تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شمال ایران زیر بار سفر قد خم کرد / سونامی سفر به شمال دوباره تکرار شد

موج اول سفرهای تابستانی در حالی با پایان تعطیلات عید سعید فطر به پایان رسید که آثار ناشی از بی‌مهری مسافران با طبیعت شمال ایران همچنان در جای‌جای جاده، جنگل و ساحل و دریای شمال مشهود است.

گروه اجتماعی: سفر به شمال که در ادبیات خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای را از آن خودکرده است، در سال‌های اخیر همواره به یکی از مهم‌ترین معضلات این منطقه جغرافیایی زیبا تبدیل‌شده است.

شمال ایران زیر بار سفر قد خم کرد / سونامی سفر به شمال دوباره تکرار شد 

به گزارش بولتن نیوز، نوع رفتار مسافران با طبیعت را می‌توان یکی از موضوعات مهم در تبیین فرهنگ سفر و حفظ محیط‌زیست دانست و درحالی‌که توصیه‌های دینی، ملی و مذهبی در ایران همواره بر حفظ محیط‌زیست و همچنین تلاش برای عدم آسیب‌رسانی به محیط زندگی استوار است اما، همواره در اوج سفر و از راه رسیدن موج سفر، استان‌های مظلوم شمال شاهد رفتاری بسیار نادرست به طبیعت خود هستند. رفتاری که اگر فکری به حال اصلاح آن نشود، در سالیان پیش رو می‌تواند زمینه از دست رفتن این ثروت ملی ایران را فراهم آورد.

کمی از خزر فاصله بگیرید، آن‌سو در از این دریا، جایی که در جغرافیا آسیای میانه نام‌گرفته و کشورهایی را در خود جای‌داده است که زمانی متعلق به ایران بوده‌اند را ببینید. این کشورها در مقایسه با ایران از اقتصادهای ضعیف برخوردارند و حتی با فقر نیز در بسیاری از موارد دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما ناگوار اینجاست که در جاده‌ها، جنگل‌ها و ... تابلوهایی به زبان فارسی در خصوص رعایت بهداشت و حفظ محیط‌زیست نصب‌کرده‌اند. این مسئله می‌تواند تلنگری برای ملتی باشد که سابقه دیرینه فرهنگ آن زبانزد ملت‌ها دنیا و باستان شناسان جهان است.

بسیار سفر باید سال گذشته درست در میانه تیرماه، در هنگامه تعطیلات عید فطر بود کمه سونامی سفر به شمال دوباره به راه افتاد. اعتراض آملی‌ها در جاده‌هایی که برای تسهیل سفر به استان مازندران یک‌طرف شده بود، شرایطی غیرطبیعی را رقم زد تا جایی که برخی از ممانعت مازندرانی‌ها برای سفر به این استان خبر دادند.

همین مسئله خود گویای وضعیت نابسامانی که گریبان گیر سفر در ایران و خصوصاً استان‌های شمالی شده، است.

شمال ایران زیر بار سفر قد خم کرد / سونامی سفر به شمال دوباره تکرار شد 

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایام تعطیلات عید فطر، بدون در نظر گرفتن روزهای پایانی هفته بیش از 3.5 میلیون نفر به استان مازندران سفرکرده‌اند. فشاری که از بابت این سفر غیرطبیعی در ایامی کوتاه به این منطقه تحمیل می‌شود، بدون تردید از توان محیط‌زیست ایران خارج است. متأسفانه تصاویر فراوانی نیز درباره مملو بودن جنگل و ساحل و دریا از زباله، منتشرشده که خود گویای رفتار نامناسب با طبیعت است.

چرایی تکرار سونامی سفر به شمال

شمال حالا دیگر به مقصد سنتی سفر ایرانیان تبدیل‌شده است. این در حالی است که ایران طبیعتی بکر در بسیاری از نقاط خود دارد، از شمال غرب و شرق گرفته تا مرکز و جنوب، از کویر گرفته تا دریاها و دریاچه‌ها. شاید آشنا نبودن اغلب ایرانیان با جاذبه‌های گردشگری ایران یکی از دلایل این معضل باشد اما بدون تردید بی‌برنامگی در تعطیلات و نبود امکان برنامه‌ریزی برای توزیع سفر در مناطق مختلف در کنار کمبود سرمایه‌گذاری برای ساخت اقامتگاه و تأسیسات موردنیاز برای سفر در شکل‌گیری این بحران مؤثر است. برنامه‌ریزی برای آشنای کردن مردم با جاذبه‌های گردشگری در استان‌هایی جز استان‌های شمالی و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری برای ساخت اقامتگاه و مراکز توریستی متناسب با درآمد خانوار ایرانی می‌تواند در بهبود این وضعیت مؤثر باشد. از سوی دیگر رسانه‌های گروهی و دستگاه‌های مسئول وظیفه‌ای جدی برای ایجاد فرهنگ سفر دارند و از این مهم نباید غفلت کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شمال ایران زیر بار سفر قد خم کرد / سونامی سفر به شمال دوباره تکرار شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..