تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مسیر ده ساله آیفون: مقایسه آیفون 1 با آیفون 7 پلاس

مسیر ده ساله آیفون: مقایسه آیفون 1 با آیفون 7 پلاس

آیفون امسال دهمین سال تولد خود را جشن می گیرد و به نظر می رسد برای بزرگداشت این روز بد نباشد آیفون اورجینال را در کنار آخرین فرزندش که از محبوبیت بالایی هم برخوردار است قرار داده و مقایسه کنیم.


بنابراین در اینجا آیفون 1 با آیفون 7 پلاس که از iOS 11 برخوردار است مقایسه می شود. در یک کلام می توان گفت که تغییرات در این مسیر بسیار زیاد بوده اند.


در حالیکه در انتظار معرفی آیفون 8 یا همان آیفون بعدی اپل هستیم، نگاهی خواهیم داشت به مسیری که آیفون در این یک دهه پشت سر گذاشته است.


دوربین

 

دوربین

 

مقایسه را با دوربین آغاز می کنیم چرا که بیشترین تغییر در این قسمت دیده می شود. این تغییرات باعث شده که بسیاری از مردم به جای خرید دوربین های کامپکت یا DSLR به دنبال آیفون بروند و همچنین دوربین این اسمارت فون منشا ایده های میلیارد دلاری مانند اینستاگرام و اسنپ چت بوده است.


آیفون اورجینال یک دوربین دو مگاپیکسلی بر روی پنل پشتی خود داشت که در سال 2007 ویژگی منحصر بفردی محسوب می شد. این دوربین نسبت به استاندارد 1.3 مگاپیکسلی دوربین در سایر اسمارت فون ها بسیار قابل توجه بود و نمایشگر لمسی آن ثبت تصاویر با فریم های جالب تر را ممکن می ساخت.


اما در آیفون 1 خبری از دوربین سلفی و امکان ضبط ویدیو نبود و کاربران نمی توانستند برای فوکوس روی عکس از ضربه انگشت بر روی آن استفاده کنند. این دوربین می توانست در طول روز عکس هایی با رزولوشن پایین را ثبت کند و عکس هایی که در شب گرفته می شدند تیره و تار بودند. اما همین قدر هم ده سال پیش پیشرفتی مافوق تصور محسوب می شد.


حالا در آیفون 7 پلاس به سه دوربین دسترسی داریم که شامل یک دوربین دوال بر روی پنل پشتی می شود. اپل در طول ده سال سطح ثبت جزییات و تفکیک رنگ را نیز بسیار بهبود بخشیده و حالت پرتره، لایو فوتوز و دوربین فیس تایم را هم به آن اضافه کرده است. و سلفی ها و ترفندهایی که در ثبت عکس های سلفی در اختیار کاربران است نیز در آیفون 1 قابل تصور هم نبود.

نمایشگر

نمایشگر


آیفون 1 در زمان خود از نمایشگر بزرگ 3.5 اینچی لمسی برخوردار بود که کیبورد فیزیکی که در بلک بری خیلی محبوب بود را با کیبورد روی نمایشگر جایگزین کرد. افرادی که روز 29 ژوئن سال 2007 با این فناوری خیلی هیجان زده نشدند افرادی بودند که تصور می کردند کیبورد روی نمایشگر هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد.


جالب اینکه آیفون 1 آنقدر کوچک است که کل این گوشی در محیط نمایشگر آیفون 7 پلاس جا می گیرد. نمایشگر 3.5 اینچی آیفون 1 از رزولوشن 320 در 480 پیکسل برخوردار بود که تراکم پیکسلی آن فقط 165 پیکسل بود. این نوآوری بسیار قابل توجه بود اما هنوز فناوری رتینا اچ دی هم معرفی نشده بود.


حالا آیفون 7 پلاس از نمایشگری 5.5 اینچی و برخوردار از لمس سه بعدی بهره می برد. رزولوشن آن 1080 در 1920 پیکسل است و از تراکم 401 پیکسل در هر اینچ برخوردار است.


