تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دانشمندان موفق شدند حافظه حلزون را پاک کنند: قدم بعدی حذف خاطرات تلخ در انسان

دانشمندان موفق شدند حافظه حلزون را پاک کنند: قدم بعدی حذف خاطرات تلخ در انسان

تحقیقی جدید نشان داده است که این امکان وجود دارد که بتوان خاطراتی که نگرانی و اضطراب پس از حوادث ناگوار را تشدید می کنند از ذهن افراد پاک کرد.


تحقیقی که توسط دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا و دانشگاه مک گیل انجام شد این امکان را در حلزون ها به اثبات رسانده است.


یکی از روش هایی که مغز با استفاده از آن خاطرات طولانی مدت را شکل می دهد، از طریق افزایش قدرت اتصالات بین نورون ها و نگهداشت این اتصالات در طول زمان است. با تضعیف این اتصال ها می توان بعضی خاطرات را تغییر داد.


در این تحقیق، دانشمندان در یک نوع حلزون دریایی موسوم به Aplysia، دو نورون حسی که توسط یک نورون حرکتی به هم متصل بودند را تحریک کردند تا دو نوع خاطره ایجاد کنند. یکی از آنها با واقعه ای خاص همراه شد و دیگری بطور غیر مستقیم با آن واقعه در ارتباط بود.


محققان این روند را به این تشبیه کرده اند که در حال قدم زدن در یک خیابان تاریک هستید که مورد حمله و سرقت قرار می گیرد و پس از آن یک صندوق پستی را می بینید. خاطره مورد سرقت قرار گرفتن بطور مستقیم با این حادثه در ارتباط است در حالیکه صندوق پستی که ممکن است شما را به یاد سرقت بیاندازد خاطره ای است که غیر مستقیم با این حادثه در ارتباط است.


محققان گفته اند:

اگر شما در محله ای تاریک در حال گذر باشید و مورد حمله و سرقت قرار گیرید و سپس به یک صندوق پستی برسید، این احتمال وجود دارد که پس از آن هر بار قصد پست کردن یک نامه را دارید دچار اضطراب و نگرانی شوید.


محققان نشان دادند که ارتباط موجود بین خاطراتی که مستقیم و غیرمستقیم با یک رویداد در ارتباطند در مغز حلزون به راحتی و با مسدود کردن یکی از دو نوع مولکول های پروتئین PKM میسر است. این مولکول ها مسئول حفظ ارتباط بین نورون ها و خاطرات هستند.


این تحقیق در حال حاضر فقط بر روی حلزون ها انجام شده، اما محققان احتمال می دهند که این راهکار می تواند در انسان ها نیز عملی باشد چرا که پروتئین PKM در انسان نیز وجود دارد و نقشی اساسی در شکل گیری حافظه بلندمدت ما دارد.


این امکان می تواند در افرادی که خاطراتشان سلامتی آنها را مورد تهدید قرار داده بسیار کاربردی باشد. اما هنوز تحقیقات برای دستیابی به یافته های عملی تر و کاربرد آن در انسان ادامه دارد.


همچنین بخوانید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دانشمندان موفق شدند حافظه حلزون را پاک کنند: قدم بعدی حذف خاطرات تلخ در انسان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..