آن تولید آنتی‌بیوتیک‌های نسل جدید بوده اما متأسفانه به دلیل هزینه‌های تحقیق و تولید بسیار بالا این کار انجام نمی شود که این موضوع نیازمند توجه دولت و دست‌اندرکاران‌ این حوزه است.

انتهای پیام/

مصرف آنتی بیوتیک مقاومت میکروبی را افزایش می دهد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نسخه‌پیچی در حوزه دامپزشکی الکترونیکی می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..