ابعاد

ابعاد


آیفون 1 از ابعاد 115 در 61 میلیمتر برخوردار بود که در مقایسه با استاندارد سال 2007 بزرگ قلمداد می شد. ضخامت این گوشی نیز 11.6 میلیمتر بود، اما همچنان می شد آن را با یک دست نگاه داشت و با آن کار کرد و به راحتی در جیب شلوار جا می شد.


البته باید گفت که آیفون 1 به نسبت شکننده و نگهداری آن در دست دشوار بود. پس باید با احتیاط بیشتری با آن برخورد میشد.


آیفون 7 پلاس از اندازه بسیار بزرگتری برخوردار است و 158.2 در 77.9 میلیمتر است. اما ضخامت آن بسیار کمتر شده و به 7.3 میلیمتر کاهش یافته است. ممکن است این گوشی به راحتی در جیب جا نشود، اما آیفون جدید بسیار مقاوم تر است و از ویژگی ضد آب بودن نیز برخوردار است.


اپلیکیشن ها

اپلیکیشن


آیفون 1 دارای تعدادی اپلیکیشن پیش فرض بود، اما اپل تا پس از معرفی آیفون 3G، اپ استور را راه اندازی نکرده بود. بنابراین کاربران فقط به 17 اپلیکیشن دسترسی داشتند.


در آیفون 1 خبری از کنترل سنتر نبود و امکان حذف اپلیکیشن ها وجود نداشت. اما آیا الان تصور دنیای بدون اپلیکیشن ها هم ممکن است؟


با ظهور اپ استور تعداد اپلیکیشن ها به 500 عدد رسید. حالا و با معرفی iOS 11 بیش از 2.2 میلیون اپلیکیشن در اختیار کاربران است که تا کنون 130 میلیارد بار دانلود شده اند. اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود در سال 2017 اعلام کرد که اپ استور 70 میلیارد دلار درآمد برای توسعه دهندگان اپلیکیشن ها به همراه داشته است.


نرم افزار، تنظیمات و منوها

 

نر افزار


آیفون 1 به کاربر اجازه می داد تماس صوتی برقرار کند، پیام های متنی ارسال کند و به وای فای متصل شود تا بتواند ایمیل نیز ارسال کند و در اینترنت به جستجو بپردازد. این ها در سال 2007 مشخصاتی منحصربفرد در نظر گرفته می شدند. سافاری اولین تجربه واقعی از اینترنت موبایل را ارایه داد. وال پیپرهای لاک اسکرین قابلیت شخصی سازی داشتند و ویژگی “Slide to Unlock” اپل کارها را به مراتب ساده تر کرد.


در آن زمان از بلوتوث و نایت شیفت خبری نبود. همچنین امکان تغییر وال پیپر در گوشی وجود نداشت.


حالا با iOS 11 اوضاع خیلی پیچیده تر شده است. اما در طی این ده سال، ما با این تغییرات خو گرفته ایم و بدون سوایپ کردن و دسترسی به کنترل سنتر نمی توانیم زندگی کنیم. شاید تنها موردی که برایش دلتنگ می شویم ویژگی Slide to Unlock باشد.


مشخصات

مشخصات


اپل در دو سال اول خیلی در مورد مشخصات آیفون حرفی برای گفتن نداشت، چون آیفون 1 و آیفون 3G از قدرت پردازش کمی برخوردار بودند و در واقع به عملکرد خیلی بالایی هم نیاز نداشتند. اما آیفون 1 در واقع یک ماشین در ابعاد کوچک بود که از پردازنده ای 412MB و 128 مگابایت رم برخوردار بود.


آیفون 1 اپل که اسمارت فونی پایین رده بود از 4 گیگ فضای حافظه داخلی برخوردار بود. البته در سال 2007 این فضا کم نبود. اپ استور نوپا بود و عکس های با رزولوشن پایین هم حجم زیادی را به خود اختصاص نمی دادند. اما اپل در همان زمان نسخه های 8 و 16 گیگابایتی را نیز عرضه می کرد.


