تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گفت‌و‌گو با نوازنده‌ای که زندگی‌اش با حقوق ۱۰۰ هزار تومانی می‌گذرد

گفت‌و‌گو با نوازنده‌ای که زندگی‌اش با حقوق ۱۰۰ هزار تومانی می‌گذرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بزنجان شهری است کوهستانی در شهرستان بافتِ استان کرمان. فاصله این شهر تا بافت هشت کیلومتر و تا کرمان 152 کیلومتر است؛ شهری که از جمله ساکنانش، اعضای گروه موسیقی نواحی برادران نظرپور و گروه موسیقی محلی صداقت بزنجان- بافت هستند که در بخش اجراهای عمومی در فضای بازِ شهر بافت در قالب دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان حضور داشتند.

امیدعلی نظرپور، یکی از این برادران که هم نی لبی می‌زند، هم نی دندانی، هم نی انبان و هم کرنا در مورد آموزش آن‌چه می‌داند به نسل جوان گفت: «تا به حال 12 نفر را تعلیم داده‌ام؛ خواهرزاده، برادر و برادرزاده‌ام که هر کدام برای خود استادی شده‌اند، لقمه‌ای نان از راه همین موسیقی درمی‌آورند و خرج زندگی‌شان می‌کنند.»  

نظرپور از زمانی هم که به دنبال موسیقی نواحی رفت یادی کرد و ادامه داد: «من از سن 9 سالگی شغلم همین است. تا کلاس پنجم ابتدایی درس خواندم و بعد مدرسه را کنار گذاشتم و به دنبال موسیقی محلی رفتم. پدرم هم ساز می‌زد اما من پیش دست هیچ استادی تعلیم ندیدم و فقط ذهنی و با نام خدا شروع کردم.»

این استاد موسیقی نواحی در مورد این که آیا چرخ زندگی‌اش از این شغل می‌گذرد یا نه، توضیح داد: «9 بچه دارم و خدا را شکر از کارم ناراضی نیستم. چیزی را که خدا نصیبم کرده و باید به من بدهد می‌دهد. ما جدا از جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای در جشن‌های مردم هم برنامه اجرا می‌کنیم. از ختنه‌سوران و حنابندان تا عروسی، مردم را شاد می‌کنیم. من شغل دیگری ندارم. چون معلولم و از سال 1373 تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان بافت هستم. این اداره هم دست‌شان درد نکند در حد توان‌شان به ما کمک می‌کنند و ماهی 100 هزار تومان می‌دهند. من هم با همان قانعم و زندگی را می‌گذرانم.»   

او در پایان گفت: «سیزده سالم بود که ازدواج کردم، یک بچه داشتیم که طلاق گرفتیم. از همسر دومم 9 بچه دارم. روزی ما را خداوند می‌دهد وگرنه ممکن نیست بشود از موسیقی محلی نان خورد. ما سر جمع در طول سال شاید دو ماه اجرا داشته باشیم، چون باقی سال ایام سوگواری است.»

دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان از ششم تیر در قالب بخش‌های «راویان اصالت» (رقابتی) و «اجرای پیشکسوتان» (غیررقابتی)، همچنین اجراهای عمومی در پارک مادر کرمان و اجرا در شهرستان‌های بافت، رفسنجان، زرند، انار، سیرجان، شهربابک، جیرفت، بم و نرماشیر آغاز شد و تا نهم تیر ادامه خواهد داشت.

57242  




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گفت‌و‌گو با نوازنده‌ای که زندگی‌اش با حقوق ۱۰۰ هزار تومانی می‌گذرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..