تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۵۰ درصد آنتی بیوتیک مصرفی در ایرانی‌ها بی رویه و خود سرانه است / ۸۰ درصد آنتی بیوتیک مصرفی در کشور در حوزه سرپایی است / مقاومت ۵۰ درصدی ایرانی‌ها به ۱۰ آنتی بیوتیک مشهور در جهان

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش بین المللی مراقبت مقاومت میکروبی که امروز صبح در این وزارت خانه برگزار شد، گفت: آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروزه استفاده از این دارو‌ها در حوزه دامپروری نیز فزونی پیدا کرده که خطر مقاومت میکروبی را به دنبال داشته و این موضوع یک تهدید جهانی محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: مقاومت میکروبی در برابر پاتوژن‌ها نه تنها سلامت مردم بلکه جیب آن‌ها را نیز تهدید می‌کند که در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ مصرف آنتی بیوتیک‌ها در جهان و ایران افزایش پیدا کرده که این موضوع سبب افزایش مقاومت میکروبی شده است.

 هاشمی با بیان اینکه ۲۰ درصد استفاده از استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی است، عنوان کرد: ۸۰ درصد استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در بخش‌های سرپایی بوده که بیش از ۵۰ درصد آن غیر ضروری بوده و مصرف بی رویه‌ای است که در کشور داریم و در ۵۰ درصد نسخه‌ها آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

 وی عنوان کرد: در طول چند سال گذشته تعداد اقلام موجود در نسخ ایرانی‌ها را از ۳.۶ به ۲.۷ قلم دارو کاهش دادیم، اما با این وجود از ۱۰ داروی تجویزی در نسخه‌ها حداقل یک قلم آنتی بیوتیک وسیع طیف است.

 وزیر بهداشت اظهار کرد: مصرف آنتی بیوتیک در ایران به فزونی بوده و این برای کشور ما مناسب نیست و این زنگ خطری برای چاره اندیشی محسوب می‌شود، زیرا همه در معرض تهدید قرار داریم به خصوص اینکه کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که در معرض تهدیدات زیادی هستیم.

 وی عنوان کرد: از ۱۰ آنتی بیوتیک مطرح جهان  ۴۰ تا ۵۰ درصد مقاومت میکروبی وجود داشته و؟ سفکسیین آموکسی سلین و آزیتروماسین در صدر آنتی بیوتیک‌های قرار دارند که ایرانی‌ها نسبت به آن مقاومت پیدا کرده‌اند.

 وی افزود: در دام پروری در سال ۲۰۱۰، ۶۳ هزار آنتی بیوتیک مصرف شده و اگر با همین روند ادامه پیدا کند در سال ۲۰۳۰ این میزان به ۱۰۵ هزار تن خواهد رسید.

 هاشمی با بیان اینکه مصرف پروتئین در کشور ما بالاست، تصریح کرد: مسئولان در جهاد کشاورزی معتقدند که برای دفع آفات از آنتی بیوتیک استفاده نمی‌شود، اما متاسفانه به نظر می‌رسد که سموم مورد استفاده خطر بیشتری داشته، زیرا ذائقه ایرانی‌ها وابسته به مواد پروتئینی است.

 وی افزود: یکی از مواد مهم مصرفی در سبد غذایی ایرانی‌ها شیر بوده یک ماده پروتئینی محسوب شده نسل اول را در حوزه مقاومت آنتی بیوتیک بازی می‌کند.

 وزیر بهداشت اظهار کرد: باید همکاری‌های بین بخشی را افزایش دهیم و اگر بتوانیم در سطح استان‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام داده و از شورای  عالی امنیت غذایی کمک بگیریم در این حوزه موفق‌تر بودیم و امیدواریم تصمیماتی در این حوزه اتخاذ شود تا نتیجه آن پیشگیری از آسیب به سلامت مردم باشد.

 هاشمی با بیان اینکه تدوین برنامه ملی مقاومت میکروبی اولین گام در این حوزه محسوب شده، ادامه داد: مهمتر از تدوین این برنامه اجرای آن است که با همکاری وزارت کشاورزی، سازمان غذا و دارو و دامپزشکی شاهد اجرای هماهنگ و موثر آن باشیم.

 وزیر بهداشت حرکت در زمینه مقاومت میکروبی را در کشور مطابق با برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی حائز اهمیت دانست و گفت: باید مسیر ما بر طبق چارچوب‌های مطرح شده از سوی سازمان بهداشت جهانی باشد و پایش برای مصرف آنتی بیوتیک‌ها و طراحی نظام مراقبت میکروبی در انسان، دام و شیلات و تجویز و مصرف منطقی دارو در این حوزه پیش از بیش مورد توجه قرار گیرد.

 وی تاکید کرد: در زمینه کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها بیمه‌ها کمک زیادی می‌توانند داشته باشند، زیرا آن‌ها خریدار خدمت هستند علاوه بر این در حوزه دامپزشکی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و نهاد‌های نظارتی نقش بسزایی دارند سازمان غذا و دارو نیز باید نظارت‌های خود را گسترش داده و آزمایشگاه‌های مجهز را در سراسر کشور ایجاد کند.

 وزیر بهداشت یادآور شد: تحقیق و توسعه در زمینه دارو و توجه به شرکت‌های دانش بنیان که رشد آن‌ها رو به افزایش است و اهمیت به بیوتکنولوژی به منظور دستیابی به آنتی بیوتیک‌های جدید از اقداماتی است که باید در زمینه کاهش مقاومت میکروبی مورد توجه قرار گیرد.

مقاومت ۵۰ درصدی ایرانی‌ها به ۱۰ آنتی بیوتیک مشهور در جهان

 انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۵۰ درصد آنتی بیوتیک مصرفی در ایرانی‌ها بی رویه و خود سرانه است / ۸۰ درصد آنتی بیوتیک مصرفی در کشور در حوزه سرپایی است / مقاومت ۵۰ درصدی ایرانی‌ها به ۱۰ آنتی بیوتیک مشهور در جهان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..