آیفون 7 پلاس به لطف برخورداری از تراشه A10 Fusion اپل از سرعت قابل توجهی برخوردار است. این پردازنده 4 هسته پردازشی با سرعت کلاک 2.34 گیگاهرتز دارد که با 3 گیگ رم همراهی می شود. این محصول هزاران بار از کامپیوتر موجود در فضانورد آپولو که بر روی کره ماه فرود آمد سریعتر است.


دکمه هوم

دکمه هوم


آیفون 1 معرف دکمه هوم معروف و نمادین اپل بود که در زمانی که از دکمه های فیزیکی بر روی پنل جلویی گوشی خبری نبود در نوع خود منحصر بفرد بود. با فشردن این دکمه نمایشگر روشن می شد یا کاربر را از داخل اپلیکیشن به منوی اصلی بازمی گرداند.


در آیفون 1 فشار ممتد بر دکمه هوم هیچ عملکردی ندارد. سیری در آیفون 4S معرفی شد. اما دو بار فشردن دکمه هوم میانبری بود به صفحه اصلی و منوی جستجو، مخاطبین منتخب، دوربین و یا اپلیکیشن آی پاد.


آیفون 5S عملکرد دکمه هوم را با معرفی سنسور اثرانگشت تغییر داد. در آیفون 7 و 7 پلاس با تغییر دکمه قابل فشردن به یک تاچ پد دارای ویژگی ویبره که فشردن دکمه را شبیه سازی می کند شاهد نوآوری دیگری بودیم.


بر اساس شایعات در آیفون 8 خبری از دکمه هوم یا هوم پد نیست و تمام پنل جلویی با نمایشگر اشغال شده است. اپل احتمالا دکمه هوم را روی نمایشگر و اسکنر اثرانگشت را بر روی پنل پشتی قرار خواهد داد.


عمر باتری و نحوه شارژ

عمر باتری


وقتی صحبت از باتری به میان می آید آیفون 1 و آیفون 7 پلاس بسیار متفاوتند. آیفون 1 از باتری کوچکتر 1400 میلی آمپر ساعتی برخوردار است اما داک شارژر آن بزرگتر است. در مقابل باتری آیفون 7 پلاس 2900 میلی آمپر ساعتی است که برای شارژ از کابل لایتنینگ بسیار ظریف تری استفاده می شود.


آیفون 1 از باتری بزرگ تری نسبت به آیفون 3G و 3GS برخوردار بود. بر اساس اطلاعات این دو مدل جدیدتر از طول زمان مکالمه بیشتر و زمان استندبای طولانی تری برخوردار بودند، اما افزوده شدن بلوتوث و رادیوهای 3G عمر باتری را به شدت کاهش داد و ضخامت آیفون را بیشتر کرد.


تحولی در حوزه طول عمر باتری آیفون تا زمان معرفی آیفون 4 دیده نشد. این تحول یک بار دیگر در زمان معرفی آیفون 6 پلاس دیده شد که می توانست در حین استفاده یک روز تمام دوام بیاورد. باتری ها همچنان بزرگ تر شدند. حالا آیفون 7 پلاس بهترین باتری که تا کنون در آیفون دیده شده را در اختیار کاربر قرار می دهد. بر اساس شایعات آیفون 8 به شارژ بیسیم مجهز خواهد بود.


قطعا آیفون در عرض این ده سال تغییرات بسیاری را به خود دیده است. اپلیکیشن، سلفی، هدفون های بلوتوث و بسیاری موارد دیگر ده سال پیش در ذهن ما هم نمی گنجیدند، اما در حال حاضر به ویژگی ای ضروری در هر اسمارت فون تبدیل شده اند.


حالا تصور می کنید آیفون در ده سال آینده چه تغییراتی را به خود ببیند؟ بر اساس یک نظریه ده سال دیگر آیفون دیگر تلفن نخواهد بود. با ظهور واقعیت افزوده باید انتظار آینده ای مشابه فیلم های علمی- تخیلی را داشته باشیم.


همچنین بخوانید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مسیر ده ساله آیفون: مقایسه آیفون 1 با آیفون 7 پلاس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..